Thursday, February 7, 2008

رتب حياتك 2


اعرف نفسك

لا تترك الناس يؤثرون عليك حتى تتصرف بطريقة مغايرة لطبيعتك ومن ثم يكون حكمهم عليك نابع من تأثيرهم السيئ ............. ولكنهم بالطبع لا يعلمون !!!!!



أعتقد أن جميعنا جربنا مثل هذا الموقف " وليس دائما فقط الناس ذوى الشخصيات الضعيفة " فجميعنا يأتي علينا وقت نجد أنفسنا واقعين تحت تأثير شخص ما تماما ودون أن ندرى نتصرف بطريقة ليست هي ما نحن عليه ليست دائما طريقة سيئة ولكنها ليست مرضية أيضا

يأتي علينا وقت نقول لماذا افعل هذا أو ذلك ؟ إنني أكره أن أظهر بمظهر ضعيف الشخصية ولكن كلما جاء الأمر لهذا الإنسان لا أحس بنفسي إلا وأنا أتصرف بطريقة معينه وهي لا ترضيني ليست لأن شخصيته أقوى من شخصيتي ولكن .............. الجواب في معظم الأحيان يكون لا أعرف لماذا ،،،،،،، أو لأني أحبه كثيرا و أحاول أن أرضيه حتى ولو على حساب نفسي ،،،،، أو أسباب أخرى مثل أن يكون تأثير تلك المجموعة من الأصدقاء يجعلك تتصرف بطريقة معينه تتماشى معهم ولكنها لا تتماشى مع طبيعتك الخاصة ..... أسباب كثيرة تؤدي جميعا إلى نهاية واحدة ...............

!!!!!!!!!!!!!! من هذه أنا لا أعرفها !!!!!!!!!! يا إلهي هذه ليست أنا !!!!!!!! من تلك الفتاة التي تسكن جسدي وتتحدث بلساني و أنا واقعة تحت تأثيرها !!!!!!!!!

تجد نفسك في حضور هذا الشخص أو هؤلاء الأشخاص لست أنت و أيا كان السبب ولكن في النهاية تجعلهم يصدرون الحكم الخطأ عليك وبالطبع لن يصل تفكيرهم لأنه لا يوجد شخص يحب أن يصل لهذا الاستنتاج وهو أن تأثيره أو تأثيرهم عليك هو السبب في ما وصلت إليه

إلى حد ما لا يجب أن تلقى باللوم على من حولك وبالطبع لا يمكن أن تلقى باللوم كله على نفسك وأيضا لست مضطرا أن تحس أنك ضعيف الشخصية لأن الأسباب ليست دائما ضعف الشخصية

الأهم في هذا الموضوع هو القرار

علي أن أتخذ قرار بالعودة إلى نفسي وعدم ترك الآخرين يتركون في هذا الأثر ولا يجب أن أترك الآخرين يوصلونني إلى تلك المرحلة التي أتوه فيها في ثنياتهم و طياتهم ولا أعرف أين أنا ولا من أكون

يجب أن نتخذ هذا القرار إذا وصلنا إلى تلك المرحلة وربما تفيد الوحدة في تلك الأثناء لأنها تكون أسلم حيث تبتعد عن تأثيرهم لفترة تكفيك حتى تعرف ما هي أخلاقك وطبيعتك ورغباتك التي تكمن داخلك والتي يجب أن تنتج عنها تصرفاتك وليست المبنية على تأثير الآخرين

24 comments:

عصفور المدينة said...

ولماذا لا يكون هو من يؤثر في الآخرين ويجعلهم يقتدون به

الطائر الحزين said...

قبل أن اقرأ تغليق أخى عصفور


كنت سأقول عمر ما كان اتباع قدوة ضعف فى الشخصية

لكن يمكن يكون قصد حضرتك ان هنا اناس تتأثر بأشخاص فى طريقة الكلام والمشية واللبس لمجرد اندماجهم مع بعض ولو لفترة قصيرة دون النظر لفكره

تحياتى

Dr.khaled said...

تأثير الشخص في من حوله أو تأثره بهم..
أمر طبيعي جدا
لكن الصحيح إنه يتأثر بالصحيح ..ميبقاش إمعة...
بالاضافة الى ان الشخصية القوية...رجلا كان او امرأة....
ميهموش كتير ان الناس تسئ...
طالما انه مقتنع ومتأكد انه على الحق...

التأثر بالمحيطين أمر طيب جدا..
خصوصا اذا حضرتك عرفتي ان النصارى في مصر بيتأثروا بالمسلمين...
وان الكنيسة المصرية الان بتصرخ لان حوالي من 80-200 نصراني بيدخلوا الاسلام يوميا -في مصر وحدها-
تأثر إيجابي وليس صلبي...
والخبر هنا..والحمد لله وحده

http://islammemo.cc/article1.aspx?id=59211

mo'men mohamed said...

بصراحة انا طلعت من عندك بالكلمتين دول



لا تترك الناس يؤثرون عليك حتى تتصرف بطريقة مغايرة لطبيعتك ومن ثم يكون حكمهم عليك نابع من تأثيرهم السيئ ............. ولكنهم بالطبع لا يعلمون !!!!!


الموضوع ده بيسببلى مشكلة
لأن ساعات بيكون فى نا سمخنوق منهم فبعاملهم معاملة مش لطيفة
جزاكم الله كل خير
السلام عليكم

akeed said...

اولا البوست رائع جداً ودى اول مرة ازور المدونة جميلة بجد .
الاساس فى الشخصية السليمة هى ان تكون ذاتك بدون اى تأثير سلبى ولو كان التأثير ايجابى يغير جوانب فى الشخصية الى الافضل فيكون تأثير الاخرين جيد جداً لان الناس مرآة الفرد ويجب ان نهتم بآراء الناس لانك تعيش فى مجتمع ولست فردا...
تحياتى
أكيــــــــــد

محمد شعير said...

موضوع هام جدا ويمسنا لان كلا منا ياتي لحظات يشعر بذلك الاحساس خصوصا مع المقربين الي قلبه لان الحب والقرب يجعل هناك تقارب في الافعال وممكن ان يحسها الانسان ذوبان تقبل تحياتي واعتذاري للانقطاع عن مدونتي المفضلة

tomy&kavo said...

بصى انا مش عارفف ليه انا حاسس بنظرة الحزن فى المدونه بتاعك بس دى اكيد ليها سبب عندك المهم ان موضوعك فى السليم والتمام بس هاؤلك على حاجه اهم حاجه فى الانسان ان يكون عنده نسبة انانيه وليست غرور لا انتى شايفه ايه وبس .

Mo3Az said...

قد اكون لم اجرب ذلك الشعور حتى احكم
ولكنه ولا شك سيكون سىء

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
لا يكن احدكم امعة

موضوع مهم
جزاكم الله خير
(F)

وعذرا لعدم متابعتى للمدونة فى الفترة الاخيرة

رفقة عمر said...

اخبارك ايه وحشتينى
قوى ربنا يوفقك اللهم امين يارب العالمين

Anonymous said...

جزاكم الله خيرا

محمد عبد الرحمن said...

الأخت الفاضلة فتاة الجنة

الموضوع مهم والتدوينة مميزة وعميقة
لكن التأثير والتأثر من لوازم الخلطة
المهم ألا يمس هذا التأثر القناعات الأساسية والثوابت المبدئية
فلو حدث وإختلطت محجبة بوسط مختلف عنها لا يصح أن تتهاون فى حجابها

أما كون التأثير المتبادل يؤثر فى الفرعيات والأمور الالعادية فلست أراه مشكلة كبيرة

أختى الكريمة لاحظت أن حضرتك مبتعدة من فترة طويلة ولأننى كنت مبتعدا أيضا فلم ألحظ إلا متأخرا

لعل المانع خير

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

خير يا فتاة الجنة
ايهه\ الغيبة الطويلة دي
يارب تكوني بخير

ftataljanna said...

عصفور المدينة

افنسان بيأثر ويتأثر بس مش ده قصدي انا قصدي تأثير الناس دى ووجودهم فى حياة الانسان عليه مش تأثير بالطباع او الخلاق او ........ لكن وجودهم نفسه تأثيره ازاى

ftataljanna said...

الطائر الحزين

لا هو مش قدوة وكمان مش الطباع بس التاثير على التصرف واساليبه والسلوك فى وجود الاشخاص دي

هو الى حد ما التاثير النفسي لوجود ناس معينين على الانسان

مش الاقتداء

ftataljanna said...

ض/خالد

انا موافقه حضرتك جدا ان الانسان مادام واث من نفسه ومن تصرفاته مش هايهتم ان اللى حواليه يسيئوا فهمه

بس تعرف كلمة الانطباع الاول يدوم اكيد الكلمة دى غلط بس اللى اقصده هنا هو اننا مانخليش ظرف معين او ناس معينن نتيجة وجودهم فى المكان اللى احنا فيه سواءا بنحبهم او بنكرههم يأثر على سلوكنا فندى انطابع خاطيء لناس تانيه مايعرفوش اننا فى الحقيقه مش كده

هو ده قصدي

ftataljanna said...

mo'men mohamed

طيب والله كويس يا سيدي انك طلعت بحاجة اصلا :)))

حاجة تسعدني

اتمنى انه تاثير الناس اللى انت مخنوق منهم ده مايستمرش لان السلوك بيببقى عادة بعد فترة وممكن ماتقدرش تتخلص من العادات اللى بيسببهالك وجودهم بالذات لو وجودهم معاك بيكون لفترات طويله او معاك فى الجامعة مثلا

ftataljanna said...

akeed

اولا كده ميرسي جدا على زوق حضرتك

انا طبعا مش عارفه حضرتك
male/female
لسه يعني

سعيدة بزيارة حضرتك جدا

متفقه مع حضرتك ان التاثير السلبي مرفوض اكيد والايجابى يوضع فى الاعتبار

ftataljanna said...

محمد شعير

ميرسي عالمرور واتمنى حضرتك ماتغيبش كتير كده تانى انا خفت لا تكون حضرتك بطلت كتابة

مبروك على النيولوك بتاع المدونة وعلى البسوت الجديد

ftataljanna said...

tomy&kavo

بصراحة يا تومى ما فهمتش ايه علاقة الانانية والغرور والحزن اللى فى المدونة
وبعدين يا عيني هو انا بقيت نكد اوى كده :D

على العموم انا سعيدة بانك حاسس بالمدونة بجد بس انا عايزة افهم العلاقة وبعدين ارد عليك

ميرسي على زيارتك

ftataljanna said...

mo3az

لا ولا يهمك انا اول المقصرين

هو القصد من البوست مش ان الانسان يكون امعه مش قصدي التاثير ده اقرا اول تلات ردود ليا هاتفهم قصدي

ftataljanna said...

رفقة عمر

وانتى كمان وحشتيني

اللهم امين

ftataljanna said...

عبد الرحمن فارس

وجزاكم مثله

ftataljanna said...

طال الليل

جزاك الله خيرا على السؤال

فى البوست هاتعرف ان شاء الله

ftataljanna said...

آلام وآمال

انا الحمد لله كويسه ميرسي عالسؤال
يارب انت كمان تكون بخير وكل المدونين والمدونات