Tuesday, December 25, 2007

عواقب ليه يا رب ؟

طبعا انا لو لاحظتوا يعنى:)
ماكنتش موجوده بقى لى فترة من بعد بوست ليه كده يارب ؟

طبعا لما نزلت البوست ماكنتش عارفه انى بطلب البلاء من ربنا :)

هاتستغربوا عارفه بس هاتفهموا لما تعرفوا

بعد البوست بيومين موبايلى اتسرق كان غالى عليا اوى مش لانه موبايل ولا لانه حلو بس لانه موبايلى معايا بقى له سنين من اول ما نوكيا 6630 نزل كان معايا
كان معايا في ثانوية عامة و مشاكلها وامتحاناتها ودروسها وصداقاتها والجامعة وكل اللى حصل فيها وكل موقف عدى عليا وهو معايا والرسايل والارقام وناس ارقامهم عليه مش ممكن اعرف اجيبها تانى يعني بجد كان غالى عليا اوى لدرجة انى ماكنتش راضية اغير فيه اى حاجة حتى الكافار بتاعه كان مجروح كده علامة مميزة ومش ناسية الموقف ده اللى اتجرح فيه ماكنتش راضية اغيره وكنت ببقى متضايقه كل ما افكر انه هاييجي يوم واضطر اغيره
بعد سرقة الموبايل
حياتي توقفت

هاتستغربوا تانى بس بجد توقفت مافيش حاجة بتتم ولا حاجة مفيش تقدم فى الدراسة حاجة وحشه جدا كل حاجة بلا استثناء وقفت

وكانت الطامة الكبرى
خسرت اعز اصدقائي للاسف

بجد كانت فترة صعبة جدا

كل موقف كنت ببقى فيه ابقى بعيط وافتكر البوست اقعد اعيط واقول الحمد لله خايفة اعترض والا هاتحاسب انتى اللى قلتى يبقى اعملى باللى قلتيه بجد فى كل موقف اعيط واحساس بالعجزفظييييييييييييع


بس لازم ما انساش بجد الدعاء عامل مهم جدا فى حياتى اد ايه ربنا بيخفف عننا بالدعاء واد ايه ربنا كريم انه يتقبل دعائنا ويستجيبه على كثرة معاصينا وقلة طاعاتنا

كنت وانا صغيرة دايما بدعى دعاء هو غريب ومش غريب كنت دايما اقول يارب الحمد لله ان انت ربنا :) لان بيتهيالى مفيش رب زى ربنا لا اله الا هو بجد مفيش اكرم منه ولا ارحم منه ولا الطف منه ولا اعلم منه ولا احن علينا منه الحمد لله

طبعا بوست مش مناسب بالمرة للعيد بس بجد اسفه يا جماعة

حذارى بقى و ركزوا فى اللى بتكتبوه

وعلى العموم ربنا بجد لطيف فى قدره الحمد لله

يعني اختى فى الله اللى كل علاقتى بيها كانت التليفون حتى مش عارفه عنوان بيتهم بس كان رقم البيت وماكنتش حافظاه وكان على الموبايل
صحيح كل ده ضاع بس انا رجعت الشريحة وبما ان فرحها قريب فاكيد هاتكلمنى تدعينى وهاعرف كل حاجة تانى

اعز اصدقائي ربنا ابدلنى بصديقة بجد طيبة اوى واظن انها ممكن تبقى اعز اصدقائي

الدراسة انا ان شاء الله هامتحن 3/1 ادعولى بقى لانى من وقت الميد تيرم ما فتحتش ورقة بس كمان الحمد لله انى كنت داخله الميد تيرم كنت مخلصة معظم المواد بالذات المواد المهمه واللى زاد ان شاء الله مش هايكون مشكلة كبيرة

واما عن بقيت حياتى

فزى ما قلت فى اول بوست ليا هنا فى المدونة
الحياة ما بتوقفش عند حد ولا لألم حد

وعسى ان تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا ولو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
الحمد لله على كل حال
******************************
الخلاصة
* فكر فى كل حاجة بتكتبها جايز تبقى طلب للبلاء :) واهو تخفيف من الذنوب
* لا تنسي ان ترى نصف الكوب الملآن لانه لا يوجد كوب نصفه غير فارغ
*الدعاء مخ العبادة وعماده اليقين ولا يرد القدر الا الدعاء وربنا اتخذ على نفسه عهدا سبحانه وتعالى قال ادعونى استجب لكم
* وخلقنا الانسان فى كبد الدنيا مفيش فيها راحة :)
* ولا تنس الحمد
الحمد لله على كل حال

12 comments:

رفقة عمر said...

الحمد لله انك بخير
انا عارفه ان الواحد لما يكون مرتبط بشئ بيزعل قد ايه على ضياعه
ولكنها كلها اقدار الله ويمكن ربنا فداك بالموبيل
كانت السيدة عائشه رضى الله عنها انكسر منها قدر
فقال لها الرسول صلى الله عليه وسلم
استرجعى الله قولى انا لله وانا االيه راجعون لان اى شئ يحصل لنا فى الدنيا مهما كان بسيط هو نكد الدنيا ومن ابتلائتها
استرجعى الله والحمد لله انك بخير وفداكى 100000000000 موبيل

عصفور المدينة said...

ربنا يخلف عليك ويثبتك
بس انا مش باعتبر اللي انت كتبتيه ده تمني للبلاء إلا إذا كنت انت ساعتها حاسة إنك جامدة وقلت لنفسك انا مستعدة لأي بلاء فده ما يصحش

ولكن عافيتك أوسع لي

mohand said...

السلام عليكم

احمدي ربنا
اكيد كان فيه سبب وخير ليكي ان شاء الله
تحياتي

Unknown said...

معلش قدر الله وما شاء فعل
:(
ربنا يجيرك فى مصيبتك ويخلفك خيرا منها اللهم امين

الطائر الحزين said...

اللهم كرمك وعفوك نرجو

ربنا يوفقك

تحياتى

ftataljanna said...

رفقتى

ماما كمان قالت لى هو عمره معاكى لحد كده وانا قلت كده كمان انه ممكن يكون فى حاجة ربنا فدانى بالموبايل بدلها

*****************************
عصفور المدينة

لا انا ماكنتش جامدة ولا حاجة ده البوست ده كتبته وانا كنت زعلانه جدا بس انا دايما بكتب من باب تذكرة لنفسي والحى لا يأمن الفتنه

*****************************

mohanad

الحمد لله ولله فى قدره شئون

******************************

إنسانه

أهلا اهلا بالغائبة الحاضرة فينك كده كل دى غيبه بتوحشيني يابنتى والله

*****************************

الطائر الحزين

جزاك الله خيرا يا طائر

محمد عبد الرحمن said...

تدوينة مفعمة بمشاعر لا يفلت أحدنا منها وهى لا بد منها فى رحلة الحياة
أعجبنى صمودك وتحسسك قيمة الرضا وإلتماسك معان الرضا

ربنا يوفق حضرتك وكل طلاب المسلمين والمسلمات فى إمتحانات التيرم

شاب نفسة يحقق حلمة said...

قدر الله وما شاء فعل ان شاء الله خير
تحياتي الشديدة ليكي

ftataljanna said...

طال الليل

جزاك الله خيرا
ويارب اللهم امين ربنا يوفق كل طلبة المسلمين يا رب


شاب نفسه يحقق حلمه

جزاك الله خيرا وربنا يوفقك

صاحب البوابــة said...

عوضك الله خيراً منه ان شاء الله

تحياتي

ftataljanna said...

صاحب البوابة

جزاك الله خيرا

احساس لسه حى said...

عزيزتى
طبعا الدعاء مهما كان ممكن يستجاب ليه وطلب البلاء برضوا ممكن يحدث كعقاب ودرس من ربنا للانسان والمفروض اننا نتعلم من اى درس بيحصلنا سواء خير او شر واظن اللى حصلك شئ رحمة من ربنا بدل شئ اكبر واوجع
تحياتى
محتاج رائيك فى اخر بوست عندى
سلام