Wednesday, August 29, 2007

ماذا تفعل؟

أولا كده ماحدش يكتئب أنا بقول لكوا اهو واللى هايكتئب هاندفعه غرامه
الكلام ده من خواطرى


عندما تحس بألم تتقطع معه الأوصال

عندما تحس أن قلبك يتقطع قطعة قطعة وتعجز حتى عن البكاء والدموع

عندما تلجأ إلى نفسك لأنك لا تجد من تلجأ إليه سواها وتحس بالوحدة بينما يمكنك أن تتحدث إلى أي شخص ولكن ليس في أي شخص من يستطيع أن يشعرك بالراحة

عندما تريد أن تبكى ولا تطاوعك الدموع

عندما تحب الموت على تلك الحياة التي تحياها

عندما تندم على كل شيء حتى على ميلادك

عندما تكره كل شيء في الدنيا حتى أنفاسك

عندما تكره الحياة

عندما لا تريد الخروج من حجرتك فقط تجلس في طيات الظلام تبحث عن أي شيء يساعدك ولا تجد سوى الفراغ

عندما لا تريد أن ترى النور

عندما تتقلب على فراشك من الألم ولا تعرف ماذا تفعل ليتوقف ذلك الألم لا تريد أن تلمس أي شيء يذكرك انك مازلت حيا تريد أن تعلق في الهواء حتى لا تلمس الواقع

عندما تريد أن تترك الدنيا بما فيها وتذهب إلى مكان خالي من الناس فقط لتبقى وحدك لا تريد أن ترى أحدا ولا أن تسمع صوتا فقط الهدوء و السكينة ولكن لا تستطيع

عندما تبكى بلا دموع وتصرخ بلا صوت وتجرح دون أن تتساقط منك الدماء

عندما تموت وأنت مازلت حيا وتتردد في صدرك الأنفاس

25 comments:

بهلوله said...

حبيتى
انا اول واحده اعلق
ومجهزه الغرامه
ومستعده للدفع ومعاكى من جنيه ل15 جنيه
ليه البوست الحزين ده
انا معاكى ان كل انسان بيمر باوقات حزينه لكن يا روح بهلوله انتى مش كبيره فى السن للحزن ده
انا عارفه انك كبيره فى الذكاء والعلم
لكن انا خايفه عليكى من الكلام الحزين ده
مع انى باحترم خواطرك
الا انى انتظر منكى
خواطر اكثر تفألا
مع تحيات بهلوله
الغرامه ادفعها فين ؟؟

ftataljanna said...

:)

لالالالالالالا
ليه كده يا بهلولتى ده انا مش زعلانه رايك اشيله وابقى انزله وقت تانى
:)

هو انا كتباه امبارح بس بس عارفه سبحان مغير الاحوال بتلاقى ربنا بيحول حزنك لفرح كده مش عارفه ازاى بس اهو الحمد لله على كل حال

غير كده ده مافيش تفائل اكتر من كده انا غريبه جدا يعني حتى لما بكون حزينة ببقى واثقة ان بعد عسرا يسرين وان ان شاء الله اكيد اللى جاى مختلف لان دوام الحال من المحال

على العموم لو هاجيب لكوا اكتئاب فالحكاية مش ناقصة ذنوب قولى لى وانا اشيله حالا :)

بهلوله said...

لا خليه
بس انا كنت خايفه على نفسيتك من الكلام الحزين ده
لكن طالما انتى كويسه والحمد لله
خلاص
انا مطمئنه عليكى

ftataljanna said...

ميرسي على قلقك عليا يا بهلولتى بس انا الحمد لله كويسه ربنا يخليكي يا قمر

عصفور المدينة said...

يعني كلام كله اكتئاب وصورة متعورة وماحدش يكتئب
إجابة السؤال أنا عن نفسي لما باكون كدة وده مش كثير يعني عشان مش عندي فرصة
باخذ مصحفي وانزل اتمشى إلى ماشاء الله

ftataljanna said...

عصفور المدينة

معلش معلش

هاقول ايه

عود غير احمد :)

تلاقى الناس هاتقول ياريتك ما رجعتى ههههههههههههههه
كنا مرتاحين ايه الاكتئاب ده :)

انا كمان لما يكون عندى اكتئاب وتجي لى فرصه اتمشي بتمشى

رفقة عمر said...

فيه ايه بس نجاح ونجحنا
وكمبيوتر واتصلح
وبقيتى تعرفى ازاى تغير فى الخط
يبقى فيه ايه بقى
قولى احكى لنا
على فكرة الحاله دى بتيجى لما يكون فيه سبب لازم فيه سبب
انت مش عملتى مدونه مشكله ولها حل
ليه بطالبينى نحكى مشاكلنا وانتى مش عايزة تحكى
على العموم ربنا يفرج كربك وينولك اللى بالك
اللهم امين يارب العالمين

ftataljanna said...

رفتى

مش عارفه يا رفيقة بس مافيش حاجة تتقال او تقدرى تقولى انى من نوع من الناس مستحيل حد يعرف انى متضايقه لانى مش بعرف افضفض فى ناس لما تحكى ترتاح وفى ناس لما تحكى تتعب اكتر انا من النوع التانى

شاب نفسة يحقق حلمة said...

لية الحزن ده ؟

الطائر الحزين said...

انا ارى من لم يشعر بالحزن لا يشعر بالسعادة

وانا كلما اشتد الهم اصبح اى شىء من السعادة ولو بسيط يفرحك وكفيل بان يخرجك من حزنك

اللهم اجعل قلوبنا أمنة مطمئنة بك ولك وحدك

ftataljanna said...

شاب نفسه يحقق حلمه

عادى الدنيا كده ساعة حزن وساعة فرح ودوام الحال من المحال

الطائر الحزين

تصدق انت عندك حق جدا لان انا من نوع من الناس ممكن اى حد يفرحنى بسهولة جدا ولو بابتسامة كنت بستغرب من الموضوع ده دلوقتى فهمت :)

محمد عبد الرحمن said...

يارب فرج كرب المكروبين
يارب أنزل السكينة على القلوب الحائرة
يارب داوٍِِ برحمتك جروح المجروحين
يارب أنر أفئدتنا بنور معرفتك واملأها بالرضا حتى تهدأ ثورتها

أختى الكريمة
فى حالات الحزن نضعف وعهدى بمن قضيتهم الجنة والسعى لها أنهم أقوى من الحزن ينفسون به عن أنفسهم ولا يسمحون له بالسيطرة على حياتهم

يارب نكون أفلتنا من الغرامة
مناجاة الليل وصلاته سهام لا تخطئ أجهزى بها على الحزن والضيق

ftataljanna said...

طال الليل

اولا جزاك الله خيرا

ثانيا نورت المدونة

ثالثا ما شاء الله تبارك الله مدونتك جميلة جدا

ربنا يبارك فيك ويجعلها فى ميزان حسناتك

Unknown said...

يااااااااااه

مريت بيه ولسة بمر والحمد لله على كل حال

ساعتها بصلى وادعى وابكى واحاول اشوف فين المشكلة وادورلها على حل

بعامل نفسى اكنها حد مريض وبيتعالج والحمد لله الطريقة بتجيب نتيجة الى حدما

وفى الغالب بعالجها عن طريق الضحك .. فبضحك اوى عشان مبكيش

الحمد لله على كل حال وربنا يفك كربك يااااارب

Fedaa AL Eslam said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حبيبتى البوست بتاعك جميل جدا اااا

وبجد حسيته اوى وعلى فكره هو مش نكد

عليا لان انا بقالى سنتين عايشه فى حزن والم اصلا بس الحمد لله على كل حال


عشان كده انا حسيته اوى اوى

وجزاكى الله خيرا على البوست الرئاع ده

أنا حر said...

ليه كده بس اصعب حاجة ان الواحد يشوف الكلام ده وما يصابش بالاكتئاب ياريت تبعتيلي الغرامة على المدونة بتاعتي علشان وانا بجدد الرخصة ادفعها
تحياتي

الباحث عن الحقيقة said...

انا ايه اللى جابنى هنا
مش برضه الشارع ده بيودى على هناك
ايه الاكتئاب ده
لالالالا انا ارجع بضهرى احسن
التدوينه دى ما تحسبش
الكلام ده جوايا وبهرب منه
اقوم اجى ألاقيه قدامى
استر يا رب
السلام عليكم

أمــانــى said...

لا بقى اقول مرة ادخل عندك الاقيكى زعــــلانة دا كله لالالالالالالالالالالالالا ياقمر اوعى تزعلى نفسك كده
واوعى تكونى زعلتى منى لا والله كنت بأهزر معاكى بــس يا قمر
ربـــــــنا معاكى ويفرج كربك يزيح همك يااااااااااااارب آمـــــــــــــــين

ftataljanna said...

إنسانه

هو انا بحاول اضحك اللى حواليه اوي برضه واحاول اضحك معاهم ضحكهم كانى انا اللى بضحك
ربنا يسعدك يارب يا ياسمين ويهنيكي يا رب

fedaa el islam

جزاكى خيرا منه
البوست ده رائع
ربنا يبارك فيكي ده جاب اكتئاب لتلات ارباع الناس :)
ربنا يخفف عنك يارب ويحميكى ويفك كربك ويفرج همك اللهم امين


انا حر
ربنا يعافيك من الاكتئاب يا استاذ انا حر وعذرا بقى على انى ضايقتك واما عن الغرامة فخلاص كفاية عليك الغرامة النفسية



الباحث عن الحقيقة
طيب ارجع بس حاسب تخبط فى الجدار :D
دن خبطت معلش المرة دى
عذرا يا استاذ باحث على الاكتئاب ومعلش بقى خليتك تواجه حاجة تضايقك المرة دى ربنا يسهل يا سيدي واما عن انه لا يحسب فهو فعلا لا يحسب لانه مجرد خواطر ولا اظن انه اتى باى منفعه



امانى
يا سلام منورانى
عارفه انا بعرفك بامانى بس مش بنت الجنوب بعرفك بامانى يا رب اللهم امين بحب دعواتك اوى كويس انها جت نورت لى المدونة
سعيدة بزيارتك اوى
واما عن الزعل فياستي الدنيا مليانه الم وشوية كده وشوية كده ودوام الحال من المحال

BinO said...

مضادات الاكتئاب :
ذكر الله
الصلاة علي رسول الله صلي الله عليه وسلم
كثرة الأستغفار
قراءة القرأن
الصلاة
المكوث في المسجد
الأيمان بقضاء الله وقدره
تجديد النية


الكلام ده ليا طبعاً
ربنا يفج هكك ويسري عنك
ورزقك الأفراح
وتبلغي أعلي النعيم
وتنعمي برؤية وجهه الكريم في الجنة
أمين
أسألك الدعاء اختنا في الله

ftataljanna said...

bino

جزاك الله خيرا

هو اكتئاب فعلا :D

لحظة said...

انت بتتكلمي عني؟؟!!

ftataljanna said...

لحظة

انا بتكلم عنك وانتى بتتكلمى عنى

karamella said...

حبيبتي عندما يحدث كل ذلك
تبسمي فان هناك من يحبك .. يعتني بيك ..يحميكي ... ينصرك ...يسمعك ...يراكي ...هو
.
.
.
.
.
.
.
الله
ما اشقاكي الا ليسعدك
وما اخذ منك الا ليعطيكي
وما ابكاكي الا ليضحكك
وما حرمك الا ليتفضل عليكي
وما ابتلاكي الا لانه احبك
فقولي
.
.
.
لا اله الا الله

ftataljanna said...

لا اله الا الله

والحمد لله على نعمة الاسلام وكفى بها نعمة