Friday, November 23, 2007

تهييسات امتحانات

ازيكوا يا حلوييييييييين

بجد مهيسة على الاخر شكلي كده هانضم لجبهة التهييس الشعبية
هى مش دي مدونة برضه

بقول لكوا ايه من اولها كده اللى مش فاضى ووراه حاجة ما يقراش مش هايلاقى حاجة مفيدة ده تهييس وانا معترفة مسبقا قصدي مسبقن تاكيدا بس
:)))))))))))))))))

استغفر الله العظيم معلش معلش استحملى كلها يوم الاحد والامتحانات تبتدي
ايوه يا دودو بس انا قرفانة جدا يعني وضاربة معايا
يا ستى معلش كلها يوم الاحد وبعد كده بتدخلى فى مود الامتحانات وبتلاقى الوقت عدى هوا
ايوه ماشي بس انا نفسي اجيب درجات كويسة و كده هبل خااالث يعني ومث هاينفع كته بالمرة

دى انا وانا برضه بنتكلم سوا جايز يعني نوصل لنتيجة

المهم

اقول لكوا بقى انا عاملة ايه فى المذاكرة اطمنكوا عليا و مش عارفه هل فى حد مهتم يعرف اصلا ولا لا
i guess
ان اصحابى هما اللى هايحبوا يعرفوا اصل كل ما اقولهم انى ضاربه يقولوا لى ايييييييييه بقى ....... ضاربة برضه

يللا ما علينا وانتوا عارفين نظام الناس في الامتحانات بقى بيبقوا عاملين ازاي

تحسوا كده كان الحرب ابتدت وكل الناس شاكة فى بعضها وشوية هاتلاقى حد بيصرخ ويقول
جاسووووس امسكوووووووووووووه :))))))))))))
مش فاهمه ليه يعني
على فكرة دى تقدروا تقولوا عليها حاجة منتشرة فى مصر موضوع ان حد يخبى فى المذاكرة على حد ويقول له مش بذاكر وهو ما شاء الله موس مذاكرة زى ما بنسمى الجماعة الشاطرين

مش فاهمه ليه جايز خايفين من الحسد مثلا او متوقعين ان كل الناس كده

عن نفسي في ثانوى ما كانش كل الناس كده بس كل الناس كانوا مقتنعين انى كده :))))))))))) مش عارفه هو انا شكلي مووووووس ولا ايه بس طبعا طبعا يعني لما ظهرت النتيجة وكل الناس عرفوا انى والحمد لله اتنين وتسعين فى الميه واتنين من مية لو سمحتوا مع سبق الاصرار والترصد بطلوا هما بقى حالة الترصد اللى كانوا عايشين فيها معايا

وعرفوا انى خلااااص جبت اخرى وفشلت :))))))))))))))))

واما عن الجامعة بقى ابتدى اقول لكوا انا عاملة ايه
عندى يا سادة يا محترمين خمس مواد

عارفه عارفه زمان فى ناس دلوقتى بتالس عليا بس استنووووووووا استنو بس

هاقولهم بالترتيب والتفصيل الممل
marketing
المادة اللذيذة العثولة الامورة جدا جدا التسويق
دى بقى ام اللك يا سلاااااااااام كلاام كلام كلام كتييييييييييير بس بجد مادة حلوة
دى بقى معايا كتابها
ذاكرت منه اول محاضرة بس وبعد كده قلت كفاية لانى لو ذاكرت منه اكتر من كده جايز بعد الشر يجيلى
stroke
مش بيقولوا عليها سكته دماغية :)))))))))))))))

المهم انى اشتريت ورقها وبما ان معظم طلبة العلم دلوقتى زهقوا من طلب العلم وبقوا بيطلبوا كابتشينو سكر مظبوط زى حالاتى و فى الاخر تطلع كوفى ميكس عايزين يشربوا العلم بالمعلقة اللى هى ملعقة بالعربى

فبطلوا يذاكروا من الكتب وبيشتروا ورق وانا زيهم
سوري يعني
الظاهر كده طلعت إمعة
نو نو نو يا مون شيغي
احنا مش امعة مش تقولى عننا كده
دى دودو معترضة
اخرسي يا بتاعة انتى دلوقتى مش ناقصينك

سيبوكوا منها خليكوا معايا

المهم اطمئنوا عليا جدا دى مادة يوم الاحد وباقى لى فيها شابتر واحد بس

المادة التانية
اللغة ودى بقى اسمها دراسات تجارية بنقول عليها اللغة لانها بالعربى
المفروض ان دى مادة واحدة وكتاب واحد
بس تقدروا تقولوا ان كليتنا طيبة اوى وبتحبنا جدا وحابة تعملنا منتج ماحصلش كل الاعلانات شامبو وبلسم اتنين في واحد احنا كليتنا بقى تلاته فى واحد
تلات مواد فى كتاب واحد
اقتصاد جزئي
و اقتصاد كلى
وتنمية
فى كتاب واحد
لالالالالالالالالا بصوا انا ظلمت الماركتنج الماركتنج مش ام اللك الكتاب ده بقى ابو اللك وخالة اللك وعم اللك وعيلة لك كلها
اه اللك اللى هو الكلام الكتير ولكاكة اللى بتتكلم كتير زى حالاتى :(((((((((((((

المادة دى بقى مافيش معيد عدل عرف ينزلنا فيا ورق محترم يتذاكر منه قمت انا بقى عملت سبع رجالة فى بعض وعنتر ابن شداد وقلت هالخص الكتاب وابذل مجهود هو يعني لازم تاخدى كل حاجة على الجاهز

سيادتى قعدت الخص يوووووووووووووووووم يا ناس يوووووووووووم فى خمسين صفحة
ماحدش هنا معاه مسدس
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

ايه ده مين بيصوت ايه يا توتى بتصوتى ليه
دودوووووووو دودو بقول لك انسحبي من هنا بالبرود اللى انتى فيه ده وسيبينى فى حالى
الله طيب خلاص خلاص خلاص
ياختى عالرقة امشي من هنا بقول لك اهو بدل ما نتخانق واحنا فى امتحانات ومش ناقسين
خلاص اوك بس مش ترجعى تعيطي لى تانى

مش عارفه البنت دى ايه اللى بيجيبها هنا ماااااا علينا

المادة دى يا سادة هاذاكرها فى يومها لانه طبعا خلاص مش باقى لها وقت فى جدول اعمالى :)

باقى بقى ايه
المادة التالتة
ال maths
ولا نقول احسن
ال maths destruction
دى يا اخوتى الرياضيات المالية فاينانشيال ماثيماتيكس
نقدر نقول عليها رياضيات الربا الفااااااااااااااااحش
دى بقى بندرس فيها القروض والفوايد
يعني الربا
لا شفتوا بقى الاسلام جميل ازاى الربا حرام لو ماكانش فيه ربا ماكانش هايبقى فيه رياضيات ماليه وماكنش هايبقى فيه مادة تطلع عيني

المادة دى طبعا الدكتور لما بييجي يشرحها كل اللى بسمعه سمك لبن تمر هندى مين راح فين جه منين ولا اعرف

اما بقى لما حد تانى يشرحها لى الاقيني يا سلام شغالة لواحدى واثبت قوانين من غير شرح واحل المسألة من غير مجهود تلاقى اللى بيشرح لى يقول لى اممال عايزانى اشرح لك ايه

الله يرحمك يا مستر ممدوح بجد كان مستر محترم امانة يا جماعة اقروا له الفاتحة هو وكل اموات المسلمين
ده كان مستر الرياضة بتاعى بجد كان شرحه تحفة

مش عارفه المادة دى مع انى متاكده ان مستوايا فيها مش حلو مش قلقانه منها
يمكن لانى حاسه انى ماستر في الرياضة او يمكن لان المستر الله يرحمه كان يقول اللى داخل امتحان رياضة وخايف ما يحلش يبقى مش هايحل والعكس صحيح طبعا

المادة الرابعة بقى قبل ما يغمى عليكوا
ال accounting
محاسبة او محاسبة الشركات علشان ابقى
more specific

دى بقى الدكتور بتاعها مش عارفه بجد مين اللى درس له المحاسبة ومين اللى جنى عليه وقال له يتخصص محاسبة وكمان يبقى دكتور فيها

مش عايزة اظلم الراجل برضه يمكن انا اللى كنت ببقى مهيسة فى المحاضرات بس ما اظنش مااااعلينا انا ما حضرتلوش كتير اصلا كام محاضرة وابتديت اتاوب وشوية وكان هايجي لى اكتئاب وحبة كمان ويغمي عليا فقلت اخدها من قصيرها وابطل احضر

وانا بقى استاذة فى المذاكرة من الكتاب بالذات فى المحاسبة اسال لكوا بقى ايه المعيد احنا هناخد من كتاب ايه قال لك الدكتور صور لكوا شباتر مش عارفه ايه ونزلها لكوا مش عارفه فين وكلام كده قلت له طيب احنا معانا كتاب لارسون هناخد منه المحاسبة ولا هانحتاج كتاب تانى علشان اجيبه
قالى لا مش من لارسون قلت له طيب من كيسو قال لى هو انتى بقى لك كام سنه هنا فى الكلية بالظبط
انا بقى المرة دى كنت هاموت فى ايده
بصوت جهورى كده ولا اراديا لقيتني بقول له
لا اله الا الله
تقولش كنت بطلع فى الروح
انا فى سنة تانية كنت عايزة اقول له فريش مييت والله :))))))))))
fresh meat
يعني مش بايته ولا حمضانه خااااالص
قال لى اممال تعرفى كيسو منين كان الثقافة فى بلدنا وانك تعرف اسم كتاب بقت حاجة عيب لا وايه كمان شامة على جباه المعيدين اللى بيعيدوا السنة مش اللي بيعيدوا الشرح :)

ومن ساعتها وبقى فى حاجة كده بتخنقني منه

المشكلة بقى انى باخد عنده درس وده اللى بجد خنقني منه اكتر ان شرحه فى الدرس غير شرحه فى الجامعة خاااااالص مع ان هنا ساعة وهنا ساعة وعمره ما زود دقيقة مرة بس زود لنا حصة ومن ساعتها ما عادهاش :)
ودى حاجة بتخنقني من اى حد لما احس انه مش امين فى مهنته
غير فى الدرس

بس الراجل برضة معذور هايصرف على البيت منين واصلا ما بقاش فيه فى مصر مرتب من الحكومي يصرف على بيت

اه وحاجة كمان مضايقانى منه
انى عمرى ما قلت له ممكن اسال سؤال الا ويقول لى لا
ما تفتكروش انه بيجاوب بعدها
لا ما بيجاوبش ماجاوبش غير مرة واحدة بس اللى لما قال لى لا قلت له ليه
اه برضه ما تفتكروش ان الكلام ده فى السيكشن لا ده فى الدرس يعني اللى بدفع فلوس فيه اصلا علشان اسال والاقى حد يعبرنى ويرد عليا

يااااااااااااااااااااااااااااااااااه
يا جماعة مين روحه طلعت ومين بيطلع فى الروح ومين نفسه اتقطع
معلش معلش انا عارفه ان السلم طويل
واكاد اجزم ان ماحدش وصل هنا اصلا
يللا معلش اديني قدمت وقلت اللى ماعندوش وقت ما يقراش
عالعموم لسه دور واحد وهانلاقى الرووف واللى زهق منى يرميني من عليه انا ماعنديش اي مانع :))))))))))))

اخر مادة بقى علشان اللى لسه .......... اتاكد انه خلاص اخرج النفس الاخير :)))))))))))))

النقود والبنوك

دى برضه مادة لذيذة الى حد ما
الدكتور بتاعها كنت متعقدة منه السنه اللى فاتت بس السنة دى شرحه حلو ومحتاج تبقى مركز وانت قاعد وانا من النوع اللى ممكن اسافر بلاد الواق الواق وارجع وانا قاعدة وماحدش ياخد باله :))))))
بس بجد شرحه كويس وبكتب وراه حلو كمان ما يغركوش الواق الواق بتظبط فى محاضرته ما تقلقوش
المادة دى برضه لسه لي فيها شابتر هيا خمسة برضه

وعلى راى توم وجيري
that's it folks

وهكذا كانت موادى وترتيبها تبعا لجدول الامتحانات اليهيب قصدي الرهيب الفظيع المريع الشنيع

تقدروا تقولوا انى مطمئنة مبدئيا ماعدا من المادة ام خمسين صفحة فى يوم دى
ادعولى

ومازال عداد الغرامات مستمر
واشوفكوا الحلقة الجاية ماهم توم وجيري بقى

14 comments:

عصفور المدينة said...

ربنا يعينك وبكرة تعرفي قيمة المواد دي

ftataljanna said...

صدقنى عارفه قيمتها

بجد مواد جميلة ومفيدة بسس للاسف مفيش وقت اذاكرها

نفسي اقعد كده وامسك الكتاب وامخمخ واستمتع انا من الناس اللى بجد بستمتع بمسكة الكتاب و القراية كانى باكل بار شيكولاته ولا حاجة

بس مفيش وقت لكده الحق احشي دماغك يا جميل علشان تعرف تحط فى الامتحان حاجة بجد
الوقت
هفففففففففففففففففففف
هواء مش لاقيينه

ما يغركش النت والقعدة والبوستس والكلام ده

بس تقدر تقول ان ده الوقت اللى بجد اكتر حاجة استفدتها كانت فيه

الطائر الحزين said...

المشكلة اما تحصل او تفهم
الاثنين يحتاجوا وقت اكبر

سلمى لى على قاون تناقص الغلة


بما اننا نستورد القمح

تحياتى

بنت الصالحين said...

ياااااااااااااااااااااه فكرتينى بالكليه
انتى بقى كده طلعتى زميلتى
هههههههههههههههههه
انا كنت english commerce
business adminstration
هههههههههههههههههههههه
تعرفى الماركتينج ده كنت بموووووووت فيه مش علشان لك (بس حلوة لك دى)لا بجد علشان كنت بقول ان حلو اوى انك تتعلم ازاى تسوق منتج وبيعجبنى الافاكر اللى فى الكتاب ,,, ونفسى نطبقها فى يوم مع منتجاتنا المحليه (اذاكانت فيه منتجات اصلا)

لالالا باذن الله فيه منتجات محليه وزى العسل برده



اه فيه حاجه عايزة اقولك عليها
دكتور الرياضه الماليه كان معروف عندنا انه بيسقط الناس كلها
فايه بقى
يوم الامتحان انا طالعه فرحانه زلقيتلك كل كليه تجاره(انجليزى وعربى )طالعين بيدعوا عليه ...كلهم بجد وشويه شويه لقيتلك الاسعاف جت وخدته
ههههههههههههههههههههه
الظاهر العيال كانت مظلومه والامتحان كان صعب وابواب السما كانت مفتوحه
هههههههههههههههههههه

بجد مدونتك عسوله

وباذن الله ترجعيلنا منتصره
اقصد ناجحه بتفوق

ftataljanna said...

الطائر الحزين

ازى حضرتك يا طائر
كنت عايزة اسالك هى راجية عفو الله تبقى زوجة حضرتك ولا لا
مش عارفه ليه جه فى بالى انها زوجتك
اكد لى او انفى لى :)

عاشقة الفردوس
دخلت مدونتك سريعا كده عادة بقى وربنا ما يقطعهاش يارب انى مش بعرف ارد على حد جديد الا وادخل عنده الاول بجد مدونتك جميلة وقريت موضوع البنوته للى خطفت قلبك

ابقى احكيلنا اكتر عن الموضوع ده لانى بفكر فيه من فترة

ادعى لى بما انك طلعتى ابو زمل بقى

بس ايه اول مرة تسمعى كلمة لك دى انا برضه لما كتبتها كنت حاسه ان معظم الناس هاتكون جديدة عليهم

علشان كده كتبت لها
definition :))))))))))))

بجد زيارتك اسعدتنى واكيد هاستناكى تانى وخاصة انك ابو زمل يا قمر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mohand said...

السلام عليكم

هو انتي فعلا بتتكلمي جد
ان فيه حلقات جاية


يبقي انتي عايزه تساعدي ماما سوزان في تقليص عدد سكان مصر


عموما العلم في الراس مش في الكراس علي راي جدتي


وياما جوا المواد مظاليم


شدي حيلك بكره هتندمي علي ايام الكليه بكل ما فيها
حتي الحاجات اللي شايفاها وحشه
صدقيني هتندمي وتقولي يا ريت ترجع

لما مسئولياتك تزيد


تحياتي

mohand said...

نسيت اقول

اني وجدت اني مداوم علي زيارتك
مع عدم التواصل منك
ففهمت انها اشاره لعدم الرغبه في وجودي

تحياتي

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انتي طلعتي تبع كلية الشعب يا فتاة الجنة
تجااااارة مرة واحدة
هههههههههه
طب الحمد لله اني لقيت حد ف المدونين زي حالاتي
ده انا كنت فاكر ان انا لوحدي اللي بيعاني من الكلية التحفة دي
ههههههههه

عالعموم عايز اقولك ان سنة تانية دي من اسهل سنوات الكلية على الإطلاق وياريت تحافظي على مستوى مذاكرتك بعد كده لأنك فعلا هتتفاجئي بالنتيجة اخر السنة
يعني لو بتذاكري فعلا زي ما بتقولي كده
( وانا مش بحسد والله متخافيش)
ههههههههه
يبقى ان شاء الله اقل تقدير ليكي جيد فما فوق
وبكرة ان شاء الله تقولي محمود قال
:D

يالا شدي حيلك بس كده وربنا المستعان
بس ازاي الامتحانات عندكو يوم الأحد؟
ده لسة الامتحانات عندنا ف اخر ديسمبر وعليكي خير

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...

دة انتى شكلك كدة الحالة عالية معاكى قوى .. الله يكون فى عونك


ابقى قوليلنا عملتى ايه فى الامتحان بتاع يوم الأحد ؟؟؟

كرم مسلم said...

السلام عليكم

ربنا يعينك
بس امتحانات ايه دلوقتى ولا يمكن عندكوا فى تجارة انجليش (كما فهمت) أمتحانات ميد ترم أصل عندنا فى تجارة عربى الأمتحانات فى اخر 12 وسمعت النهاردة اشاعة ان الأمتحانات 5 \ 1 ولسه مش عارف هى أكيدة ولا لأ

ftataljanna said...

mohanad
ازى الحااااااااال ؟
فينك يا استاذ مهند والله نورت المدونة افتقدنا مرور حضرتك وارائك كمان

شفت بقى انى مهمتى فى الحياة سامية جمال
:)))))))))قصدي سامية جدا :)))))) جدن جدن ::::::)

بساعد فى تقليص عد د الشعب وانا اول المتقلصين ان شاء الله وبالذات بعد النهاردة هابقى اقول لكوا على المستجدات ان شاء الله

اكيد زيارة حضرتك تشرفنى وانا كنت متابعة مدونة حضرتك على فكرة بس ماكنتش بتنزل فيها حاجات كتير

وزى ما وضحت فى مدونات ناس كتير فى الكومينتس انى انانية حبتين وبخلص الموضوع واجرى لانى بجد وقتى ضيق فمش بقدر اعلق مش اكتر

بس فعلا كنت متابعة مدونة حضرتك
سعيدة لرجوع حضرتك تانى

ftataljanna said...

آلام وآمال

كلية الشعب :)))))

طبعا يا سلام
وانا اقدر اسيبك تقف فى الجبهة لواحدك اكيد لازم ابقى تبع كلية الشعب بس اتاكد الشعب ده اللى هو الشعب المصري

لان لو شعب تانى مش هاينفع :)


بس يا محمود الكلية مش تحفة ولا حاجة بجد المواد بتاعتها ممتعة اهم حاجة تلاقى وقت تفضى من الامتحانات علشان تلحق تقرا :))))))))


الامتحانات دى يا سيدي امتحانات الميد تيرم لاننا بنمتحن اربع مرات فى السنة وفى ناس بيسموا الامتحانات دى اعمال السنه هى عامة خمس درجات من اصل عشرين درجة فى كل مادة وما تستهونش بيهم بجد بيفرقوا

وعالعموم ربنا معانا كلنا وشكلك كده

مخدوووووووووووووع فيا لانى على اساس ما بذاكر اللى انت فهمته لا يمت له بصله

وربنا يستر

ftataljanna said...

ابن حجر العسقلانى

اهلا يافندم

جبت معاك كابتشينو ؟؟؟؟؟؟؟
:))))))))))))

فعلا فعلن الحالة عالية جدا خاااااصة بعد امتحان المحاسبة النهاردة يا سلااااااااااام


يا فرحتى هاحكيلكوا عنه لااااااااازم ضرورى

ضرورى جدن

ftataljanna said...

كرم مسلم

ايوه
هيا امتحانات الميد تيرم
بس انت ما عرفتش ان تجارة عربى كمان نزل لهم امتحانات ميد تيرم فى الادارة والاقتصاد تقريبا ده الاسبوع الجاى كمان

بس ده لو انت جامعة المنصورة لو مش جامعة المنصورة يبقى خلاص

حصل خيييييييير :))))))