Wednesday, June 18, 2008

شوية خبرات ... وادينا بنتعلم

سؤال مهم .... وبجد محتاجة رأيكوا
لما تبقى انسان بطبيعتك متسامح لأقصى درجة ممكنه، ويمكن ساعات بتبقى غير ممكنه ، متسامح جدا لدرجة ان ممكن ييجي عليك وقت تستغرب من نفسك من كتر ما انت متسامح
لما تكون فلسفتك في الحياة انك لما بتسامح حد انت في قلبك بترتاح ، بيكون قلبك ابيض ونضيف لانك مش شايل حاجة من حد
طيب جه وقت ولقيت نفسك مش قادر تسامح
خلاص
ناس أذوك يمكن هما مش حاسين أد إيه ، ويمكن يكونوا هما أصلا مش حاسين انهم غلطوا ، بس بجد أذوك من جوه ، جرحوك ، كسروا من قلبك حته ، ومن حياتك ، وحاسس ان انت مش قادر تسامحهم ، حتى لما بتشوفهم بتحس ان عنيك بتنطق باللي انت مش قادر تقوله ، عنيك بتقولهم انا مش قادرة اسامحكوا ، هما اصلا مش شايفين عنيك دي ، بس انت من كتر ما انت فعلا مش قادر تسامحهم تعبان ومتضايق من نفسك ................. وحاسس ان انت غلطان
..
لما احس ان في ناس جرحونى اوى ، وانا قبل كده كان ممكن اسامح حد بس يبعد عنى يعني اسامح الاسد من غير ما احط ايدي فى القفص تانى ، بس المرة دي فعلا مش قادرة اسامح وحاسه اني هاستنى يوم القيامة علشان اقول يارب هاتلي حقى
...........
كده انا انسانه شريرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اللي مخليني اتضايق كده اني بحس اني لو فعلا انسانه جوايا ايمان هاقدر اسامح ، حتى لو كان ذرة بس الايمان بيخلى الانسان يسامح ، بس لو الناس دي انت سمحت لهم يدخلوا حياتك ، وكنت معتبرهم اخوات ، وكنت بتعاملهم على الاساس ده ، وييجوا هما في الاخر يطعنوك في ضهرك ، ويكونوا اول حد يجرح فيك ، برضه غلطانه اني لسه متضايقه منهم ؟؟؟
انا عارفه ان الانسان ياما بيشوف ناس ، وماحدش بيتعلم بالساهل زى ما بيقولوا ، والانسان مش هايعرف الناس على حقيقتهم الا لو عاشرهم ، بس ساعات بيبقى الجرح بجد كبير اوى
.....
يمكن يكون الاحساس اللى جوايا ده مش انى مش قادرة اسامحهم ، يمكن مجرد الجرح اللى جوايا بيألمنى كل ما بشوفهم ، لكن انا جوايا مسامحاهم ؟؟؟؟؟؟ ... بالذات وانا دايما فاكرة قصة سيدنا ابو بكر مع قريبه اللى كان بيتصدق عليه اللى اتكلم على السيدة عائشة رضى الله عنها وبعدين سامحه سيدنا ابو بكر علشان ربنا يسامحه
...
بصراحة انا عايزة ربنا يسامحنى ..... لا جدا نفسي ربنا يسامحنى
..
وكمان فاكرة قصة واحد من الناس اللى تصدق صدقة كانت حلوة اوى ، وهى انه تصدق بكل كلمة قالها واحد من المسلمين فى حقه، وكل غيبة، وكل نميمه
...
تصدقوا الواحد فعلا ياما هايشوف ، واكيد النوع ده من الناس يمكن جرحنى اوى لانها كانت اول مرة ، او يمكن اول مرة انا اخد بالى ان فى ناس كده ... ويمكن صحيح مش اتعلمت الدرس بالساهل بس اكيد اتعلمت ، وكمان ربنا بجد عوضني اوي الحمد لله بصحبة فعلا صالحة ربنا يجمعنى واياهم على خير يارب دايما امين
...
عارفين خلاص انا هاسامحهم واسلم امرى فيهم لله ،، اه والله خلاص هاسيبهم لربنا جايز هما كانوا مجرد ابتلاء او مصيبة قللوا شوية من ذنوبى وبعدين حد طايل شوية حسنات اخدها منهم يوم القيامة ............ ايه ده باين عليا استغلالية
:)
استغلالية استغلالية يللا ماحدش واخد منها حاجة
هيست انا تمام فى البوست ده صح :) )))) لا خلاص كفاية لوك لوك لوك لوك كده الليلة لا حد يروح فى ايدي :))))))))))
تصبحوا على الف خير وهدى يارب

12 comments:

عصفور المدينة said...

أعتقد أن ليس كل شخص يقدر على التسامح ولا يناسب التسامح كل شخص

ftataljanna said...

ايوه بس الدنيا فيها اشخاص كتير
مسلم ومش مسلم ومؤمن ومحسن ودرجات
ده حتى المسلمين نفسهم فيهم درجات
وبيتهيالى التسامح ده صفة من الخير ولازم الانسان لو فيه خير يسامح
حتى لو اتأذى صحيح هايفضل يتالم من الجرح بس مش معنى كده انه مايسامحش

ftataljanna said...

صح ولا انا غلطانه ؟؟

يعني ممكن ماسامحش ؟؟؟ ومابقاش شريرة ؟؟؟

عصفور المدينة said...

لا يا بنتي فيه تدوينة عندي اسمها سنرى من الحاجات اللي انا كتبتها وانتي هارية نفسك مذاكرة ياريت تقريها

باعرض نموذج بيكرر الإساءة دايما ويدعي إنه خلاص بقى كويس ويرجع تاني وهكذا

ده من ناحية الشخص اللي حنسامحه

أما الشخص المسامح نفسه مش كل الناس يصلح قلبها المسامحة فيه ناس بيصلح قلبها العدل والقصاص

عشان كدة ربنا خير الناس في الاتنين

ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل


وبعدها

ولمن صبر وغفر إن ذلك لمن عزم الأمور

يعني أنا مش بارجح حاجة معينة بس باقول الواحد يستخدم الأصلح لكل موقف مش يعيش مغلوب على أمره دايما يقول أسامح حتى يزداد الظالم ظلما ويأكل الضعيف المسامح

ياريت لو تقري تدوينة "سنرى" بالتعليقات التي عليها

ftataljanna said...

جزاك الله خيرا ردك ريح قلبى
الحمد لله
طيب ان شاء الله بقراها ان شاء الله

عاشقة الجنان said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شوفى اختى مش شرط ان يكون الانسان متدين جدا او ملتزم علشان يقدر يسامح فية ناس كتير ملتزمة جدا ولكن نقطة التسامح دى مش قوى يعن بمعن اشمل ان صفة التسامح مش معممة على فئة معينة ولا مرتبطة بفكر معين انما هى صفة فقط ومقدرة نفسية من الشخص ذاتة ولو دققنا شوية هنلاقى ان الصفة دى غير مكتسبة انما توجد فى تكوينة الانسان من صغرة ولكن بالخبرة والتواجد الاجتماعى ممكن الانسان يكتسبها ودى فى حالة واحدة من وجهة نظرى لو الشخص فعلا عايز يصلح من نفسة لان التسامح فضيلة اخلاقية حث القران عليها وجاء قول رسولنا الكريم صلى الله علية وسلم مفصلا (رحم الله امرئ سمحاً إذا باع وإذا اشترى وإذا اقتضى)

رفقة عمر said...

ازيك ياسمين وحشتينى زاى تقولى فاكراكى ولا لا طبعا فاكراكى جدا

وحشتينى كتير جدا
باقولك بخصوص التسامح فيه ناس بجد مش ينفع معهم التسامح
ممكن تسامحى مرة اتنين تلاته
لكن مع تكرار نفس الخطا يبقى البعد افضل بكتير
علشان مش نخسر نفسنا اكتر من كدة وصدقينى مع مرور الوقت حاتحسى انك احسن لما اخترتى البعد
معلش ياما بنشوف فى دنيانا ربنا يخرجنا منها على خير

سمر الشافعى said...

بصى بيجى علينا وقت والجرح بيبقى معلم جوانا اوى ومهما كنا متسامحين فجرحهم بيبقى اكبر بكتير مننا خصوصا لما تبقى اديكى ممدوده ليهم بالخير يردو عليها بكل قسوه وبشاعه بتبقى قمه التسامح واكبر حاجه تقدرى عليها وقتها انك تقولى هطلب من ربنا يوم القيامه ياخدلى حقى منكم انا قلت الكلمه دى قبلك وجم طلبو انى اسامحهم بس مقدرتش بصراحه

ftataljanna said...

sweetheart

اولا كده اهلا وسهلا بيكي في المدونة يا جميل وشرفتي وحلوة الاسامي العسولة دى

فعلا عندك حق التسامح اقرب انه يكون مقدرة نفسية من حاجة تانية انا متفقه معاكى تقريبا في كل اللى قلتيه
وجزاك الله خيرا على المرور

*******************************

رفقة عمر

اااااااه عيب عليكي يا رفقه شفتي كان ليا حق اقول فاكرانى ولا نسياني انا مش ياسمين ... ياسمين دي انسانة
بس مش زعلانه يللا يا ستي سماااح المرة دى :))))))))

***********************************


سمر الشافعى

بموت انا فى الاسامي الجديدة اللى بتجيلى المدونة
كل اسم جديد بفرح بيه
المهم حمدا لله على سلامتكم ونشكركم على على وجودكم على متن خطوط فتاة الجنة الجوية للتدوين والمدونات

بصي انا كنت بقرا كلامك وحاسه ان انا اللى كاتباه
بس تصدقى لما كتبت الموضوع ده فى المدونة ومع انه جه كده و كان زى فضفضة ومن باب فذكر والحرص والحذر وخدوا بالكوا وكده
بس ارتحت بعد ما كتبته او يمكن مش ارتحت يمكن فهمت احساسي اكتر لما حاولت اعبر عنه
انتى كمان اكتبى فى مدونتك عن تجربتك وبطريقتك وخرجى اللى جواكى وبصدق واوعدك هاتحسي بتغيير صدقيني

Unknown said...

يا خسااااااارة فرحت اوى ان اسمك ياسمين على اسمى .. بس يلا مش مهم الاسم ايه المهم إنى بحبك وخلاص

بصى ياستى اعتقد اننا بنتحاسب على تصرفتنا لكن اللى جوا القلوب ده بتاع ربنا

بمعنى انه مش عشان هما اذوكى وانتى مش قادرة تسامحيهم تقومى تعامليهم وحش او تغلطى فيهم او الأصعب هو إنك متعدليش لو فى اى حاجة محتاجة للعدل وكدة

مش عارفة بس فعلا صعب اوى تغيرى احساسك ناحية حد هو فعلا أذاكى .. بس لما بيحصلى حاجة زى كدة بفوض أمرى لله وبشتكيهم لربنا وبحاول اتجنب التعامل معاهم تماما وانى مااشوفهمش قدامى اصلا عشان ماتعبش

نفسى اقدر اعمل دليت لموضوع الزعل ده من جوايا لانه فعلا بيتعب الواحد اوى ... لو عرفتى قوليلى بالله عليكى


وحشانى على فكرة
:)

سلام

رفقة عمر said...

لا انت قلتلى مرة لياسمين
انك اسمك زى اسمها
قلت يبقى ياسمين
يابنتى فاكراكى وبحبك جدا

ftataljanna said...

إنسانة

وانتى كمان وحشتيني جدا جدا

وانا بموت فى اسم ياسمين مش بس لانى وانا صغيرة كان نفسي اسمي يبقى ياسمين قبل ماعرف قيمة اسمي طبعا :))) ومين هي اللى انا اتسميت على اسمها بس كمان لان اعز صديقاتى واختى فى الله وحبيبتي فى الله اسمها ياسمين

يعني انا ليا حبيبتين فى الله اسمهم ياسمين :))

اما عن الزعل ده هايأثر عليا في التعاملات فانا فاكره الاية اللى جزء منها فيما معناه ولا يحضنكم شنئان قوم على الا تعدلوا اعدلو هو اقرب للتقوى

وانا حاسه ان العدل بالظبط زي التسامح صفة فى الشخصية الانسان بيتولد بيها مش عارفه ليه اقرب انه يكون نعمة من ربنا عن انه يكون اجتهاد شخصي لان كان فى ناس كفار وبيعدلوا

اما عن ان الزعل يتعمل له دليت فما اظنش والا ماكناش هانتعلم حاجة فى الدنيا دى ماهو لو ماتلسعتيش من النار مش هاتتعلمي ان اللعب بيها بيوجع

ولا اييييه ؟؟؟؟؟؟

***********************************

رفقتى الحبيبة

رفقة عمر

بصي يا جميل لو تفتكرى كويس التعليق اللى كنت سبته عند ياسمين انا كنت قلت لها ان اسمي هو الاسم اللي كانت هيا بتتمنى انه يكون اسمها لو تعرفى الاسم ده فهو اسمي :)))))))))
وعلى العموم اسمي سهل جدا يتعرف على فكرة لانى لو نوهت عنه مجرد تنويه وماقلتوش هاتعرفوه بكل بساااااااطة