زرت مدونة امرأة مثليه وبصراحه ندمت لأنى بجد يعني حسيت بشعور خليط من مش عايزة اقول قرف واستياء وحاجات كتير كده ملعبكه مش عارفه اوصفها
وبصراحة صعبت عليا مدونتى اوى واسمها واسمى من انهم يتحطوا فى تعليق عند حد كده
بس في الآخر لقيت ان البنت دى وكل اللى عندها زيها هايتعلقوا فى رقبتى يوم القيامة ويقولوا لي انتى شفتينا بنعصي ربنا وما قلتيش لينا ده حرام ليه وساعتها بقى ما هايصدقوا وهايتلككولى ما انتوا عارفين
وبعدين احنا امة وسطا نأمر بالمعروف وننهى عن المنكر وكل واحد ما عملش كده هايتسال وهايتحاسب يوم القيامة انه شاف منكر وما غيروش
وبصراحه انا صعبت عليا نفسي اتحاسب على ناس كده
المهم انا كنت يا مؤمنين عاملة كشكول كده اسمه خواطر ايمانية الكشكول ده ايه كل لما اقرأ آية من القرآن الكريم واحبها اوى وتاثر فيا وكده يعني اكتبها فيه
حبيت اغير الكشكول ده فطبعا بنقل كل القديم وقريت الآيات اللى كنت كاتباها وكل آية لقيتني بفسرها عليهم بجد قلت ياااااااااااه لو يقروا الآيات دى ويتدبروها كده فعلا هايفوقوا بس لو يتدبروها و قلت انا اقولها لهم يمكن اخد فيهم ثواب مع انى مش واثقه فى الموضوع ده بصراحه
المهم
انا ناوية باذن الله اكتب بوست للناس اللي كده مخصوص يعني وبما انه فى الغالب هايبقى طويل حبتين فممكن انزله على كذا جزء
انا هاعمل الموضوع ده ليه
اول حاجة
كل مذنب مش بيحب حد يشتمه يعني مثلا كان فيه واحد بيتبول فى المسجد النبوى فالرسول صلى الله عليه وسلم لما لقى الصحابة كلهم قايمين وبينهروه
قال لهم اتركوه ولا تذرموه طبعا انا مش حافظة نص الحديث
بس في الآخر الرسول صلى الله عليه وسلم فهم الراجل ان دى حاجة ماينفعش تتعمل فى المسجد
والله يا جماعه اللى يعرف الحديث يقوله وانا هابقى اشيل الكلام ده كله واحطه المهم ان الراجل فى الآخر قال ايه اللهم اغفر لى ومحمدا ولا تغفر لأحد سوانا
هو راجل على اده برضه بس اتعلم
الغاية من الكلام الكتير ده ايه
ان معظم الردود شتيمه والفاظ مش كويسه ابدا ماكنتش مصدقه نفسي وانا بقراها بصراحه بجد الفاظ فظيعه جدا
احنا يا جماعه ربنا قال فينا ايه المسلمين يعنى
بسم الله الرحمن الرحيم
وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ
سورة الأعراف الآية 181
يعني احنا بنهدى الناس وندعوهم بالقرآن الكريم وبالحسنى ولازم نفتكر ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك
انا مش بدافع عن الناس دي ابدا ابدا ابدا
لا حول ولا قوة الا بالله لا انا بتكلم عن منهج دعوة انه الدعوة مش بالشتيمه
يعني نفترض مثلا واحد كافر رايح انت تدعوه للاسلام انت يا كافر يا ابن كذا يا فاسق يا يا يا انت تيجي دلوقتى حالا تسلم وتصلح نفسك والا تكون وتكون وتبقى وووو وتقعد تشتم فيه
طيب غنى بقى من هنا للصبح وشوف مين اللى هايعبرك ويهتدى على ايديك انت جاى تعمل عليا انا داعى للخير ومش عارفه ايه
ماهو ده رد فعل طبيعى ده الحيوان لما بيتشتم بيزعل وبتتحاسب على شتيمتك ليه فما بالك ببنى ادم
والمنهج ده انا قصدي عليه مع كل الناس مش دول بس حتى مع الملحدين وغيرهم من الناس اللى بتقول كلام يجيب كوابيس دي
فدى اول ملاحظة ان الناس بتدخل تشتم بس مش هانكر فيه كمان ردود كويسه جدا ولاحظت انه البنت دى مش بترد عليهم وبتتجاهلهم تماما وده من باب الهروب على فكرة
كمان لاحظت حاجة تانية ودى من فوائد انك تقرا من المواضيع القديمه كانت بترد فى التاج ولما اتسالت من احب ست اشخاص لقلبك كان كلهم ستات ماما واختى لاحظت انها ما قالتش اخويا ولا حتى بابا الله يرحمه
وده بقى دليل انها اتاذت منهم يعني كانوا بيعاملوها وحش او جايز بيضربوها قاسيين يعني مش لازم هيا يعني ممكن جدا يكون حد عزيز عليها او مش لازم حد يخصها ممكن اى واحدة من اللى زيها يكون ده سبب انحرافهم عن الفطرة
ملاحظة تانيه كانت كاتبه موضوع بتحمد ربنا اوى فيه على انها عرفت تفسير الآية بتاعت فعظوهن واهجروهن فى المضاجع واضربوهن فإن اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا
انا مش حافظة نص الآية وللاسف مش عارفه رقمها
بس المهم انها كانت بتقول عن انها دورت فى المعاجم ولقت ان كل معنى لاضربوهن هو البعد مش الضرب الضرب
ده حاجة تانيه لاحظتها من كلامها فده اللى خلانى اخمن مجرد تخمين خاضع للصواب والخطأ انها كانت بتتضرب
اتكلمت كتير اوى زهقتوا صح :)
معلش معلش استحملونى للآخر وماحدش يدعي عليا بقول لكوا اهو:)
نكمل بقى
كمان على مدونة كريم نبيل ولا كريم عامر ايا كان ربنا يهديه
برضه الردود عنده ايه شتيمه وتعفن فى السجن وانت اصلا حصل لك اللى تستاهله وكلام من كده
وحاجة تانيه لاحظتها عند الشخص ده ان ماكانش في حد بيعبره خالص قبل ما يتكلم عن الدين يعنى للاسف الناس قبل ما يلحد ماكانش في حد بيعبره ولا حد بيقول له حاسب انت كده ماشي غلط وهاتقع
كمن بنى بنيانه على جرف هار فانهار به فى النار يعني لما الحد للاسف ابتدت الناس ترد عليه وردود بشتيمه وكلام من كده
انتوا مش عارفين ان الشتيمه دى بترضى غرورهم لانها نوع من انواع الاهتمام اه بجد ما هما زى الاطفال مش بيقولوا لما الطفل يتصرف بطريقة مش كويسه تجاهلوه لانه حتى لو نهرته يعني زعقت له وكده ده بيترجم عنده اهتمام فللاسف انتوا بتحسسوهم انهم مهمين وحاجة من غيرما تقصدوا
طيب ليه يا جماعة تاخدوا ذنوب فى حاجة ماتستاهلش
لو هاترد فتدعوا الناس بالحكمة والموعظة الحسنة هو قيل ادعوا الناس بالشتيمه والتهزيق
احنا امتنا غايتها ايه ربنا هو اللى قال عننا يهدون بالحق احنا مش همنا ان الناس تسمع كلامنا فاللى مايسمعوش يتشتم لا احنا همنا ان الناس تهتدى
ولو ما اهتدوش فلا يضركم من ضل اذا اهتديتم
كمان انتوا عارفين قصة كعب بن مالك اللى تخلف عن غزوة العسرة لو حد ما يعرفهاش ابقوا قولوا لى وانا اكتبها لكم
المهم
الراجل ده لما رسول الله صلى الله عليه وسلم امر كل الناس انهم مايتكلموش ولا معاه ولا مع الاتنين التانيين جاءت له رساله من ملك غسان بيقول له ايه
أما بعد
فإنه قد بلغنا أن صاحبك قد جفاك ولم يجعلك الله بدار هوان ولا مضيعه فالحق بنا نواسك
يعني ايه هاتفهموا حالا
معظم الردود اللى عند البنت دى من ناس ملحدين وعلمانيين وليبراليين وامريكان بيشجعوها ويقولوا لها برافو انتى كده كويسه انتى بتعبرى عن رايك ومش عارفه ايه
الناس دول بيلموا سقط المتاع يعني ايه يعني البنت دى واللى زيها وقعوا من ركب المسلمين من قافلتهم للاسف لسه بيحملوا اسم مسلمين هما لا يحملون الدين ولا الملة فقط الاسم وتتعجب لما تلاقيها كاتبه ان شاء الله وربنا يسهل وكلام من كده يعني انتى بتطلقى على نفسك اسم مسلمة طيب اممال فين ياللا ربنا يهدي
ماهو الناس دول بقى اللى زى ملك غسان كل اللى بيعملوه ايه يشجعوا اللى زيها علشان فى الآخر يقولوا شوفوا المسلمين دول ايه شوفوا بيعملوا ايه
بجد دى اهداف خفية بجد لو تفكروا هاتلاقوا عندى حق
فاحنا مهمتنا اننا ندعوا الناس مش نشتمهم
مهمتنا اننا نصلح
الناس اللى بتشجعهم دول بيشجعوهم ليه لان البنت دى واللى زيها من المجاهرين والمجاهرين دول مش بيتغفر لهم لانهم بيجرأوا الناس على المعصية
يعني لو انا بنت بسمع اغانى وبعمل مايك اب وبلبس مش كويس وكده وعايزة ربنا يتوب عليا اجي بقى اشوف الكلام ده اروح قايله الله طيب ده انا كويسه يعني بالذمة انا ولا هي ده شوف هيا بتعمل ايه بقى ربنا هايسيبها ويحاسبنى مش عارفه ايه فالناس دي ممن يحبون ان تشيع الفاحشة فى الذين آمنوا
فنحرص يا اهل الدين انه لما البنت اللى دينها مش ثابت وايمانها ضعيف تدخل وتقرا عند واحدة زى دى كلام زى ده تلاقى فى الردود رد شافي يعنى تلاقى رد يقولها حاسبي ده غلط خدي بالك الشيطان بيزين لها عملها انتى مش تقعى فى الغلط انا بتكلم كانى بكلم طفله ها بس صدقونى الواحد وقت المعصية فعلا بيكون عقله ضايع خالص وبيكون فعلا طفل ومش عارف هو بيعمل ايه بيبقى ساير على غير هدى تايه محتاج ايد تتمد له فاحرصوا ان اللى هاتدخل تقرا الكلام ده تلاقى الايد دى
تاكدوا مليون فى الميه انها مش هاتبقى مهتمه بالموضوع اد اهتمامها بالردود
بس لما تشوف الردود هاتفكر فى ايه ان البنت دى بس بتعبر عن رايها وان دى حريتها الشخصية طيب فكروا كده معايا ليه
انا طبعا بتكلم عن البنات اللى تفكيرهم على ادهم (قدرهم يعني )
هاتشوف اللى انا شفته الا وهو شتيمه او ناس بتشجعها
انسانه طبيعيه هاتقعد تقرا شتيمه لا طبعا لانها اصلا الفاظ قاسيه وتجرح العين
اما غير كده هاتقرا ناس بتشجع ودى مصيبه
حتى الناس المعتدلين مش بيردوا ليه لانهم بيشفقوا على نفسهم من اللى هايسمعوه قصدى اللى هايقروه فى الرد عليهم او حتى زى حالاتى اشفقت على نفسي
فيا جماعة نختم بقى الحدوتة الطويله العريضة دى اللى زهقتكوا فيها بانه
اللى يدخل عند الناس دي مايشتمش يدعوا بالحكمة والموعظة الحسنة
فى ناس هاتقول لى طيب ما يعلقش خالص لا
احذر واحذرى
لو شفت منكر واضعف الايمان لم تامر بتغييره ولم تنهى عن المنكر وتامر بالمعروف حتى ولو بكلمة اتق الله
فهاتتحاسب وهاتتحاسبي عن كل بنت بتعصي الله ما نهيتيهاش وعن كل بنت ممكن تضل بسبب الكلام ده
إضافة
بعد قرائتى للردود على اخر تدوينة فى مدونة اهل الجنة
اخى العزيز لو كنت حضرتك بتزور مدونتى يعني
عندك واحد اسمه ابن حجر العسقلانى ليه ردود عندك كتير اذا كان أخطأ فخذه بالحسنى يعني قل له ده غلط والصح كذا هانقول هو بيسال غلط وبيتكلم غلط
حضرتك هو سأل بالطريقة اللى بيفكر بيها طيب طريقة تفكيره غلط يبقى نساعده انه يغيرها نساعده انه يفكر صح
نقول له الصح فين والغلط فين وده يتعمل وده ما يتعملش
مش ننهره ونقول له انت غلط او ايا كان
طيب الولد جه وقال يا جماعة انا بسال فى كذا وكذا يبقى واجبنا اننا نرد على اسالته مش اننا نقول له انت غلطان انك سالت طيب ماهو احنا كده نبقى بنقول له انت غلطان انك سالت ماتسالش تانى ونسيبه مع نفسه وشيطانه وزى ما يفكر يفكر
انا يا جماعة مش بتكلم عن ابن حجر العسقلانى بالتحديد لا انا بتكلم على وجه العموم
لما نلاقى حد ابتدي يخرج من الطريق الصح ننادى له
مش ربنا بيقول ان العبد لما بيبعد عنه يناديه من قريب ولله المثل الأعلى
واما عن اللى كان حاطط صورة جيفارا ده نسيت اسمه
الراجل ده اللى شكله يسارى باين ولا ليبرالى الراجل ده نقول فيه
ولا يضركم من ضل اذا اهتديتم بس كمان نرد عليه رد شافى مهما تطاول فى الحوار ومهما تلاعب بالالفاظ مهما عمل نرد احنا عليه زي ما ربنا امرنا مش نتنرفز ولا حاجة ليه
علشان لما واحد معلوماته الدينيه وثقافته مش اد كده ومش عارف ايه اللى بيحصل فى الدنيا يقرا كلامه يلاقى رد تانى من ديننا من كتابنا وسنتنا ورد علمى ورد واضح وصريح
يعنى بمعنى اصح تحجه
ليه علشان لما حد يقرا الكلام يبقى فاهم وعارف الشيء وضده والغلط والصح
يا جماعه اللى عامل مدونة وغرضه منها ولو حسنة واحدة فى ميزانه يصبر عاللى هايشوفه الصبر يا مدونين ويا مدونات الصبر
ده رسول الله صلى الله عليه وسلم كان بيرجم بالطوب من الاطفال لما كان فى الطائف ومع ذلك لم يتوقف عن الدعوة ولم يكن فظا ولا غليظ القلب
الصبر
اصبروا و صابروا ورابطوا
وادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضو من حولك
وما دخل الرفق فى شيء الا زانه وما خرج منه الا شانه
الحلم يا جماعه الحلم
والصبر
انا بصراحة تعبت من الكتابة واكيد انتوا زهقتوا منى ومن المدونة ومن النت كله اصلا ودى بنت لكاكة وبتحب الكلام زى عنيها و
اى
ليه كده بس مين اللى طفى النور
اه يا دماغى بلاش طوب يا جماعة ربنا يخليكوا
53 comments:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا انتي ما طولتيش ولا حاجه
طالما الأمر يستدعي
أتفق معك كثيرا نفع الله بكلامك
وجعله نافعا لنا وللمسلمين
دمتم بكل ود
أسألكم الدعاء .. البوسطجي 2
elbostagy 2
جزاك الله خيرا عالمرور اخى
يا نهارك أبيض انا تعبت
:)
أولا الخط صغير
ثانيا الآية في العنوان مكتوبة غلط
الصحيح وادع إلى ربك
ثالثا خذي الموقع ده ممكن تبحثي عن الأحاديث فيه
http://www.dorar.net/hadith.php
رابعا الموضوع جميل وهاديء
خامسا لازم تروحي عند مسلم وتنبهيه عشان ييجي يقرا ردك علي أو تحطي له النصيحة عنده
سادسا فيه أخطاء في آيات تانية
وادع الى ربك بالحكمة والموعظة الحسن
الصحيح
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
ولا يضركم من ضل اذا اهتديتم
الصحيح لايضركم من ضل إذا اهتديتم
فاهجروهن فى المضاجع واضربوهن ولا تعتدوا
الصحيح
فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا
ربنا يكرمك
والحديث
لاتذرموه
بالله عليك ما تطوليش كدة تاني وكبري الفونت
عصفور المدينة
انا كل اللى حاطاه مش آيات انا مش بتجرأ واحط ايه الا لما اكون متاكده منها زى الآية الوحيدة بتاعت سورة الاعراف
اما الباقى ده كله فأنا مش بحط ايه فير بسم الله الرحمن الرحيم والاية رقم كذا من سورة كذا الباقى كله مش آيات او يعني انا مش حاطاه انه يا جماعة دى آية كذا
بس المهم
انه جزاك الله خيرا وانا هاصلحهم اكيد حالا دلوقتى
مش عارفه الخط صغير ازاى انا عاملاه لارجر
زى كل مرة مش عارفه بقى هو باين عندى كبير يعني فى نفس حجم كل البوستات اللى فاتت
ممكن يكون من السيتينجز عند حضرتك على النت اكسبلورر ساعات بيحصل معايا المقلب ده
اما عن التطويل حاضر مش هاطول كده تانى ربنا يسهل معلش بقى اعذرونى المرة دى
جزاكي الله كل خير :)
طرح جميل , عندي كم تعليق
كلامك مزبوط و حلو , بالنسبة للمدونات يلي ذكرتيها
انتي لسة ما شفتي شي , هي المدونات بسيطة جدا
والناساستخدمت المدونات لتعبر عن رئيها و تحصل على الدعم لأفكارها , في مدونة رجل مثلي , تلاقي التعليقات عنده كلها دعم و تعبير عن الرأي و مشاركة !!؟
يمكن تستغربي
سؤال , مش كل دول بإدرو يحذفو المسبات والشتايم ؟؟ طيب بتركوها ليه ؟
يعني انا سبني فلان , اخلي كل الناس تتفرج على انه فلان سبني
على كل حال , عندي قناعة شخصية انه يلي بوصل لمرحلة اعلان الغلط يلي هو في بشكل واضح و صريح يبقى وصل لمرحلة متقدمه جدا وعلى قناعة تامة انه صحيح مش رح يتقبل فكرة انه غلط
حاولت اتكلم مع واحد من المثليين على مدونتة , وكانت النتيجة انه غير مؤمن بالدين اصلا و حاسس انه في ظلم و مفكر يطلع السويد لأنه تدعم افكاره
على العموم الله يقويكي و يإدرك على فعل الخير , :)
بس برأي انك تعملي حاجة تحرز وئتك
"إن الله يهدي من يشاء"يعني يهدي من يريد الهادية
و اذا هم نفسهم مش عايزين
:)
جزاك الله خيرا
تطرقت لاكثر من موضوع
اولا المثليات وما فيها
ثانيا الدعوة
ثالثا اسلوب الدعوة
الموضوع الاول انا اعد له ان شاء الله وارجو منكم المساندة
ويارب يوفقنى فى اختيار صياغة مناسبة نبصر بها اخواننا ونكون سببا فى هاية غيرنا
بارك الله فيك وجزاك الله خيرا
مسلم
اخى الكريم
اولا نحن واياكم
ثانيا
انا مش قصدي من الكلام تخطيء حضرتك ابدا والله وربنا يعلم
انا كان قصدي بس مجرد تنويه
اخى
انا مش مهتمه بالناس دي اد ما انا مهتمه بالناس اللي هاتدخل تقرا كلامهم
يعني ابن حجر العسقلانى ده مثلا
انا مش عايزاك ترد عليه في هدوء وبدون حده لاننه يستاهل الرفق لا
انا قصدي انك ترد عليه بهدوء وبدون حده علشان اللى يدخل يقرا التعليقات يفهم الصح من الغلط
كمان الراجل بتاع جيفارا ده
انا مش عايزاك ترد عليه رد واضح ومن العلم والتاريخ الا علشان لما حد يقرا الردود برضه يفهم
انا كل قصدي ان مدونتك امانه تبقى عارف ان كل حد هايدخل عليها هايتاثر فانا كل همى ان الناس تفهم كده مدونتك امانه وانت مسؤول عن كل كلمة فيها حتى التعليقات لازم لما تعليق ما يرضيش ربنا يتحط لازم تراعى ان يكون عليه رد يوضح الصح من الغلط
الناس دي شغلتها السفسطة وتحوير الكلام والخداع اللغوى
فمهمة صاحب المدونة هى فى انه يوضح معالك الطريق يظبط الاشارات
خد بالك انت كده ماشى صح وكده ماشى غلط
مش من وجهة نظره لا من الكتاب والسنه
وجزاك الله خيرا
mqappany
اولا نحن واياكم
اما عن ان الناس دي مش بتشيل السب و الشتائم فده لانه هما عايزين المسلمين يظهروا على انهم همجيين
علشان كده مش بيشيلوا الشتائم والسب
اما عن ان اللى بيوصل للمرحلة دى بيكون مقتنع بنفسه انه صح
انا مش بثول نديهم لاننا عايزينهم يتغيروا الناس دي لو ماتوا ودخلوا جهنم بكرة لن يضرونا فى شيء
احنا بندعيهم لان احنا ربنا امرنا بالامر بالمعروف والنهى عن المنكر
هما لو ماتوا واحنا مادعيناهمش هانتحاسب عليهم
الطائر الحزين
اولا جزاك الله خيرا واعانك الله
انا كمان زى ما نوهت عن الموضوع انى ناوية اكتب عن لناس دي
عالعموم انا تحت امر حضرتك فى اى حاجة تحتاجها
الباشمهندس عصفور المدينة كتب هنا لينك لسايت ينفع فى البحث عن الأحاديث
واما القرآن والتفاسير فمن على الجووجل ممكن تلاقى كل اللى عايزة
فيه سايت اسمه الامام كويس جدا اكتب القرآن الكريم على جووجل وهاتلاقيه فى نتايج البحث
وانا مع حضرتك
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا
anonymous
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
نحن واياكم ان شاء الله
كل كلمه فى البوست عندك متفقه عليها تماما تماما
انا كمان مش بحب انهر حد ولا احب من يتبع اسلوب الشتيمه او التجريح
لا احب الكبر على اهل المعاصى
ربنا قال ولقد كنتم من قبل فمن الله عليكم
ليه الكبر هل فيه حد يامن مكر الله حد يضمن خاتمته ابدا والله كلنا على خط والله وحدة اعلم بنفوسنا ومن منا الصالح ومن منا الطالح
االرفق فى كل شئ مطلوب
خصوصا مع الناس اللى لسه بعيد جدا
بس انا لا احب اذهب الى تلك المدونات شوفى العلم والشيوخ فى كل مكان هى اللى لازم تبحث عن الحق العلم يؤتى اليه ولا يؤيتيى لاحد
انتى مهما رحتى واتكلمتى ولا هاياثر فيها حاجه
يكفى مدونتك اتكلمى فيها وقولى اللى انتى عايزاه لو هى حبت هاتبحث حتى ينير الله قلبها
لكن لا تجاديلها لو هى سالتك جوبيها لو جاءت مدونتك حاوريها لكنى لا اشجع دخول مدونتهم
الرسول صلى الله عليه وسلم وجد سيدنا عمر يقرأ فى التوراه فغضب غضبا شديد
وقال لسيدنا عمر اما زلت تشك ياعمر
وخشى عليه من قراه شئ يغير من عقيدته
احنا مازلنا ضعاف ولا نامن على انفسنا من الفتن
بس كفايه كدة كتبت لك بوست اهو مش تعليق
بجد احييك على البوست الجميل بجد لو كنت كتبته عمرى ما كنت هاكتب زيك كدة
ربنا يكرمك يارب وينجحكو يثبتك اللهم امين يارب العالمين
رفقه عمر
ازيك يا رفقتى
انا كمان متفقه معاكى فى اللى قلتيه احنا فعلا ما نامنش على نفسنا من الفتن وبمرواحى هناك كانى بطلب بلاء
ياللا
ادعى لى يا رفقه بجد من قلبك ربنا يهديني ويلحقنى بالصالحين ويرزقنى بالصبر اذا ما رزقنى بالبلاء
ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
طيب اقول السلام عليكم
وبعد كده اتكلم بما اني من مرتادي المدونات دي ومن فتره طويله
بدأتها بالاطلاع فقط
ومعرفة بعضهم من خلال بوستاته دون التعليق او التنبيه انني اقراء
حتي وصلت الي فهم كل واحد علي حدا حتي ابدأ في مناقشته
ولكن اختلف معكي في بعض الاشيباء
كما ذكر احدي اخوتي وكما ذكرت مسبقا في مدونمة الراقص مع الذءئاب لا يمكن علاج شخص لا يؤمن انه مريض من الاصل
ولا يمكن هداية انسان لا يؤمن انه عاص من الاصل
ثانيا :- يجب ان تكوني علي درايه واطلاع حتي تتحدثي مع هؤلاء لانهم لديهم ثقافة عاليه وغالبا لا يتحدثون بالدين ولكن بالمنطق
وللعلم المنطق يسقط كل ما يدعون ولكن يجب مناقشتهم بشكل يشعرون معه انهم الاقوي في البداية
ثالثا : انهم يحذفون التعليقات العقلانيه والتي تسقط حجتهم بالمنطق وهذا الكلام لا اقوله ادعاء ولكنه حدث معي في بعض مدوناتهم التي تركت التعليق فيها بعد ان تاكدت ان هذا الشخص غير مغيب انما يفعل ما يفعل وهو علي علم انه عاص وعلي خطأ
رابعا :- بعضهم يعرف انه علي خطأ وانه يجب ان يرجع عن ما هو فيه بل علي العكس يبدأ في مهاجمة ذوية مثلما فعل المدون الشفافية ويهاجم الفكر المثلي بعد ان كان مثليا .
خامسا :- لا اعتقد ان محاولات العلمانين وغيرهم لجذب هذه الفئه سيقلل من شأن الاسلام والمسلمين ولكن يمكنك ان تنصحي ( بعلم ) ولكن اذا رايتي عدم استجابة فلتتوقفي افضل
سادسا :- احذري من تضليلهم للحقائق فهناكم من يحاول اظهار انه يملك من العلم الكثير وياتي باشياء واراء غير حقيقية ودون التنويه عن المصدر
سابعا :- بالنسبه للملحدين الذين يشككون في الاسلام اعلمي جيدا انهم يعلمون ان حججهم واهيه ولكنهم يسالون المسلمين في اشياء لا يعلمها الكثيرين حتي يشككوهم في دينهم ومثل هؤلاء لا يجدي معهم النصح ولكن التجاهل الا اذا كان يتحدث بشكل عقلاني وبسند صحيح
فانني رايت احدهم في مدونة حب مصر ياتي باقوال دخيله علي الاسلام ولم اراها مطلقا ويقول انه سمعها من شيوخ
اجبته عنها فما كان منه الا انه تجاهلني واتي باسئلة مشابهه علي سبيل الاختلاف
فتركته كما تتركي الغصن المعوج فان حاولتي تقويمه انكسر منك وان تركتيه سيسقط علي الارض بعد فترة
تحياتي وأأسف للاطاله
السلام عليكم
من هدى المصطفى صلى الله عليه وسلمفى التعامل مع المخطئين
1 عدم البحث عن الزلات
2 الحلم
3 التبين والتثبت
4 سلامة الصدر
5 حسن الظن
6 التماس الأعذار وقبولها
قال النبى صلى الله عليه وسلم
كل بنى آدم خطاء وخير الخطائين التوابون
صحيح مسلم
اللهم أجعلنا من التوابين
جزاكم الله خيرا
mohanad
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اما عن اولا
انا قلت انه الناس دي لو ما اهتدوش فخلاص نعرض عن الجاهلين
انا بقول مش الناس اللى مش عايزين يهتدوا هما الاهم انا بقول اللى بيدخلوا عنهم اهم يعني لازم لو حد دخل عندهم وايمانه مش قوي ومش ثابت يلاقى حاجة تثبته
واما عن ثانيا
انا ماقلتش اننا نفتح مناقشه لان لو حضرتك قريت الردود انا قلت ان الناس دي اساتذة فى السفسطة وعلم الكلام
انا قلت اننا نعمل اللى ربنا امرنا بيه وبس نامر بالمعروف وننهى عن لمنكر ونعرض عن الجاهلين نقول اللى عندنا لو هما ما سمعوش غيرهم هايسمع
مش عايزاهم ياخدونا فى مناقشات عقيمه ولا هاتودى ولا هاتجيب علشان يشغلونا عن الهدف الاصلى وهو الدعوة
واما عن ثالثا
احنا بنطيع امر وبس يعنى ربنا امرنا ندعى مادام عملنا اللى علينا لله خلاص مافيش حق علينا فهمت يعني احنا ربنا امرنا ندعو وربنا لو كاتب انه يهدي حد بسبب كلمة قلناها اللى مكتوب له يهتدى هايقرا الكلمة دى
مش مهم انهم يحذفوا المهم اننا نطيع الامر ونرد وحتى لو حذفوا مش جايز جدا قبل ما يتحذف حد قراه واهتدى
مش الله اعلم برضه
اما عن رابعا بقى
يعني الراجل بتاع الشفافية ده تاب ولا ايه مافهمتش ؟
واما عن خامسا
انا ما قلتش انهم بيقللوا من شأن الاسلام والمسلمين انا بقول نفكر فى اهدافهم من وراء اللى بيعملوه هما عارفين ان دول مجاهرين فبيشجعوهم لانهم ممن يحبون ان تشيع الفاحشة فى الذين آمنوا
واما عن سادسا
انا لحد دلوقتى ما حاولتش اتناقش مع حد فيهم لانى اصلا ماعرفش حاجة عن حد فيهم
غير كده انا مش من النوع اللى بدعى المعرفة ومش بحاول احط نفسي في مكان انا مش اده
انا عارفه قدراتى لحد فين :)
اما عن ان لما احاول ادعى حد وما يستجيبش ابطل احسن فمنهج سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ماكانش كده على عكس دي النون يونس عليه السلام وطبعا عارفين حصل له ايه
اما عن سابعا
فالرد على الملحدين صدقنى مش محتاج علم كل اللى محتاجه هو فطرة نقيه وسليمه
بس
وجزاك الله خيرا على الرد والنقد
كرم مسلم
جزاك الله خيرا اخى الكريم
ربنا يهدينا اللهم امين ويغفر للمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات وما ذلك على الله بعزيز
السلام عليكم
اشكرك علي الرد
والتوضيح
ولكن ما اردت ان اقوله بالنسبه لموضوع تركهم والتوقف
اعتقد ان هناك فرق بين المجادلة والجدال
وهذا مقصدي انك ستضيعين وقتك في النهاية
وطبعا انا ممكن اكون مخطئ
بالنسبه للشفافية
اه ربنا هداه ودلوقتي بيتكلم بان ربنا منع الفعله دي يبقي لازم نتبع ربنا
والحمد لله الذي هداه
ويهدينا اجمعين
تحياتي
واشكرك
اه بالنسبه للردك علي سادسا
مش شايف التشابه بينه وبين النقطه
انا بقولك انهم بيجيبوا مواضيع علي اساس انها علمية بس بدون ادله
فبحذر من كده مش اكتر
مش بقول انك بتدعي العلم ولا المعرفة
انا بتكلم عنهم هما
مش عنك
السلام عليكم
السلام عليكم
محتاج دعائكم بضهر الغيب بجد يا جماعة
ياريت تدعولي
وان شاء الله ليا عودة للتعليق على الموضوع
جزاك الله خيرا
mohanad
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حضرتك انا كنت بوضح بس انا ليه مش بحاول ادخل فى مناقشات ومجادلات مع الناس دي
لكن ماقلتش ان حضرتك كان قصدك انى مدعيه
حضرتك فهمت قصدي غلط
اعذرنى لو كان السبب خطأى فى التعبير
:)
اما عن الشفافية فانا شفت مدونته
وكنت سعيدة جدا
لان وجودة اصلا فى يعتبر اكبر دليل على ان الناس دي تقدر تمتنع لو عايزين
وبعدين بيتكلم بالعل بالطريقة اللى هما ممكن يفهموا بيها
وردوده عليهم ما شاء الله يعني مش بيعرفوا يردوا عليه خالص
بيحجهم
انا كنت سعيدة بمدونته
kasperb4
فرج الله همك
ربنا ينجحك يارب
ان شاء الله ندعى لك
ان الله قريب يجيب دعوة الداع
بس افتكر
اذا دعااااااااه
ادع
واحنا ان شاء الله هاندعى لك
بعد السلامو عليكو
احب الاول اشكرك علي الزياره لدونتي
اولا انتي مش طولتي لان الموضوع مهم
ثانيا
اسالك الدعاء لاني فعلا محتاح هذا الدعاء
تحياتي ليكي
طارق الزمالكاوي
اه نسيت انا بعد اذنك ضفت مدونتك عندي لو مكنش يضايقك يعني
سلام اخر
اعتذر عن التحليق خارج السرب
لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي
بعنوان
شكــر وإعتــذار
تحياتي
لالالالالالا مفيش طوب ولا حاجة
سبحان الله انا كتبت موضوع عن هذا الامر من فترة وكان رايى موافق لراى حضرتك وكنت دخلت مدونة واحدة مثلية قدرا ومقدرتش انى مردش على كلامها لانى استغربت اوى من كلامها وان ده حاجة عادية اوى بالنسبة لها المهم انها سعدت ان حد بيكلمها بكلام محترم ومش شتيمة يعنى نقد بناء علقت عندها مرتين تلاتة وسبت المدونة عشان الواحد يبعد عن اشبهات اكمنها بنت يعنى عامة ربنا يكرمك وتكملى معاهم وفيه منهم بيرد على التعليقات المحترمة بس احذرى منهن وادعيلهم كمان بس اللى كلمتها كانت بترفض تتكلم فى الدين تماما حتى ظننت انها غير مسلمة هى كانت طبيبة اسنان واسم مدونتها اجندة حمرا اذا حضرتك حبيتى تتواصلى معاها واكيد يعنى سيدنا موسى دعوته لفرعون وهو من هو قال له الله ( فقولا له قولا لينا لعله يتذكر او ان يخشى) سبحان الله فما بالنا بمثل هؤلاء المرضى وليس مذنبون وحسب الحمد لله على السلامة ووفقك الله
شاب نفسه يحقق حلمه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
والله ياريت كل الأمة تدعى لكل الأمة
يعني انا كمان محتاجة الدعاء جدا
:)
وكنت ناوية اقول لكل الناس برضه يدعولى
:9
ربنا يفرج همك اللهم آمين
وينجحك يارب
وان شاء الله ندعى لك برضه :)
بس انت ادع لنفسك كمان
شاب نفسه يحقق حلمه
دى حاجة تسعدنى طبعا انك تضيف مدونتى :)
صاحب البوابة
حاضر
:)
امام الجيل
مش عارفه حضرتك اول حد يشجعنى على انى ارد فى مدوناتهم
بصراحه انا لسه خايفه
لانى عمرى ما كلمت حد يعني كدعوة فاهم
مش عارفه
ادع لى
ان شاء الله بعد لما انزل البوست عندى هنا ابقى اقرر هل هاكتب عندهم ردود ولا لا
وحشانى موت
ومتشكره قوى على وقوفك بقوه معى
وانتى عارفه انا لسه عمله عمليه مش هاقدر اقراء كل البوست ده
لكن حبيت اسلم عليكى واقولك وحشتينى قوووووووووووووووى
بهلوله
وانتى كمان وحشتيني اوى ردى عندك
السلام عليكم
دعوة مجانيه مني
لو عايزه تخليني طرف معاكي في الحوار معاهم
انا مستعد ولن ارفض
بس مدونة مين فيهم وانا ممكن اساندك
مش اقصد ان موقفك ضعيف
بس ممكن سقوط منك اصلحه
وطبعا ممكن سقوط مني تصلحيه برضه
ونتعاون علي البر والتقوي
افضل يعني
وزي ما هما لما حد مننا يعلق عندهم تلاقيهم كلهم اتكلموا وردو
لازم احنا كمان نساند بعض
يمكن يكون فيه هدايه
دي دعوة مجانيه
اما بالنسبه باللي برد عندهم اوقات فهما
روز ايجبت واجندا حمراء ولوف
الاخير دا مثلي مش مثلية
تحياتي
mohanad
حضرتك يافندم الطائر الحزين محتاج كل مساعدة ممكنه من حضرتك ومن كل المدونين
ياريت تقرأ موضوعه الأخير وبيتهيالى هو مفيش عنده مانع بالمرة ان شاء الله
اما عنى
فانا ماقررتش هل هارد عندهم ولا لا بس على اى حال ان شاء الله هانزل بوست قريب
بارك الله فيك وفي رجاحة عقلك
اول زيارة لمدونتك وعرفتها عن طريق مدونة استراحة الدكتور
موضوعك هادف ورائع
لا يحتاج لتعليق غير كما قال عنوانه
ادع الي سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
..........
دمتي بخير
السلام عليكم
مجهول
اهلا بحضرتك فى المدونة
وبارك فيك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم و رحمة الله
جزاكى الله خيرا على أسلوبك الهادئ فى المناقشة.. لكن أنا عايز اقول كلمتين
1- الواقع اللى احنا عايشين فيه سئ جدا
2- لما الواحد حب يغير حالته و حالة اللى حواليه للأفضل بالتأكيد هايلجأ للدين
3-فى محاولة لفهم تفاصيل المشاكل الحياتية برزت أمامى كميات كبيرة من الأسئلة
4- بمجهود فردى (استمر حوالى 3 سنوات و مازال مستمرا) حاولت أجاوب على الأسئلة عند الناس الأعلام المشهورة فى مجال الدعوة و غيرها فى مصر و خارج مصر عن طريق قراءة أعمالهم
5- لم أصل حتى الآن لنتائج قاطعة فى أمور كثيرة نتيجة اختلاف فى الآراء بين ناس كبيرة لها شأن عالى فى أمور الدين و الحياة
6- وجدت من يتكلم عن الحل الإسلامى فى المدونات
7- قمت بطرح أسئلتى
8- تم اتهامى بإثارة البلبلة و التشويش و السفسطة و سوء الأدب مع العلماء و ربما التشيع و مين عارف ربما العمالة للقوى العلمانية أو بإجادة علم الكلام و المجادلة بغير حق و مش بعيد بالزندقة
9- لم أحصل على إجابة حتى الآن
10- يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم.. الآية
11- فيما معنى الحديث: لا يكن أحد منكم إمعة.. إذا أحسن الناس أحسن.. و إذا أساء الناس أساء
مش عارف هاتردوا عليا و لا لأ عشان أنا اتأخرت فى قرائة المدونة و جاء ردى متأخرا
أنا أعتذر لأى شخص أنا وجهت له كلمة أساءت إليه
و جزاكى الله خيرا مرة أخرى على هذه المدونة الهادئة
يا خبر أبيض يا جدعااااااان
الناس شايفانى أسوأ حالا من امرأة مثلية ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
لا حول و لا قوة إلا بالله
كم هو أمر مهين !!!
أمن جاهر بالسوء كمن جاهر بالسؤال ؟؟
أمن سعى لشهوة الفرج كمن سعى لشهوة المعرفة؟؟؟
الناس شايفانى من "أشد أعداء الإسلام" و "من المفسدين فى الأرض" لا حول و لا قوة إلا بالله
و بافتراض إن نيتى سيئة (فى حين إن نيتى حسنة والله شاهد عليها).. ذلك أمر باطنى ليس لآحد الحق فى محاسبتى عليه إلا الله عز و جل و على الناس أن تأخذ بظاهر الأمر كما أوصى النبى صلى الله عليه و سلم
أأكون غير مسلم و اسمى الحقيقى هو محمد ناهيكم عن اسماء آبائى و أجدادى ؟؟؟!!!!
يا أيها الناس .. ان كنت على خطأ.. فبادروا بتوجيهى لإصلاحه فقد أكون غافلا عنه بدلا من معايرتى به
و جزاكم الله خيرا
بن حجر العسقلانى
اولا اهلا بيك فى المدونة
ثانيا بقى
بص يا سيدي
حضرتك بتقول انك بقى لك اكتر من تلات سنين بتبحث بمجهود فردى علشان تتوصل لحلول لنقاط اختلف فيها علماء كبار وسببت لك بلبله او ايا كان
طيب حضرتك ديننا ده من ايسر الاديان وده واحد من اكتر الاسباب اللى بتخليهم يسلموا لله
ديننا من اليسر انك تاخده من القرآن والسنه دون الاتفات لاى بلبلات او عراقيل
حضرتك سهل جدا تتعلم الدين من القرآن لانه قرآن عربى مبين ولقد يسره الله للذكر
يعني الحمد لله لغة القرآن سهله وبسيطه ومفهومه
جايز يكون مثلا فى بعض المفردات غريبه علينا او ايا كان
ممكن تعرف كل حاجة من التفاسير ومتوفره جدا فى كل مكان
كمان السنه ممكن تاخدها من صحيح البخارى ومسلم
بعد كده لو مشيت على دول هاتلاقى كل شيء ميسر لان بعدهم كل شيء هايتصلح لان فطرتك نفسها هاتكون اتصلحت فلما تستشير قلبك هايشور عليك صح
فاهمنى
يتبع
جزاكى الله خيرا
فى انتظار متابعاتك
بص يا بن حجر
الحياة الاسلامية اسهل ما يمكن انك تكون عليها علشان التفاصيل الحياتيه اللى سببت لك حيرة دى
الحياة الاسلامية
انك تقول ربى الله ثم تستقم
الاستقامه هى البعد عن كل شيء مخالف للدين
يعني الذنوب والآثام
ودى تتعرف ازاى هى كل ما وقر فى القلب وتخاف ان يطلع عليه الناس
يعني اى حاجة فى قلبك تخاف ان الناس تشوفها دى تبقى اثم
وده للناس اللى لسه على الفطرة طبعا
اما اللى فقدوا حيائهم فدول بنقول لهم
ان لم تستح فافعل ما شئت
اما فى حالة حضرتك اللى هى حال شباب كتير فى اول لما بيحاول يلتزم
فدى انا بس حابه اقول لك انت ابتديت مش عايزة اقول غلط بس مش صح
يعني ايه
يعنى حضرتك تبتدي تبحث لما يكون الايمان فى قلبك قوى
لان مش كل المرجعيات الدينيه فى حياتنا حاليا امينه
زى اخر افتاء مثلا بتاعت تحريم الختان دى
وماما سمعت الامام فى المسجد فى الخطبه بيقول ان سيدنا ادم لما كان بيحتضر قال للسيدة حواء ابعدى عنى انتى اللى خرجتيني من الجنة
وبعدين يا اخى فى الله
احنا مرجعيتنا الدينيه الاسوة اللى ربنا قالنا نقتدى بيها هو رسول الله صلى الله عليه وسلم
يبقى ليه تبحث فى كتب دعاة وغيره
يا اخى فى الله
اول لما تبتدي تطلع على شيء يبقى تقرأ القرآن الكريم بتدبر
وكل لما تيجي تقرا فيه
استحضر النية ان دى رسالة جايه لك من رب العالمين بيكلمك انت
لما يقول جل وعلا يا ايها المؤمنين
تروح قايل في نفسك
انا منهم يحدثنى ربى بجد اسمع واقرا كان الكلام ليك وهو فعلا ليك ان شاء الله
والسنة ممكن مادام حضرتك ميسر لك البحث وكده ممكن جدا انك تجيب الكتب الصحاح البخارى ومسلم
يعني الدين يسر
واما عن الاختلاف بتاع الدعاة وخلافه
فيا اخي مش دول اللى تقف على اختلافاتهم لانهم فى الاول او فى الآخر بشر وزي ما بيقولوا كل يسمع منه ويرد عادى يعني
الا رسول الله طبعا صلى الله عليه وسلم
واما عن اختلاف الائمة الاربعه ابن حنبل والمالكى والشافعى وابو حنيفه
فيا سيدي يقال ان فى اختلافهم رحمة يعني خد برخصة اى حد فيهم مش هاتفرق
اما بقى عن اتهامك بالسفسطه واهانة العلماء وكده
فده اسمه فن الحوار
يعني ازاى تعرف تفهم اللى قدامك قصدك وتستفيد من معرفته على اد ما تقدر
دون اى خطا فى الفهم
يعني تعرف ازاى تسال سؤال ما ينفعش غير انه يتجاوب عليه
بتفرق من الاسلوب يا اخى
غير كده
حضرتك زى ما بتقول ان بعد الظن اثم وده كلام ربنا مفيش بعده طبعا
فرسول الله صلى الله عليه وسلم بيقول فيما معناه
جد لاخيك بضعا وسبعين عذرا فان لم تجد له عذرا فظن ان له عذرا
طبعا الحديث مفهوم
واخونا مسلم صدقنى عنده عذر
لان المدونات والتدوين ياما بتشوف فيها فعلا
ناس كل همها انها تظهر الاسلام بمظهر سيء كل همها تخطيء الاسلام
وبيعملوا كده بطرق ملتوية وطرق فعلا تخلى الانسان ممكن يوصل لدرجة انه يكره النت
بجد
طرق متعبه ومرهقه فكريا وناس تحس انها مش على الفطرة فكل مقاييس الكون بما فيها التفكير والفهم ووالتحليل اتشقلبت
فالتمس له العذر
غير كده واحد من احسن الصحابه واحبهم لينا كمسلمين
وهو الزبير وكان زوج اسماء بنت ابى بكر كان دايما يقول على نفسه انا مؤمن الحلم كافر الغضب
يعني فى من المسلمين على كل الانواع الحليم والصبور واللى يا عيني من كتر ما بيشوف بيبقى بيتنرفز من كتر البلاوى اللى على النت
فالتمس له العذر
وبعدين بينى وبينك فى ناس برضه بتبقى عايزة الشدة شوية علشان يرتدعوا
يتبع
ابن حجر العسقلانى
اما بقى فى رد حضرتك التانى
فاكيد عندك حق ان زى ما امرنا نترك النيه للخالق
بس كمان انت قلت خدوا الامور على ظاهرها
مش ملاحظ ان هو ده اللى حصل فعلا
يعني حضرتك لما رديت انت وعيون مصر الراجل بتاع جيفارا
وقتها
شيء طبيعي انه يتهياله بقى ان كل اللى داخلين بيقولوا حاجات غريبه هما من نوعية جيفارا
وبعدين حضرتك برضه سالت اساله كتير يعنى :)
وعلى اى حال
اللى عايز يلتزم بالدين اخى الكريم يتمسك بالاصل مش يروح يشوف الفروع ويقول الفرع ده مكسور ليه ولا الورقة دى وقعت ليه
خليك مع الجذور اخى الكرم خليك مع الاساس
سيبك من الفتن والكلام اللى مالوش لازمة وانشغل بالاصل
اقرا كلامك اصدقك (رغم انه طويل ) واشوف بروفايلك استغرب واقول ياما لسه نشوف يا عين يا ليل
أعان الله الجميع على ما فيه الخير
جزاكى الله خيرا أختاه على مجهودك المخلص
أعتقد أن هناك أمورا و تفاصيل كثيرة قد تظهر إذا ما تم فتح باب المناقشة لإحدى القضايا التى قمت بعرضها سابقا (أو غيرها) على مدونة أهل الجنة
أنا فى انتظار تدويناتكم و جزاكم الله جميعا خيرا
الباحث عن الحقيقه
ماله بروفتيلى ؟
انا بعد ما قريت ردك دخلت عليه وحبيت اشوف ماله
هو ماله بقى ؟
غير كده
ايه يا عين يا ليل؟
بلاش الطريقه التهكمية دى
يعني حضرتك لو مركز فى الموضوع اللى انت حطيت ردك فيه هاتلاقى ماينفعش خالص الطريقة دى
انا اللى لقيته فى البروفايل ممكن يضايض حضرتك
هو الافلام
مالها بقى
انا اتعلمت الانجليزي من التليفزيون غير كده ناس كتير من اللى بيتفرجوا عالافلام دى الاجنبى يعني بيتفرجوا عليها بعين ناقده يعني هما عايزين يوصلوا لينا فكرة ايه
وعلى اى حال
لو كنت شايف ان فى حاجة المفروض تتغير
كان واجبك كمسلم ملتزم مش الاستهزاء والسخرية
كان واجبك تقول ده حرام لانه كذا
يعني تنهى عن المنكر ده لو كان فيه منكر يعني وتامر بالمعروف
وربنا يهدينا جميعا
بن حجر العسقلانى
اتمنى ان حضرتك تكون اخدت كلامى بعين الاعتبار
وجزاك الله خيرا على سعة صدرك
أقدم اعتذارى عن اسلوبى
واسف للشكل الذى ظهر به
كان غرضى النصح
ولكنى اخطأت اختيار الاسلوب
اعتذر منك
واعتذر الى ربى
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فأعف عنا
الاخ الفاضل / ابن حجر العسقلانى
يسعدنى توجية اسئلتك لى فى مدونتى
واتمنى من الله ان يعيننى فى الاجابة عليها
اختى الفاضله / فتاة الجنة
لا يمكن لشخص عادى ان يستنبط الاحكام وان يفهم مقصود الايات من مجرد قراءة القرآن الكريم او حتى كتب التفاسير او كتب الحديث
جزاكم الله خيرا
الباحث عن الحقيقه
حصل خير
اما عن ردك التانى
انا ما قلتش استنباط الاحكام لان مفيش حد فينا اهل لكده
خير القرون قرنى ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم
لو هو حابب يعرف الاحكام فده من التابعين والثقات وهما الائمة الاربعة زى ما وضحت قبل كده واختلافهم رحمة و ياخذ باى رخصه منهم ويحتكم لاى حكم عندهم
وانا وضحت ده فى كلامى
الأستاذة فتاة الجنة..
طبعا أخذت ما قلتيه بعين الإعتبار.. لكن هناك تفاصيل لا يصلح المقام الآن لنتكلم فيها.. قد نتكلم فيها فى كل قضية بعينها.. لذا أرجو أن يتم اقتراح قضية ما مما عرضتهم (أو غيرهم) للمناقشة عسى أن نصل إلى جديد لأن الكثير مما طرحته من أسئلة لا يوجد عليها جواب صريح عند الأئمة الأربعة
------------------------
الأستاذ الفاضل الباحث عن الحقيقة..
يشرفنى طبعا أن تتناول أى قضية مما تم التساؤل عنها بالمناقشة فى مدونتك.. و أنا فى انتظارك و فى انتظار ردود الجميع
و إن كنت أرجو أن تقرأ تعليقاتى على البوست الثانى و الثالث على مدونة اهل الجنة
ahl-aljanna.blogspot.com
ففيهم الكثير عما تساءلت عنه.. فأنا لا أريد أن أعيد الأسئلة هنا مرة أخرى لكى لا آخذ مساحة تعليق كبيرة
و ستجدنى فى مدونتك ان شاء الله
ابن حجر العسقلانى
حضرتك انا مش فاهمه
يعني قصدك انى اطرح القضايا دي هنا ولا ايه
فى التعليقات وكده
ولا انا اكتب عن المواضيع دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الأستاذة فتاة الجنة
أنا بالتأكيد لا أطلب منك تحديدا طرح الأمور التى تكلمت عنها لا فى بوستات مستقلة و لا فى ساحة التعليقات.. فهذه المدونة ملكا خاصا لك و اختيار مواضيعها يخضع بالتأكيد لاعتبارات معينة خاصة بك و ليس لأحد حق فى مثل هذا الطلب.. كل ما أريد أن أقوله أننا حينما نلتزم بالجذور و نترك الفروع و حين نعتمد على الكتاب و السنة و الأئمة الأربعة قد يكون غير سهل لنا لأن نستنبط منهم حكما قطعيا بخصوص قضية معينة بفرض أننا مؤهلون لاستنباط هذه الأحكام.. يعنى إيه؟؟
مثلا مسألة ثروات الأمة.. سيدنا أبو بكر و سيدنا على ساويا بين الناس فى العطاء. سيدنا عمر و سيدنا عثمان ميزا بين الناس فى العطاء كل على حسب فضله و قدره.. فحينما أسأل عن سياسة توزيع ثروات الأمة فذلك أمر استنباط حكم فيه من الأصول الدينية لدينا(الكتاب و سنة النبى و الصحابة و الأئمة الأربعة) يعتبر أمرا صعبا و محيرا
معلش.. انا ما كنتش عايز أتكلم كتير لكن خلاصة اللى عايز أقوله إن هناك تفاصيل كتير مش هاتظهر إلا بمناقشة كل موضوع على حدة...سواء فى مدونتك الهادئة و الجميلة أو فى غيرها
الأستاذ الباحث عن الحقيقة قال أنه ينوى التكلم عن بعض هذه القضايا.. فأنا أرجو عندما يكتب بوست عن هذه المواضيع أرجو أن نسمع رأيك و رأى الأستاذ مسلم و رأى الجميع عسى أن تلفتوا الانتباه لشىء كنا غافلين عنه
و بالفعل أشكرك بشدة على الاهتمام و طول البال.. و عذرا للإطالة و الإزعاج
Post a Comment