Friday, July 25, 2008

مجرد فضول

عارفه انه هايبقى بوست شكله ساذج
والى حد ما غريب
يعني اكيد فى حد هايقول

......... ايه البت العبيطة دى ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

:)

انا بس كنت عايزة اسال سؤال

هو الناس اللي بتأذي ناس برضه بس ناس تانيين مابيحسوش ؟
يعني هما مش بنى ادمين زينا كده ولا هما ماعندهمش مشاعر ؟

اه والله بجد بسال السؤال ده كتير اوى لنفسي هي الناس دي مش مخلوقين كده زينا من نفس الطينه زى ما بيقولوا ولا هما اتخلقوا من طينه تانيه

يعني مثلا ليه فى ناس بتنبان قدامكوا على انهم ملايكة وبعدين فى الاخر تلاقيهم بيعملوا عمايل شياطين وفى الاخر تبقى مش عارف تصدق نفسك اصلا مش قادر
هي الناس دي هما نفس الناس دول ولا ناس تانيين ولا انا كان بيتهيالى ولا ايه

ايه ده هو انا صاحي ولا بحلم
يمكن لسه نايم
استنى كده
الم على خدى ... اى . لا صاحي
اممال اييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب لما ناس تفضل تقطع فى فروة ناس تانيين ( يعني يغتابوهم ويبهتوهم ) بالظلم والبهتان
الناس دي بتعمل كده ليه ؟
يعني يا مخلوقات ربنا كل حاجة فى الدنيا دى بتتعمل لان ليها نتيجة وهايجي من وراها فايدة ايا كانت ........ بس دي فايدتها ايه

طيب ما علينا
نروح لحاجة تانيه

لما حد ياكل حق حد لما يجي صاحب الحق يطالب بحقه تلاقى الانسان ده بكل بجاحة بيقول له لا دى بتاعتى
بتاعتك منين جبتها ازاى . ماتفهموش
بجاحة !!!!!!!!!!!!!

زى ما موبايلى اتسرق اتصلت بالرقم لقيت الهانم اللى سرقته بتقول لى بتاعى
قلت لها بتاعك ده جبتيه من انهو مصيبة تاخدك " ماهى بصراحة كانت استفزتنى ييجي كام دقيقه بكلمها وهى مصمصمة انه بتاعها بجاااحة .. "
قالت لى مصيبة تاخدك انتى وايه لا كمان قفلت فى وشي

ما قلتلكوا بجاااااحة ....... لا ومن ده كتير في حاجات كتير

طيب غيره

الناس بتخدع بعضها ليه ؟
يعني الانسان ده اللى بيضحك على حد تانى وخلونا نقول مش بيستغل
طيبته ماااشي بيستغل سذاجته هايستفيد ايه

بجد

يعني اللى بيخدع حد ده هايستفيد ايه لما يخلي الانسان ده يبطل يثق في الناس ويبطل يثق حتى فى صوابع رجليه :) تشبيه غلس عارفه ...... :)

طيب حاجة كمان

الناس مش بترحم بعضها ليه يعني ماحدش بقى عنده شفقه ولا بيحس بحد ليه
ماحدش بقى بيرحم حد :)

لييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هو فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟
انا مالى النهاردة ؟؟؟؟؟
شكلي شاربه حاجة ...... هههههههه ..... اااااااااااه ....... دواء الضغط .....:)
هههههههههههههههههههههه
صباح الخييييييييييييييييييييييييييير

17 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

تحسي ان كوووول ده بئا هو الطبيعي
وغير كده يبئا شاذ

خلاص كل حاجة اتبدلت واتغيرت

وإنا لله وإنا إليه راجعون

المهم انتي أخبارك ايه واخبار النتيجة
طمنينا

عصفور المدينة said...

يوم يبعثهم الله جميعا فيحلفون له كما يحلفون لكم ويحسبون أنهم على شيء ألا إنهم هم الكاذبون استحوذ عليهم الشيطان فأنساهم ذكر الله

سمر الشافعى said...

والله لو كنت اعرف اجابه للاسئلتك كنت جاوبت علطول وكنت ارتحت

ftataljanna said...

آلام وآمال

يااااااااه طولت الغيبة
المهم حمدالله عالسلامة
كنت فيييييين
:)
ماهى دى المشكلة ان الكويس بقى بيشك فى نفسه من كتر مابقى حاسس ان هو اللى غريب !!!!!!!!!!!
النتيجة لسه ماظهرتش ادعى لىىىىىىىىى اعدى السنه دى :(((

**********************
عصفور المدينة

صدق الله العظيم
سبحان الله
بمناسبة الاية دى دايما بتفكرنى ان الصدق منجي حتى يوم الحساب العظيم
المؤمن هو اللى بيصدق ربنا الحديث وبيعترف حتى بذنوبه
سبحان الله سبحان الله

***************************

سمر الشافعى

لا الظاهر كلنا عايزين اجابة يا جميل مش انتى بس
بس ايه الهنا اللى انا فيه ده زرتيني ونورتيني تانى اهو
:) شكلنا هانبقى اصحاب
ولا رايك ايه ؟؟

محمد عبد الرحمن said...

لسة كنت بتكلم مع زوجتى أمس فى نفس الموضوع
أنا متلخبط خالص من الحالة اللى وصلنالها
المبادئ تغيرت والنفوس تبدلت
النفعية بقت شطارة
أقرب المقربين أول الطاعنين
أبسط الأصول تحتاج إلى إثبات
حسن الظن بالناس يكاد يكون خطأ كبيييييير

حيرتك بزيادة صح؟
معلش بدور معاكى عالإجابة

الطائر الحزين said...

فيه انا وفيه أخر
=======

اختلاف المعيار بين ما اسبب فى أذى لغيرى وما يسببه غيرى فى أذى لى

وغالبا ما نلتمس العذر لانفسنا ونلوم الأخر

الله المستعان

صاحب المضيفة said...

لا الفكرة ممكن تكون انهم بيكونوا فاكرين ان أعمالهم دي مظبوطه وصح مليون في المية وده بيكون بسبب ران اذنوب على الفلب فربنا سبحانه وتعالى يطمس على قلوبهم او انه يكون وسوسوة شيطاين ويزينوا لهم برضو الباطل على انه حق


ربنا يعافينا من شر النوعين يارب

تحياتي

ftataljanna said...

طال الليل

لا حضرتك ما حيرتنيش زيادة لانه تقرييبا نفس اللي انا بفكر فيه هو اللى حضرتك قلته
تحس انه انعدام الضمير بقى هو المفروض يحصل وبقت الاخلاق هيا اللى فلطة كبيرة ومحاولة الثقة فى الناس دي اصبحت مصيبة

***************************

الطائر الحزين

لا انا مش بتكلم عن الخطاء العادية او اليومية اللى بتحصل بين الناس وبعضها انا بتكلم عن الاختلافات الجوهرية فى التفكير يعني بمعنى اصح ان الخير واضح والشر برضه واضح اكيد في بينهم امور متشابهات ده اكيييييد بس انا بتكلم عن الواااضح ده حتى ده بقى مش معترف بيه بين الناس
ده اللى انا عايزة افهم ليه بيحصل

*************************

صاحب المضيفة

قريت حاجة زى دى برضه ان الناس لما بتعمل كده بيبقى متهيالهم ان ده صح

بس انا مؤمنه ان الانسان لما بيعمل حاجة غلط من جواه بيكون حاسس بكده

يعني الاختلاف او الاتفاق فى ان كذا او كذا صح او غلط ممكن

بس مثلا فى حاجة زى الغيبة والبهت هل فى وجهة نظر تانية للموضوع

يعني حد بيقول حاجة اشاعة مثلا وهو من جواه متاكد ان دى غلط انا بصراحة مش فاهمه ايه وجه التزيين اللى الشيطان هايعمله فى حاجة زى دى

يعني الشيطان يزين سرقه اهى من وراها منفعة يزين مثلا انك تعمل اسفين لحد فى الشغل يزين انك توقع انسان فى مصيبة ومصائب قوم عند قوم فوائد بس الشيطان هايزين حرقة الدم ازاى يعني هايجيب لها فايدة منين

والله انا بتعجب

بس اكيد عند حضرتك حق فى موضوع الران اللى على القلوب ده
جايز من كتر ما القلوب بتقسي بتتلذذ بالالم اللى بتسببه للناس التانية

ربنا يعفينا يا رب

ana ga3an said...

علي العكس هو مش ساذج تماما
بل هو تساؤل طبيعي
جٌبل الانسان علي حب الكمال و ان كان لن يستطيع الوصول الية
فهناك من يعوض عقد النقص لدية
بالذم في الاخريين والقاء نقائصة عليهم واظهار نفسة المنذة من العيوب

تحياتي علي تساؤلاتك
ملاحظة صغير لا يجوز قول
لا بيرحم ولا بيسيب رحمة ربنا تنزل
متهيألي لو فكرنا في العبارة هانكتشف وجة الحرمانية بها

blue-wave said...

للأسف دا بقى الطبيعى
والسبب
البعد عن ربنا
تحياتى

ftataljanna said...

ana g3an

فى الاول حضرتك قلت ان ده تساؤل طبيعي وان الانسان جبل على حب الكمال
وبعدين
قلت ان الانسان بيحب يعوض عقد النقص اللى عنده ويلقى بنقائصه وعيوبه على الاخرين ويظهر نفسه بصورة المنزه من العيوب

انا بس حابه اتاكد انا فهمت صح ولا انا فهمت غلط

حضرتك بتلمح لانى بلقى بعيوبى ونقائصي على الاخرين ولا ايه لانى بجد مش فاهمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ftataljanna said...

blue wave

اكيد البعد عن ربنا هو السبب
لانه انعدام التقوى ورهبة ربنا بتخلى الناس ماتخافش من اذية بعضها لانها مش خايفة من حساب ربنا ليهم

ana ga3an said...

اية اللي في كلامي وصلك المعني دة؟؟؟؟
عزيزتي انا لا القي باتهامات علي اخرين او تلميح مواري
فانا اذا اردت ان اقول شيئا قلتة مباشرة

ftataljanna said...

ana ga3an

انا اسفه انى فهمت حضرتك غلط
بس انا ماكنتش مصدقة ان ممكن حضرتك تلمح كده
فحبيت اتاكد بس
ميرسي على سعة صدرك

eslam a7med said...

هههههه انا لازم اضحك علشان انا حاسس بيكى لأن الموضوع ده حصل معايا قريب بس ما كانتش مكالمه فى الموبايل بقى.. لأ دى كان وشى فى وشه وفضل كتيييير يحلف ان الموبايل ده بتاعه واللى يغيظك بقى ان هو أكل معاك عيش وملح لغايه ما اتخنقت منه ساعتها بقى اتخليت عن الإحترام وعينك ما تشوف الا النور لغايه ما بانله صحاب .... معلش لازم تمرى بتجارب اصعب من كده فى الحياه ... تحيااااااااااتى

ftataljanna said...

eslam ahmed

بالله مش فعلا بجااااحة
حاجة تغيظ يا اخى

Anonymous said...

لا انتي مش شاربة حاجة خالص بلعكس انتي اكتر واحدة فيئة في وسط الناس دي كلها .
الناس كلها هى اللي شاربة بس على فكرة ليهم عزر لان دا مش باختيارهم
دول مجبرين .
الناس كلها شاربة ،لانها بتجري على زينة الدنيا ( المال و البنون)
بس يا خسارة الناس الليي زيك قليلين لانهم فايئين .