Sunday, October 7, 2007

ها قلتوا إيه ؟؟؟؟؟


بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

أما بعد

عندي كام فكرة كده لكام مدونة ومنهم مدونة مشكلة وحلها وكنت عايزة أشارككم فيهم

قلتوا إيه ؟

نبتدي بمدونة مشكلة وحلها لحد دلوقتى ماحدش بعت ولا مشكلة وأكيد ده ليه عدة أسباب منها مثلا إن المدونة مش معروفه أو جايز لأني لسه صغيرة فالناس مثلا مش واثقة أو أسباب تانية كتير جايز أكون ماعرفهاش
فالمدونة دي من اسمها كده قلت طيب بدل ما هي معمولة ومش ليها أي فايدة لحد دلوقتى بالنسبة لأي حد فنستخدمها أحسن

ففكرت في إن المدونة ها تبقى مشكلة وحلها برضه بس بدل ما هي مشكلة حد لوحده نقول مشكلة مضايقة ناس كتير يعني مثلا النظافة العامة يعني الشوارع والطرق وكده ومثلا ظاهرة العنف عند الأطفال أو أخطاء الآباء والأمهات في التربية
حاجات كتير ومشاكل كتير من النوع ده موجودة

وبما إن كل الناس بتلوم كل الناس على أي حاجة غلط فقلت نبتدى تغيير بنفسنا ما هو إحنا ناس برضه ولا إيه

وها يبقى النظام انه ها نعمل بوست يبقى عرض لكل المشاكل اللي في دماغ أي حد يعني عصف ذهنى لكل المدونين والمدونات

وبعد كده نختار مشكلة ممكن اعمل
voting box

أو ممكن كل مدون ومدونة يقولوا مجموعة مشاكل ويرجحوا كفة مشكلة معينة وهكذا
وبعد كده الردود في البوست اللي بعده بعد لما نتفق على المشكلة ها تبقى عرض من كل مدون ومدونة للأسباب والحلول من وجهة نظره أو نظرها

و البوست اللي بعده ها يبقى تلخيص لمجموعة الأسباب اللي اتعرضت والحلول اللي اتعرضت كمان

وكده بقى لكل مشكلة ثلاث بوستات وهاخلى الصفحة في المدونة يبقى فيها تلات بوستات بس بحيث إن كل مشكلة تبقى لوحدها

قلتوا إيه ؟

ده كان أولا

أما اللي هاقوله دلوقتى فدى أفكار لمدونات أنا مش هاقدر اعملها لوحدى لان ولا عندي العلم الكافي ولا الوقت كمان أنا هاقول الأفكار واللي يتطوع معايا جزاه الله خيرا

أولا

مدونة تتكلم عن ربنا سبحانه وتعالى
أكيد في ناس منكوا ها يستغربوا بس في ناس كتير بتبقى عايزة تقرا كلام عن ربنا بسيط وسهل وقريب مننا يعني معظم الشباب بعيد عن ربنا أو بيبعد عن ربنا لأنه ما يعرفوش ما هو ما تقدرش تلوم حد انه بعيد عن حد ما يعرفوش ولله المثل الأعلى طبعا

صحيح في ناس هاتقول إن ربنا سبحانه وتعالى آياته موجودة في كل شيء بس هاقول انه مش بيشوفها غير المبصرين وكمان هاتبقى تذكرة وذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين

فالمدونة دي هاتبقى من حد ربنا أعطاه العلم في انه يتكلم بطريقة مبسطة عن ربنا و هاتبقى المدونة أحاديث قدسية وهاتبقى معظمها قصص طبعا من قصص الرسل والأنبياء وكمان هاتبقى حاجة عملية أوى يعني كل الناس ها يقولوا الحاجات دي كانت بتحصل زمان والمعجزات دي يعني

بس كان في بوست قرأته عند دكتور سكتم بكتم وكان عن القلب اللي يقرا البوست ده ها يعرف انه أد إيه كل دقة قلب هي في حد ذاتها آية ومعجزة
http://soktomboktom.blogspot.com/2007/08/blog-post_13.html

فهايبقى في الردود كمان مشاركات من المدونين والمدونات بحكاية أو حادثة أو أي حاجة حصلت معاهم وشافوا فيها قدرة ربنا أو حسوا إن ربنا كان موجود معاهم أو وقف جانبهم أو حتى ابتلاء بس بعد ما عدى عرفوا أد إيه ربنا كان معاهم وبيحبهم لما ابتلاهم

مدونة تانية بقى تكون عن السيرة عن الرسول صلى الله عليه وسلم كإنسان وصف ليه شكله يعني صلى الله عليه وسلم و خلقه وقصص توضح الحاجات دي ولو حد يعرف سايت مثلا بيبقى موجود عليه قصة كل حديث واتقال في إيه علشان برضه نتعرف على رسول الله صلى الله عليه وسلم

أفكار المدونات دي في دماغى بقى لها فترة بس قلت استني شوية وفى الآخر قلت لا بقى كده خلاص هاكتبهم و أمري لله

لو لاحظتوا حاجة هاتلاقوا إن كل المدونات دي هاتعتمد على المشاركة يعني ما ينفعش حد يعملها لوحده وكمان على المشاركة من اللي ها يزوروا المدونات

أنا مش عارفه بقى هل دي أفكار عملية ولا عقل أطفال بقى بس أنا قلت كل اللي عندي وانتوا قولوا لي رأيكوا وينفع ولا ما ينفعش

وعايزة متطوعين

14 comments:

محمد عبد الرحمن said...

عظيم جدا
مادمت تملكين هكذا أفكار سأطرح على حضرتك موضوع عملى جدا
أخ كريم لى وهو المدون كونكورد صاحب مدونة هكذا علمتنى الحياة فى ظل العقيدة بدأت معاه ننسق لأنشاء مدونة مشتركة لعمل طويل الأمد ونطلب إن الجميع يساهم فيه بالجهد والعمل
والفكرة فكرته هو
الموضوع بسيط و صعب

هههههه
عاوزين ندخل غرف الشات الناطقة بغير العربية ونقدم لهم رابط لموقع طريق الإسلام يقدم فيه الموقع سيرة النبى بعشر لغات المهم نحتاج صياغات بمختلف اللغات وحبذا لو حد يقدر يقدمه مع محادثات باللغات نفسها
والخطوة التانية هنبعت إيميلات للمجموعات البريدية وممكن نتوسع فنرسل بطاقات فلاشية لو حد يساعدنا للمجموعات البريدية
وإن شاء الله هنزل سوا تدوينة نشرح فيها اتفاصيل

ونحاول نعمل دعاية للمدونة دى بطرق كثيرة من خلال مدونات أكبر قدر يعنى هتبقى مدونة مفتوحة لكل الأفكار

أختى الفاضلة أملى فى الله كبير أن يعينك لعمل من هذا النوع
ولحساسية موقف المحادثات بالنسبة لأخواتنا المدونات الفضليات فمن الممكن أن يقتصرن على عمل الدعاية والتصميمات وكمان ممكن يساعدوا فى الصياغة والترجمة

أسف لو كنت بطول شوية لكن إحنا موعدنا فى البداية للعمل من بعد العيد

Mo3Az said...

ماشاء الله

افكار متميزة تستحق الدراسة

بارك الله فيكى

انا عجبتنى اوى فكرة مدونة تتكلم عن ربنا سبحانه وتعالى

لان كان فى احصائية كدة عملتها على صغير تتعلق بالموضوع دا وان شاء الله هاعمل بوست قريب يتكلم عنها

ولنبدأ اولا بالمدونة دى تجربة وبعدين ربنا يسهل

واعتقد انها هاتحتاج شوية مناقشات ، وانا موجود ان شاء الله وربنا يقدرنا ويبارك لنا فى الوقت

ftataljanna said...

انا سعيدة جدا ان الحمد لله لسه عندنا روح الجماعة الحمد لله ما راحتش اهى من المسلمين لسه موجودة

الحمد لله

طال الليل

الفكرة ممتازة وعجبتنى بس للاسف انا اللغة الوحيدة اللى بتحدثها بطلاقة هى الانجليزية وتحت امركم فى اى حاجة خاصة بالترجمة او المحادثات
اما عن الدعاية و التصميمات وكده فللاسف انا مش بعرف اة حاجة فى الموضوع ده
فمش هاقدر افيد
عامة منتظرة بوست حضرتك عن الفكرة ان شاء الله وانا معاكوا على اد ما وقتى يسمح ان شاء الله


mo3az
طيب كويس وان شاء الله هاستنى بوست حضرتك عن الاحصائية و على وقتها ان شاء الله اكون عملت المدونة و اشوف هاضيفك عليها ازاى لان انا لسه مش عارفه
وجزاك الله خيرا على مساعدتك

بهلوله said...

انا فعلا لم ادخل مدونه مشكله وحلها
يمكن لانى بادخل على طول على مدونتك فتاه الجنه
ولكن هادخل واشوف
اما من ناحيه المدونات الموجوده داخل افكارك
ده راي العابده لله بهلوله
كتر المدونات بيشتت الافكار
وبياخد مساحه كبيره من الوقت
والله المستعان

ftataljanna said...

بهلولة

فعلا وعلشان كده انا قلت الافكار دى علشان تتنفذ مش هاينفع حد يعملها لوحده

وكمان لانى وقتى مش هايسمح بكل ده فقلت اقولهم واللى عنده استعداد يساعد يتفضل

ومستنية رايك فى موضوع مشكلة وحلها

وجهة نظر said...

مدونة خيرة

جزاك الله خيرا عليها

ربنا يوفقك في سعيك لاسعاد غيرك و العمل على حل مشاكلهم

الباحث عن الحقيقة said...

مش كل فكرة جميلة يعنى اننا بمجرد تطبيقها راح تنجح
ومش كل عمل جماعي شرط انه يكون ناجح
ممكن نبقى عشرين ونحط ايدينا فى ايدين بعض ونفشل

افكار زى اللى قلتيها مش راح ينجحها غير شخص واحد بس
هو اللى فكر فيها
لانه هو اللى عنده التصور الكامل للفكرة من حيث العرض
يعنى انتى عايزه تقدمى مدونات بسيطه وغير ممله ومش مجرد موضوعات والناس تدخل من غير ما تقرأ وتقول جزاكم الله خيرا
لالالالالالا
نجاح اى مدونه بيعتمد على الشخصية اللى بتقدمها ومدى احتواءه هو اولا لافكارة وقدرته على تقديمها بالفعل
النوايا الحسنة لا تصنع مدونة ناجحه
طب والحل؟
ابدأى التنفيذ فورا
وعندك هنا
ابدأى بعمل بوستات اختبار
بوست عن الله
بوست فى السيرة
خلينا نشوف اسلوبك فى عرض الفكره وتفاعل المدونين معها
ساعتها تقدرى تعملى مدونات فرعيه متخصصه زى ما تحبى

الباحث عن الحقيقة said...

بالمناسبة
واعتبرى ده تهديد
اياكى تغيرى فى فكرة مدونة مشكلة وحلها
مهما طال الوقت
كل واحد مننا اصبح عنده فكره عنها
واذا صادفته مشكلة راح ييجى يكتبها
بصة يا اختى الفاضلة
فكرتها رائعه
وكنت بقصد بالتهديد انك لو غيرتى فكرتها انا راح اخد الفكرة واعمل انا مدونة عن المشاكل الشخصية اللى بتواجه الواحد مننا
انتى حكمتى بالفشل على الفكرة وغيرتى نشاطها قبل ما تسألى نفسك
ازاى تنجح؟
انا - ان شاء الله اقدر اخليها مدونة ناحجه ونشيطة
لكن مش راح اقولك
عايزك انتى تفكرى بنفسك
علشان تقدرى تستمرى فيها لانها مدونتك وانتى الادمن بتاعها

ftataljanna said...

وجهة نظر

جزاك الله خيرا منه


الباحث عن الحقيقة

اولا عن مدونة مشكلة وحلها

انا ماكنتش ناوية الغى فكرة المدونة الاولى تماما
انا بس كنت ناوية اخلى نشاطها يزيد يعني بدل ماهى كده دلوقتى نستخدمها فى عرض مشاكل وحلها وفى نفس الوقت لو حد عنده مشكلة يبعتها

بس كلام حضرتك خلانى افكر فى انه ممكن اعمل الفكرة دى فى مدونة منفصلة بحيث ان فكرة المدونة الاصلية ما تتلغيش او يبقى اللى بيفكر يبعت مشكلة يتهياله ان نشاط المدونة اتغير

انا عارفه انى ممكن انجح المدونة بانى اعملها دعاية فى الدونات التانية بكذا طريقة وبصيغ كتير

بس بصراحة انا بحس ان اللى بيدخل يعمل دعاية عندى لموضوع او لمدونة بدون اى توضيح هل هو قرا البوست اللى بيعلن فيه اولا او حتى احترام لصاحبة المدونة بحس انه انتهاك لخصوصية المدونة بدون استئذان وبحس انه مش بيحترم المدون اللى بيعلن فى مدونته

جايز لو حبيت اطبق فكرة الدعاية دى اطبقها بطريقة محترمة زى مثلا انى استئذن او اطلب مساعدة حد فى انه يعملى تصميم اعلانى عن المدونة لان ماليش اي خبرة فى الحكاية دي

لسه مش عارفه ربنا يسهل وياريت لو حضرتك تقدر تساعدنى فى الموضوع ده تكون كريم معايا :) وتعرفنى ازاى اعمل الحاجات دى

وجزاك الله خيرا كثيرا يا اخى

أمــانــى said...

كـل عيـد وانتم بخير واعاده الله عليكم وعلى الامـة الاسـلامية بالخير واليمن والبركات
يااااااااااااااااارب آمــــــــــــين

رفقة عمر said...

كل سنه وانت طيبه
عيد سعيد عليكم وعلى الاسرة
ورزقكم الله القبول اللهم امين

ftataljanna said...

أمانى

وانتى طيبة وتقبل الله منكم

رفقه

وانتى طيبة وكل العيلة يا رب تقبل الله منكم

karamella said...

هيله يا حبيبتي وممتازة
بارك الله فيكي
كل عام وانتي الي الله اقرب
تقبل الله منا ومنكم
رمضان وثبتنا بعده
امين

الباحث عن الحقيقة said...

الاخت فتاة الجنة
انا برضهمعرفش اعمل تصميمات دعاية
لانى فى الانجليزى ماسح خالص
انا مش عايز اقولك انى عندى مدونة محدش يعرف عنها حاجه بهبل فيها ..قصدى بجرب فيها اى حاجه قبل ما اعملها عندى فى المدجونة اللى الناس عرفاها

عموما برضه انا لم اقصد الدعاية رغم اهميتها
فيه وسائل تانية كتير
يلا شغلى دماغك اكتر
بالمناسبة ولا عيب ولا حاجه انى ادعوكى لزيارة المدونة الجديدة استراحة الكاشفة عادى يعنى امال يعنى الواحد يعمل دعاية ازاى
لينكها موجود فى المدونة الرئيسية هتدخلى تلاقى بوست وطبق كحك اللينك فوق طبق الكحك على طول
بس اللينك الاول وبعدين ابقى خدى كحك براحتك