Thursday, June 28, 2007

دعوة لكل المدونين

المدون ده بيتهيالى لازم يكون حد بيحب حاجتين اوى علشان كده دون القراءة والكومبيوتر او بمعنى اصح النت وبما ان المدونين بيقروا كتير ووانا على مدونة اختى العزيزة رفقه عمر لما اتسالت عن احب كتاب ليها قالت كذا طيب حلو اوى

ليه بقى مش كل المدونين يعملوا لائحة يكتبوا فيها الكتب اللى قروها وحاسين انهم عايزين الناس تقراها بجد ليه لا ساعات كتير اوى بنبقى عايزين نقرا كتاب فى حاجة معينه ومش عارفين نلاقى اسم الكتاب اللى بيتكلم عن الحاجة اللى احنا عايزينها فايه المانع من اننا كل ما نقرا كتاب ويعجبنا ونحس انه كتاب محترم نضيفه

طيب وبعد ما نضيف الكتاب نعمل ايه نقول بقى اول حاجة الكتاب ده عن ايه ونظرتنا ليه ونقول حلو ولا لا واللى بيقرا الكتاب غيره او يعرف ان الكتاب ده مثلا مش صادق او صاحبه مش ثقه يعرفه بدل ما بنقعد نقرا كتب ونصدقها ونطلع مخدوعين في الاخر بجد بتحصل بالذات مع قلة العلم والثقافة والمعرفة

بجد مع اننا المفروض ان امتنا اكتر امة بتقدس العلم والرسول صلى الله عليه وسلم قال فيما معناه لانى جاهله طبعا ومش حافظة اطلبوا العلم ولو فى الصين مع ذلك بيقولوا ان الاحصائيات بتقول ان اقل نسبة للقراءة هيا عندنا

دوشتكوا صح


طيب
اقصر بقى علشان ما تكسروش الكمبيوترات

الكتاب ده كنت بدور على واحد غيره خالص اخر نسخة كانت لسه ماشية امبارح المهم
هو كتاب عن قصص اسلام ناس كان قساوسة ورهبان ونصاري ويهود ومجوسيين ووثنيين المهم كل واحد بيتقال ايه سبب اسلامه وبعض اقوال عن لسانه
بجد كتاب استممتعت بقراءتة طبعا مش كله انا لسه جايباه النهاردة مش هافترى يعني بس انا قريت حوالى 68 صفحة بس المهم هو كتاب حلو وابقوا قولوا لى رايكوا وان شاء الله ابقى اكتب لكم بعض حاجات من اللى فيه

15 comments:

Alaa said...

دوشتي مين ؟
دي فكرة ممتازة جدا جدا
انا مؤيد

Alaa said...

بالمناسبة

أحتاج لرأيك بخصوص هذا الموضوع

تجمع مدوني مصر .. حقيقة قابلة للتنفيذ أم حلم بعيد عن الواقع

ftataljanna said...

الله
تصدق يا باشمهندس كنت فاكرة ان انا الوحيدة اللى بتبقى موجودة فى المواعيد الغريبة دى
كويس
انا سعيدة جدا بتاييد حضرتك
والموضوع بشوفه دلوقتى ان شاء الله

طالب اخوانى said...

الفكرة جميلة جدا .. وننتظر ما قرأتيه لتكتبيه ..

Great wishes said...

فعلا الفكره جديره بالتفكير .. و هحاول اعمل قايمه زى بتاعتك كده باذن الله

رفقة عمر said...

ماشاء الله فكره جميله
مش بقولك بحب افكارك جدا
منتظرين بقى تحكي لنا عن هذا الكتاب

ftataljanna said...

طالب إخوانى جزالك الله خيرا

انا قاعدة اكتب من الكتاب وماما قاعدة تقول لى بتعملى ايه

اصل مش بذاكر بالتركيز ده

هههههههه

ftataljanna said...

great wishes

اهلا بيك يافندم

ربنا يكرمك اتمنى بجد انى الاقيها فى كل المدونات لانى فعلا كنت بحتاج اوى انى اعرف اسم كتاب كويس علشان اقراه بالذات انه يكون ثقه يعني

ftataljanna said...

رفقتى

مش عارفه كل ما تكتبي لى تعليق ببقى فرحانه

ربنا يخليكي يا حبيبتى

انا عايزة انزل بوست اهو بس مش عارفه خايفه اوى لا يبقى طويل زيادة عن اللزوم

ربنا يستر

جمعاوى said...

أنا قرأت الكتاب اللى حضرتك بقولى عليه ده

الكتاب جامد
بس اللى أجمد اللى جواه

تحياى

ftataljanna said...

جمعاوى روش طحن

فعلا الكتاب تحفة لدرجة انى مش عايزة اكتب ملحوظاتى ده انا هاين عليا اكتبه كله

اهلا بيك يافندم

رفقة عمر said...

انا اللى باكون فرحانه بكلامك ماشاء الله عليكى
بالنسبه لطول البوست اكتبيه على سلسله من البوستات يعنى قولى المفيد والمعنى العام لكل قصه واكتبيها على بوستات وليس فى بوست واحد
ربنا يوفقك ان شاء الله

ftataljanna said...

لكل قصة ايه رفقه ده الكتاب فيه قصص كتير جدا جدا

انا فكرت فى انى هاكتب ان شاء الله اسباب اسلام اليهود اللى فى الكتاب كمان اسباب اسلام النصارى وبعديها بقى بعض الملاحظات الخاصة فى بعض القصص

وربنا يسهل

mo'men mohamed said...

فعلا أختى
فكرتك ممتازة
بس انت مقلتيش اسم الكتاب اللى انت نوهتى عنه فى الآخر
السلام عليكم

ftataljanna said...

mo'men mohamed

وعليكم السلام

الكتاب اسمه مكتوب في القايمة اللى عاليمين واسمه تانى لحضرتك

لماذا أسلم هؤلاء؟