Tuesday, March 6, 2007

أمميه وقوميه

أممية وقومية

عارفه انه عنوان غريب بس ها أوضح لكم ........
يعنى إيه أمميه ........ في نظري أممية يعنى انك تكون منتمى لأمه.

يعنى إيه قوميه........يعنى انك تنتمي لمجموعه من القوم أو الأقوام.

طيب انتى يا ست الحاجة بتغني في إيه هو إيه اللي قومية وأمميه انتى هبله يا بت انتى ولا شكلك كده؟ لا ............... شكلي كده.

أنا كنت بتكلم مع احد الزملاء في الجامعة وكنا بنتكلم عن فلسطين وعن مشكلة فلسطين .
فقال لي : وإحنا مالنا باللي بيجرى في فلسطين وإحنا ها نعمل لهم إيه وهما كانوا عملوا لنا إيه علشان نعملهم إحنا حاجة دلوقتى .

وواحد قريبي كنت بأقول له على موضوع جمع التبرعات لفلسطين وهل ها يتبرع ولا لا
فقال لي : وأنا أتبرع لهم ليه هما كانوا إدونا حاجة علشان أنا أديهم.

مع ملاحظة إن الاثنين دول عمرهم ما بين السابعة عشر والثامنة عشر يعنى دول شباب المستقبل وأمل الأمة زى ما بنقول .

أنا ليه قلت المقدمة دي
لأني عايزة أقول إنهم فعلا زرعوا فينا روح الفرقه وأثمرت حتى إننا ما بقيناش نحس ببعض يعني إيه لما شاب عنده سبعة عشر سنة يقول وأنا أديهم ليه ويعنى إيه لما واحد ثاني يقول وإحنا مالنا باللي بيجري لهم
ده معناه إنهم قدروا يحققوا فعلا معنى الوحدة العربية واللي سمعت تعريفه في برنامج كوميدي نسيت اسمه وقال :
الوحدة العربية: هي أن تحس كل دولة عربيه بأنها لوحدها تماما .
فعلا ...هو ده اللي إحنا بقينا فيه إن كل واحد يقول يا بنتي روحي انتى لسه عايشه في حلم الوحدة العربية .
طيب معلومة جديدة بقى أنا عمري ما عشت الحلم ده مش علشان إني فاقده الأمل بس لأني مش معترفة بالحلم ده أصلا.

كل ده أنا كتبته علشان أقول إن لا انتمائنا الحقيقي مش لقطعة أرض قسمها الاحتلال الإنجليزي لإضعاف كيان عظيم حتى يستطيع الاستيلاء عليه بسهولة وننسي إن انتمائنا الحقيقي لكيان أعظم إن انتمائنا الحقيقي للإسلام .

يا ناااااااااااااااااااس إحنا انتماءنا لازم يكون لأمه مش لقطعة أرض .

كل واحد بيقول ياللا نفسي .

هو رسول الله صلى الله عليه وسلم لما عمل دولة المدينة قال للمسلمين أنتم ولائكم للمدينة ولا كان ولائهم للإسلام كان ولائهم لدولة الإسلام كان ولائهم لله ولرسوله وللمؤمنين.

ما المسلمين كانوا عايشين في مكة وهاجروا للحبشة وهاجروا ليثرب اللي بقى اسمها المدينة بعد كده كان ولائهم لإيه كان ولائهم للإسلام مع إنهم كانوا من أكبر أسباب ازدهار الحبشة وعمرانها وغناها في الوقت ده .

مش معنى كده إنه ما يكونش عندنا ولاء لبلدنا طبعا لا وألف لا إحنا مسلمين يعنى أي مكان نكون فيه بنكون أحسن ناس فيه وندافع عن أرضنا بروحنا ودمنا.

اللي عايزة أقوله إن دلوقتى كل واحد بيقول أنا مصري,كويتي,لبناني.........أيا كان بس أنا نفسي أسأل واحد في مرة يقول لي أنا مسلم .

كنت حبيت أدخل على غرف الشات مرة وكان يومها هجوم رهيب من اليهود والأمريكان على المسلمين وغرف الشات الإسلامية
وكانت طريقتهم غريبة وصفاقتهم وحديثهم واستهانتهم بينا وبديننا أغرب

و لقيت عدد كبير جدا من المسلمين الموجودين على الشات بيدور على بنات واللي كاتب رقم موبايله
وناس تانيه مسلمين سنه وشيعه قاعدين يشتموا في بعض ولا كأن دينهم بيتشتم قدام عنيهم ومش كفاية الأغراب يقطعوا فينا لا هما كمان بيقطعوا في بعض
وكان فيه تلاته بس انتبهوا لليهود دول وردوا عليهم وكنت واحده منهم الحمد لله
فواحد منهم سألني
وقال لي: انتى جنسيتك إيه؟
قلت له :مسلمه .
قال لي: لا جنسيتك.
قلت له :أنا مسلمة ,وجنسيتي مسلمه.
قال لي: يعنى بتنتمى لدولة إيه؟
قلت له: بنتمى للإسلام.
قال لي: انتى مش صريحة, انتى خايفه منى, انتى خايفه تقولي لي انتى من أي دوله.
قلت له: أنا من دولة الإسلام.
يومها زهق وسابني ومشي ..........
مع العلم إن كل الحديث ده بيننا إحنا التلاته وبينهم هما التلاته كان في الغرفة العامة وتصوروا فضلوا اللي بيدوروا على بنات زى ما هم واللي بيكلموا بنات زى ما هما واللي بيشتموا بعض برضه زى ما هما ولا كأن في حاجة بتحصل حواليهم.

أنا عايزة أقول أنا رديت على اللي قال لي إنه الفلسطينيين كانوا إدونا إيه علشان إحنا نديهم

قلت له هما عمرهم ما كان في أيديهم يدونا حاجة علشان كانوا يدونا هما طول عمرهم محتلين ومحل طمع من كل محتل وظالم و مغتصب
وبعدين اتطمن ها ييجي يوم وتبقى زيهم وزى ما أنت النهاردة بتقول كده برضه اللي زيك ها يقولوا كده وها تاخد بالجزمه ومش ها تلاقي حد يقول لك أنت فين ولا ها تلاقي اللي يديك
وأنا بقول له كده ولكل اللي زيه ...............

وأما اللي قال لي إن انتمائنا وولائنا مش لفلسطين ولا لأي دوله عربيه تانيه إحنا انتمائنا للبلد اللي عايشين فيها وبس

أحب أقول له إن انتمائنا أولا للإسلام و أخيرا للإسلام لو أنت بتصف نفسك بصفة مسلم يبقى لازم انتمائك يكون لأمه ومش أي أمه لأمة الإسلام.

إن انتمائك لازم يكون لكل بنت اغتصبت في فلسطين والعراق والشيشان والبوسنة وأفغانستان وحملت في بطنها ولد السفاح .
إن انتمائك لازم يكون للي علشان يدخلوا مسجد لازم يكون معاهم تصريح ولو صلوا في الشارع بيعتقلوا ويتسجنوا .
إن انتمائك لازم يكون للمسجد اللي بيتحفر حواليه علشان يقع ويتهدم ويبنوا مكانه حاجة مش عارفه كانت موجودة في يوم من الأيام أصلا ولا دي تخريفه تانيه من تخريفاتهم.
إن انتمائك لازم يكون لله ولرسوله وللمؤمنين.............

قال الله تعال في كتابه العزيز:
أم حسبتم أن تتركوا ولمًا يعلم الله الذين جاهدوا منكم ولم يتًخذوا من دون الله ولا رسوله ولا المؤمنين وليجة والله خبير بما تعملون
صدق الله العظيم
الآية 16 سورة التوبة

كنت عايزة أقول حاجة كمان للشباب دول من هواة ستار أكاديمي وخلافه إن يا أمل الأمة اللي بتقولوا إنهم عملوا لكم إيه دول بيحاربوا حرب أمة الإسلام اللي نايمه دي من بعد صلاح الدين و قطز لواحدهم بيحاربوا حربك أنت وهو يا شاطر منك له دول بيموتوا كل يوم لأنهم صدقوا ما عاهدوا الله عليه وان شاء الله يصدقهم الله ما عاهدهم عليه ويرزقهم جنة عدن والفردوس الأعلى إن شاء الله

وفي الآخر ها أبلغ آية عن رب العزة ربي سبحانه وتعالى إذ قال:

قل إن كان ءابآؤكم و أبنآؤكم و إخوانكم وأزواجكم وعشيرتكم وأموال اقترفتموها وتجارة تخشون كسادها ومساكن ترضونهآ أحب إليكم من الله ورسوله وجهاد في سبيله فتربًّصوا حتًّى يأتى الله بأمره والله لا يهدى القوم الفاسقين

صدق الله العظيم
الآية 24 سورة التوبة

يعنى إحنا دلوقتى المفروض نتربص حتى يأتينا عذاب الله القوي الجبار لأننا فاسقين وأنا ما جبتش حاجة من عندي دي الآية هي اللي بتقول لأن للأسف مافيش حد دلوقتى ما فيهوش الصفات دي.

ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا ربنا ولا تحمل علينا إصرا كما حملته على الذين من قبلنا ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به واعف عنا واغفر لنا وارحمنا أنت مولانا فانصرنا على القوم الظالمين
وحسبنا الله لا إله إلا هو عليه توكلنا وهو نعم الوكيل

19 comments:

oceaneyes said...

اولا انا عايزة اقولك الف مبروك على الموضوع ...بقالك مدة يا قمر ما كتبتيش حاجة لما كنتى هتجننينى...بس الحمد لله ان الالهام نزل وكتبتى
....
انا عايزة اقولك ان كلامك صح نسبيا بس ازاى عيزانا نساعد ناس اغلبيتهم خونة!!! ...بيخونوا بعض...ومش عايزين حالهم يتعدل ويخلصوا من اللى هما فيه ده ...هو صح مش كلهم وفى ناس فعلا هدفها هو التحرير والانقاذ ...بس الاغلبية غير كدة تماما بل بالعكس بيستفيدوا من اللى هما فيه ده ومن الحرب دى...واكبر مثل على كدة حكامهم اللى بدل ما يتحدوا ضد العدو الحقيقى بيقتلوا فى بعض عشان يوصلوا للسلطة
ازاى متوقعة من شباب الامة والعرب عامة انهم يساعدوا ناس مش بتساعد نفسها ومش بيهمها غير مصلحتها...اما عن الامة العربية فدول محتاجين قعدة طويلة جدااااااااا...عشان من الاخر عمرهم ماهيتحدوا او ينصلح حالهم الا لما يخلصوا من العقد الغربية اللى عندهم ...وربنا يهدى الجميع...عموما ...خالص التهانى ليكى تانى عشان الموضوع وبجد موضوع ممتاز ...ويا ريت متتأخريش علينا تانى كدة...وحشتينا مووووووت

ftataljanna said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصي يا اوشن آيز
لما جه سيف الدين قطز يحرر بيت المقدس اللى هيا فلسطين من الصليبيين عمل ايه

هل راح زى الاهبل كده وقال هيه هيه انا رايح احرر فلسطييييييين

لا طبعا بل فى الاول راسل كل ولاة العرب واتفق معاهم واللى ما يجيش طيبه ييجي غصيبه زى ما بيقولوا

اللى ما راحش معاه بمزاجه حاربه

لان فى الوقت ده كان الناس يا اما مسلمين يا اما خونه

وده اللى احنا فيه فينا خونه كتير وهايفضلوا اذا كان الخونه كانوا موجودين في عهد رسول الله صلي الله عليه وسلم ما بالك بيهم في عهدنا

يعنى احنا ما يجوزلناش نتحجج بان في ناس وحشه فى وسطنا

غير كده انا مش بتكلم عن المساعدة ولا التبرعات لانهم مش محتاجينا دول معاهم مالك الملك

لكن انا بتكلم عن الاحساس باننا ننتمى لأمه

أمة الإسلام

ftataljanna said...

ايه يا جماعه
هو ماحدش قرا الموضوع ولا ايه

فتى الاسلام said...

السلام عليكم
موضوعك جميل يا فتاه الجنه
بس عاوز اوضح كام نقطه عن الخيانه لاوشنز كوين
مش معنى ان الاعلام ركز على بعض الفئات دي يبقى هاتعمينا عن الصوره الحقيقيه للفلسطينيين الشرفاء لان اللى انتى بتقولى عليهم دول مهما زاد عددهم فهم قله
واحب اقولك ان كون ان احنا مبندعمش اخونا فى فلسطين فده يعتبر نوع من الخيانه
وبعدين احنا يوم ما هانحرر فلسطين ان شاء الله مش هانحررها علشان خاطر سواد عيون الفلسطينيين
لا ده هايبقى انتقاما لشرف الاسلام


كلمه لفتاه الجنه
هو قطز حرر المسجد الاقصى امتى؟؟؟!!!!

ftataljanna said...

انا اسفه قصدى ان قطز لما جه يحارب التتار
معلش بقى يا فتى الاسلام
انت عارف الحميه لما بتاخد الواحد
معلش يا جماعه اعذرونى

Ahmed-makeawish said...

جزاكي الله خيرا علي موضوعك

كلنا عارفين ان الاسلام في ضعف وهيرجع لمجده لما نساعد بعضينا
مش نقول لما يبقوا يساعدونا نبقي نساعدهم

بس ممكن تردي علي السؤال ده
هو مين حرر بيت المقدس؟؟؟؟

ولأوشن آيز
إقرأي الآيه دي
لا يغير الله ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم
أرجو ان الايه تكون صح ومعناها وصل لأوشن آيز

ftataljanna said...

اللى حرر القدس هو صلاح الدين الايوبي
بعد عمر بن الخطاب

شكرا عالمرور يا اوفيتش

رفقة عمر said...

ماشاء الله عليك ربنا يكرمك ياريت الناس تفهم كدة ان كل بلاد المسلمين بلادى انا معاكى فى كل كلمه قولتيها لا تيأسى واتمرى فى الكتابه حتى ياتى النصر باذن الله

ftataljanna said...

حبيبتى رفقه
انا بجد كنت حاسه ان ده تعليقك من اول ما وصل لى

واحشانى جدا بجد وسعيده انك زرتيني تانى ربنا يخليكي

جزاك الله خيرا علي تشجيعك

ftataljanna said...

ftataljanna منتظراكم ومش ناوية ازهق

ana ga3an said...

عزيزتي فتاة الجنة
ربما دي اول مرة ارد لكي في تدوينة لكني متابع لكي منذ فترة
وبالرغم من سنك الصغير لكن ماشاء الله
افضل من دماغ المئات ممن عبرو سن الرشد بدهر

المهم موضوعك عجبني نبرة الصدق و الخوف علي الامة الحقيقية و الغير مفتعلة

لكن ملاحظتي ان الامر مش بالسهولة اللي متخيلاها
ان الناس تفوق الغمة هاتنزاح و نصر الله يجي و المسلمين يملكو العالم تاني

المشوار اطول مما نتخيل جميعا
بل اذا بدأناة
لسوف يسقط منا الكثير
خوفا و تمسكا بالدنيا


كنت مرة بتكلم مع مفكر اسلامي مخضرم
قالي مش مهم ان العرب يجتمعو علي كلمة واحدة المهم يتفقوا علي كلمة يجتمعو عليها

ftataljanna said...

عزيزي انا جعان
بجد حضرتك مش متصور انا سعيدة اد ايه بمرورك بمدونتى

وسعيدة اكتر برايك فيا

انا حاسة اننا لو ابتدينا نحس بالانتماء لامتنا هانبتدى المشواار

لان معظمنا ماعندوش استعداد انه يبتدى المشوار لان هو ما يعرفش اخر المشوار ده ايه ولو عرف آخره مابيبقاش عنده امل انه يحقق الامل ده

وربنا معانا

Anonymous said...

فتاة الجنة
متابعك بقالى فتره
بس أول مره أعلق عندك
طبعا انتى اتكلمتى عن جرح كبير قوى
مش عايز اقولك لو كنتى اتكلمتى عن مصر والانتماء للوطن حتى مابقاش موجود
كانت الناس هاتقولك وهى مصر اديتنا ايه
كان فى كام مدونه اتكلمت عن الاعلام وغسيل المخ اللى بيحصل لينا علشان يبقى كل هدفنا كلام فاضى وبرامج تافهه زى استار اكاديمى والكلام ده

ومش معترض على كلامك
واللى بيسأل فلسطين اديتنا ايه
تردى عليه هى اللى واقفه قدام اسرائيل دلوقتى بدل كل العرب
وهى الحدود الاستراتيجية
واذا مكنش فى فلسطين كنا احنا اللى هانبقى الهدف للاسرائيلين
وانا معاكى ان اسلاميا مافيش حاجه اسمها جنسية
انما الاستعمار هو اللى زرع ميت الف أسفين بين كل العرب والمسلمين
واحنا منقادين ومستسلمين

ربنا بيقول فى كتابه الكريم
"وإن هذه أمتكم أمة واحدة وأنا ربكم فاتقون"
صدق الله العظيم
سورة المؤمنون - الآية 52

وشدى حيلك كويس فى المذاكرة وربنا يوفقك
ودمتى بكل خير
سلام

ftataljanna said...

السلام عليكم
جزاك الله خيرا عالمرور يا
اخى حسن محمود
انا سعيدة جدا بمرور حضرتك ومعرفتى انك متابع مدونتى
اتمنى انها تكون على قدر الاهتمام


اما عن الموضوع فياريت لو ان كل واحد يفهم اهدافهم الخفية وراء كل حاجة بيعملوها

مش ينقاد وراء كل جديد كده بسهوله ومايحاولش حتى يفكر ده بيحصل ليه

دمتم ودام الاسلام

جمعاوى said...

السلام عليكم
أختى الكريمة
بداية مشكوررة ع المدونة الجامدة دى
بس بصراحة كلامك جه ع الحرج بالظبط
أخوكى لسه حاصل معاه موضوع زى ده
بس على كبيييييييييير
جزاكم الله خيراً

ftataljanna said...

جمعاوى روش طحن

اهلا اهلا ومرحبا بالزائر الجديد

انا ما فهمتش يعنى ايه جه كلامى على الجرح ياريت لو توضح

Anonymous said...

قل إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

(31)
سورة آل عمران

نحن لم نتبع الرسول ولم نعبد الله حق عبادته

فلماذا تريدون النصر والعزه من الله

لن يأتى شىء بالدعاء فقط

وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله

واعدوا لهم مااستعطتم من قوه

ftataljanna said...

قل لى يا اخ انونيموس تفتكر كفاية اننا نقول عايزين نجاهد هانجاهد بايه مين اللى بيعرف يشيل سلاح ومين اللى عنده سلاح اصلا علشان يشيله ولو فيه سلاح وفيه حد بيعرف يشيله فين القائد لسه القائد ماجاش يا اخى انونيموس

وربنا يهدينا

Anonymous said...

يافتاة الجنه

كل منا قائد وإمام كل منا يتحمل عبء الدعوه

كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر


هذا إن كنا من تلك الامه