Thursday, July 19, 2007

وادع إلى سبيل ربك


زرت مدونة امرأة مثليه وبصراحه ندمت لأنى بجد يعني حسيت بشعور خليط من مش عايزة اقول قرف واستياء وحاجات كتير كده ملعبكه مش عارفه اوصفها


وبصراحة صعبت عليا مدونتى اوى واسمها واسمى من انهم يتحطوا فى تعليق عند حد كده


بس في الآخر لقيت ان البنت دى وكل اللى عندها زيها هايتعلقوا فى رقبتى يوم القيامة ويقولوا لي انتى شفتينا بنعصي ربنا وما قلتيش لينا ده حرام ليه وساعتها بقى ما هايصدقوا وهايتلككولى ما انتوا عارفين


وبعدين احنا امة وسطا نأمر بالمعروف وننهى عن المنكر وكل واحد ما عملش كده هايتسال وهايتحاسب يوم القيامة انه شاف منكر وما غيروش


وبصراحه انا صعبت عليا نفسي اتحاسب على ناس كده


المهم انا كنت يا مؤمنين عاملة كشكول كده اسمه خواطر ايمانية الكشكول ده ايه كل لما اقرأ آية من القرآن الكريم واحبها اوى وتاثر فيا وكده يعني اكتبها فيه


حبيت اغير الكشكول ده فطبعا بنقل كل القديم وقريت الآيات اللى كنت كاتباها وكل آية لقيتني بفسرها عليهم بجد قلت ياااااااااااه لو يقروا الآيات دى ويتدبروها كده فعلا هايفوقوا بس لو يتدبروها و قلت انا اقولها لهم يمكن اخد فيهم ثواب مع انى مش واثقه فى الموضوع ده بصراحه


المهم


انا ناوية باذن الله اكتب بوست للناس اللي كده مخصوص يعني وبما انه فى الغالب هايبقى طويل حبتين فممكن انزله على كذا جزء


انا هاعمل الموضوع ده ليه


اول حاجة


كل مذنب مش بيحب حد يشتمه يعني مثلا كان فيه واحد بيتبول فى المسجد النبوى فالرسول صلى الله عليه وسلم لما لقى الصحابة كلهم قايمين وبينهروه


قال لهم اتركوه ولا تذرموه طبعا انا مش حافظة نص الحديث


بس في الآخر الرسول صلى الله عليه وسلم فهم الراجل ان دى حاجة ماينفعش تتعمل فى المسجد


والله يا جماعه اللى يعرف الحديث يقوله وانا هابقى اشيل الكلام ده كله واحطه المهم ان الراجل فى الآخر قال ايه اللهم اغفر لى ومحمدا ولا تغفر لأحد سوانا


هو راجل على اده برضه بس اتعلم


الغاية من الكلام الكتير ده ايه


ان معظم الردود شتيمه والفاظ مش كويسه ابدا ماكنتش مصدقه نفسي وانا بقراها بصراحه بجد الفاظ فظيعه جدا


احنا يا جماعه ربنا قال فينا ايه المسلمين يعنى


بسم الله الرحمن الرحيم


وَمِمَّنْ خَلَقْنَا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ


سورة الأعراف الآية 181


يعني احنا بنهدى الناس وندعوهم بالقرآن الكريم وبالحسنى ولازم نفتكر ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك


انا مش بدافع عن الناس دي ابدا ابدا ابدا


لا حول ولا قوة الا بالله لا انا بتكلم عن منهج دعوة انه الدعوة مش بالشتيمه


يعني نفترض مثلا واحد كافر رايح انت تدعوه للاسلام انت يا كافر يا ابن كذا يا فاسق يا يا يا انت تيجي دلوقتى حالا تسلم وتصلح نفسك والا تكون وتكون وتبقى وووو وتقعد تشتم فيه


طيب غنى بقى من هنا للصبح وشوف مين اللى هايعبرك ويهتدى على ايديك انت جاى تعمل عليا انا داعى للخير ومش عارفه ايه


ماهو ده رد فعل طبيعى ده الحيوان لما بيتشتم بيزعل وبتتحاسب على شتيمتك ليه فما بالك ببنى ادم


والمنهج ده انا قصدي عليه مع كل الناس مش دول بس حتى مع الملحدين وغيرهم من الناس اللى بتقول كلام يجيب كوابيس دي


فدى اول ملاحظة ان الناس بتدخل تشتم بس مش هانكر فيه كمان ردود كويسه جدا ولاحظت انه البنت دى مش بترد عليهم وبتتجاهلهم تماما وده من باب الهروب على فكرة


كمان لاحظت حاجة تانية ودى من فوائد انك تقرا من المواضيع القديمه كانت بترد فى التاج ولما اتسالت من احب ست اشخاص لقلبك كان كلهم ستات ماما واختى لاحظت انها ما قالتش اخويا ولا حتى بابا الله يرحمه


وده بقى دليل انها اتاذت منهم يعني كانوا بيعاملوها وحش او جايز بيضربوها قاسيين يعني مش لازم هيا يعني ممكن جدا يكون حد عزيز عليها او مش لازم حد يخصها ممكن اى واحدة من اللى زيها يكون ده سبب انحرافهم عن الفطرة


ملاحظة تانيه كانت كاتبه موضوع بتحمد ربنا اوى فيه على انها عرفت تفسير الآية بتاعت فعظوهن واهجروهن فى المضاجع واضربوهن فإن اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا


انا مش حافظة نص الآية وللاسف مش عارفه رقمها


بس المهم انها كانت بتقول عن انها دورت فى المعاجم ولقت ان كل معنى لاضربوهن هو البعد مش الضرب الضرب


ده حاجة تانيه لاحظتها من كلامها فده اللى خلانى اخمن مجرد تخمين خاضع للصواب والخطأ انها كانت بتتضرب


اتكلمت كتير اوى زهقتوا صح :)


معلش معلش استحملونى للآخر وماحدش يدعي عليا بقول لكوا اهو:)


نكمل بقى


كمان على مدونة كريم نبيل ولا كريم عامر ايا كان ربنا يهديه


برضه الردود عنده ايه شتيمه وتعفن فى السجن وانت اصلا حصل لك اللى تستاهله وكلام من كده

وحاجة تانيه لاحظتها عند الشخص ده ان ماكانش في حد بيعبره خالص قبل ما يتكلم عن الدين يعنى للاسف الناس قبل ما يلحد ماكانش في حد بيعبره ولا حد بيقول له حاسب انت كده ماشي غلط وهاتقع

كمن بنى بنيانه على جرف هار فانهار به فى النار يعني لما الحد للاسف ابتدت الناس ترد عليه وردود بشتيمه وكلام من كده

انتوا مش عارفين ان الشتيمه دى بترضى غرورهم لانها نوع من انواع الاهتمام اه بجد ما هما زى الاطفال مش بيقولوا لما الطفل يتصرف بطريقة مش كويسه تجاهلوه لانه حتى لو نهرته يعني زعقت له وكده ده بيترجم عنده اهتمام فللاسف انتوا بتحسسوهم انهم مهمين وحاجة من غيرما تقصدوا


طيب ليه يا جماعة تاخدوا ذنوب فى حاجة ماتستاهلش


لو هاترد فتدعوا الناس بالحكمة والموعظة الحسنة هو قيل ادعوا الناس بالشتيمه والتهزيق


احنا امتنا غايتها ايه ربنا هو اللى قال عننا يهدون بالحق احنا مش همنا ان الناس تسمع كلامنا فاللى مايسمعوش يتشتم لا احنا همنا ان الناس تهتدى


ولو ما اهتدوش فلا يضركم من ضل اذا اهتديتم


كمان انتوا عارفين قصة كعب بن مالك اللى تخلف عن غزوة العسرة لو حد ما يعرفهاش ابقوا قولوا لى وانا اكتبها لكم


المهم


الراجل ده لما رسول الله صلى الله عليه وسلم امر كل الناس انهم مايتكلموش ولا معاه ولا مع الاتنين التانيين جاءت له رساله من ملك غسان بيقول له ايه


أما بعد


فإنه قد بلغنا أن صاحبك قد جفاك ولم يجعلك الله بدار هوان ولا مضيعه فالحق بنا نواسك


يعني ايه هاتفهموا حالا


معظم الردود اللى عند البنت دى من ناس ملحدين وعلمانيين وليبراليين وامريكان بيشجعوها ويقولوا لها برافو انتى كده كويسه انتى بتعبرى عن رايك ومش عارفه ايه


الناس دول بيلموا سقط المتاع يعني ايه يعني البنت دى واللى زيها وقعوا من ركب المسلمين من قافلتهم للاسف لسه بيحملوا اسم مسلمين هما لا يحملون الدين ولا الملة فقط الاسم وتتعجب لما تلاقيها كاتبه ان شاء الله وربنا يسهل وكلام من كده يعني انتى بتطلقى على نفسك اسم مسلمة طيب اممال فين ياللا ربنا يهدي


ماهو الناس دول بقى اللى زى ملك غسان كل اللى بيعملوه ايه يشجعوا اللى زيها علشان فى الآخر يقولوا شوفوا المسلمين دول ايه شوفوا بيعملوا ايه


بجد دى اهداف خفية بجد لو تفكروا هاتلاقوا عندى حق


فاحنا مهمتنا اننا ندعوا الناس مش نشتمهم


مهمتنا اننا نصلح


الناس اللى بتشجعهم دول بيشجعوهم ليه لان البنت دى واللى زيها من المجاهرين والمجاهرين دول مش بيتغفر لهم لانهم بيجرأوا الناس على المعصية


يعني لو انا بنت بسمع اغانى وبعمل مايك اب وبلبس مش كويس وكده وعايزة ربنا يتوب عليا اجي بقى اشوف الكلام ده اروح قايله الله طيب ده انا كويسه يعني بالذمة انا ولا هي ده شوف هيا بتعمل ايه بقى ربنا هايسيبها ويحاسبنى مش عارفه ايه فالناس دي ممن يحبون ان تشيع الفاحشة فى الذين آمنوا


فنحرص يا اهل الدين انه لما البنت اللى دينها مش ثابت وايمانها ضعيف تدخل وتقرا عند واحدة زى دى كلام زى ده تلاقى فى الردود رد شافي يعنى تلاقى رد يقولها حاسبي ده غلط خدي بالك الشيطان بيزين لها عملها انتى مش تقعى فى الغلط انا بتكلم كانى بكلم طفله ها بس صدقونى الواحد وقت المعصية فعلا بيكون عقله ضايع خالص وبيكون فعلا طفل ومش عارف هو بيعمل ايه بيبقى ساير على غير هدى تايه محتاج ايد تتمد له فاحرصوا ان اللى هاتدخل تقرا الكلام ده تلاقى الايد دى

تاكدوا مليون فى الميه انها مش هاتبقى مهتمه بالموضوع اد اهتمامها بالردود


بس لما تشوف الردود هاتفكر فى ايه ان البنت دى بس بتعبر عن رايها وان دى حريتها الشخصية طيب فكروا كده معايا ليه


انا طبعا بتكلم عن البنات اللى تفكيرهم على ادهم (قدرهم يعني )


هاتشوف اللى انا شفته الا وهو شتيمه او ناس بتشجعها


انسانه طبيعيه هاتقعد تقرا شتيمه لا طبعا لانها اصلا الفاظ قاسيه وتجرح العين


اما غير كده هاتقرا ناس بتشجع ودى مصيبه


حتى الناس المعتدلين مش بيردوا ليه لانهم بيشفقوا على نفسهم من اللى هايسمعوه قصدى اللى هايقروه فى الرد عليهم او حتى زى حالاتى اشفقت على نفسي


فيا جماعة نختم بقى الحدوتة الطويله العريضة دى اللى زهقتكوا فيها بانه


اللى يدخل عند الناس دي مايشتمش يدعوا بالحكمة والموعظة الحسنة


فى ناس هاتقول لى طيب ما يعلقش خالص لا


احذر واحذرى


لو شفت منكر واضعف الايمان لم تامر بتغييره ولم تنهى عن المنكر وتامر بالمعروف حتى ولو بكلمة اتق الله


فهاتتحاسب وهاتتحاسبي عن كل بنت بتعصي الله ما نهيتيهاش وعن كل بنت ممكن تضل بسبب الكلام ده

إضافة

بعد قرائتى للردود على اخر تدوينة فى مدونة اهل الجنة

اخى العزيز لو كنت حضرتك بتزور مدونتى يعني

عندك واحد اسمه ابن حجر العسقلانى ليه ردود عندك كتير اذا كان أخطأ فخذه بالحسنى يعني قل له ده غلط والصح كذا هانقول هو بيسال غلط وبيتكلم غلط

حضرتك هو سأل بالطريقة اللى بيفكر بيها طيب طريقة تفكيره غلط يبقى نساعده انه يغيرها نساعده انه يفكر صح

نقول له الصح فين والغلط فين وده يتعمل وده ما يتعملش

مش ننهره ونقول له انت غلط او ايا كان

طيب الولد جه وقال يا جماعة انا بسال فى كذا وكذا يبقى واجبنا اننا نرد على اسالته مش اننا نقول له انت غلطان انك سالت طيب ماهو احنا كده نبقى بنقول له انت غلطان انك سالت ماتسالش تانى ونسيبه مع نفسه وشيطانه وزى ما يفكر يفكر

انا يا جماعة مش بتكلم عن ابن حجر العسقلانى بالتحديد لا انا بتكلم على وجه العموم

لما نلاقى حد ابتدي يخرج من الطريق الصح ننادى له

مش ربنا بيقول ان العبد لما بيبعد عنه يناديه من قريب ولله المثل الأعلى

واما عن اللى كان حاطط صورة جيفارا ده نسيت اسمه

الراجل ده اللى شكله يسارى باين ولا ليبرالى الراجل ده نقول فيه

ولا يضركم من ضل اذا اهتديتم بس كمان نرد عليه رد شافى مهما تطاول فى الحوار ومهما تلاعب بالالفاظ مهما عمل نرد احنا عليه زي ما ربنا امرنا مش نتنرفز ولا حاجة ليه

علشان لما واحد معلوماته الدينيه وثقافته مش اد كده ومش عارف ايه اللى بيحصل فى الدنيا يقرا كلامه يلاقى رد تانى من ديننا من كتابنا وسنتنا ورد علمى ورد واضح وصريح

يعنى بمعنى اصح تحجه

ليه علشان لما حد يقرا الكلام يبقى فاهم وعارف الشيء وضده والغلط والصح

يا جماعه اللى عامل مدونة وغرضه منها ولو حسنة واحدة فى ميزانه يصبر عاللى هايشوفه الصبر يا مدونين ويا مدونات الصبر

ده رسول الله صلى الله عليه وسلم كان بيرجم بالطوب من الاطفال لما كان فى الطائف ومع ذلك لم يتوقف عن الدعوة ولم يكن فظا ولا غليظ القلب

الصبر

اصبروا و صابروا ورابطوا

وادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة

ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضو من حولك

وما دخل الرفق فى شيء الا زانه وما خرج منه الا شانه

الحلم يا جماعه الحلم

والصبر


انا بصراحة تعبت من الكتابة واكيد انتوا زهقتوا منى ومن المدونة ومن النت كله اصلا ودى بنت لكاكة وبتحب الكلام زى عنيها و


اى


ليه كده بس مين اللى طفى النور


اه يا دماغى بلاش طوب يا جماعة ربنا يخليكوا

54 comments:

elbostagy2 said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا انتي ما طولتيش ولا حاجه
طالما الأمر يستدعي

أتفق معك كثيرا نفع الله بكلامك
وجعله نافعا لنا وللمسلمين

دمتم بكل ود
أسألكم الدعاء .. البوسطجي 2

ftataljanna said...

elbostagy 2

جزاك الله خيرا عالمرور اخى

عصفور المدينة said...

يا نهارك أبيض انا تعبت
:)
أولا الخط صغير
ثانيا الآية في العنوان مكتوبة غلط
الصحيح وادع إلى ربك
ثالثا خذي الموقع ده ممكن تبحثي عن الأحاديث فيه
http://www.dorar.net/hadith.php
رابعا الموضوع جميل وهاديء
خامسا لازم تروحي عند مسلم وتنبهيه عشان ييجي يقرا ردك علي أو تحطي له النصيحة عنده
سادسا فيه أخطاء في آيات تانية
وادع الى ربك بالحكمة والموعظة الحسن
الصحيح
ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة

ولا يضركم من ضل اذا اهتديتم
الصحيح لايضركم من ضل إذا اهتديتم

فاهجروهن فى المضاجع واضربوهن ولا تعتدوا

الصحيح
فعظوهن واهجروهن في المضاجع واضربوهن فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا



ربنا يكرمك
والحديث
لاتذرموه

بالله عليك ما تطوليش كدة تاني وكبري الفونت

ftataljanna said...

عصفور المدينة

انا كل اللى حاطاه مش آيات انا مش بتجرأ واحط ايه الا لما اكون متاكده منها زى الآية الوحيدة بتاعت سورة الاعراف

اما الباقى ده كله فأنا مش بحط ايه فير بسم الله الرحمن الرحيم والاية رقم كذا من سورة كذا الباقى كله مش آيات او يعني انا مش حاطاه انه يا جماعة دى آية كذا

بس المهم

انه جزاك الله خيرا وانا هاصلحهم اكيد حالا دلوقتى

مش عارفه الخط صغير ازاى انا عاملاه لارجر

زى كل مرة مش عارفه بقى هو باين عندى كبير يعني فى نفس حجم كل البوستات اللى فاتت

ممكن يكون من السيتينجز عند حضرتك على النت اكسبلورر ساعات بيحصل معايا المقلب ده

اما عن التطويل حاضر مش هاطول كده تانى ربنا يسهل معلش بقى اعذرونى المرة دى

مسلم said...

أولا جزاك الله خيراً علي دعوتك الكريمه

ثانياً: قد تكوني محقه في كلامك و قد أكون مخطأً و لكن أريد فقط أن أبين لحضرتك شيئاً ما

الأخ بن حجر العسقلاني ليس شخصا قاصر الفهم أو مشوش الفكر كما بدا لحضرتك

و لو تأملتي نوعيه الأسئله لعلمتي أن الأسئله لا تأتي أبداً من شخص عنده قصور في الفهم أو حتي عدم وضوح للفكره

الأخ كمان كال الإنتقاص لقدر علماء نحسبهم ربانيين و لا نزكيهم علي الله.

و أنا شخصيا لم أستغرب من تعليقه علي علماء مثل الشيخ محمد إسماعيل المقدم مثلاً لأني كنت أعلم منذ أول تعليق له أنه سيفعل ذلك؛ لماذا؟

لأن نوعيه أسئلته حملت إلي نفسي هذا الشعور

الأمر الثاني و الذي يجب أن أنوه عنه

أن حاله الأخ العسقلاني لا تشبه أو تماثل حاله الأخت التي تحدثتي حضرتك عنها لماذا

حال الأخت حال معصيه و بعد عن الله فلا يمكن زجرها أو إنتهارها و إنما الأحسن الموازنه بين الترغيب و الترهيب و ليس كما يتخيل البعض أن المسأله لن تحتاج إلا إلي الترغيب فقط

أما الأخ العسقلاني فللأسف فإن معظم هذه الفئه يكونون دخلاء و قد يصل الأمر إلي كونهم غير مسلمين أو من طائف تضمر للإسلام أشد العداء مثل الشيعه مثلاً و يكون تعليقهم كل الهدف منه بث التشكيك و الفرقه

لو لاحظت حضرتك الأخ العسقلاني مش داخل يسأل عشان يفهم

الراجل كتب حوالي 60 سؤال

كل سؤال منهم يحتاج عده مواضيع للإجابه

و عاده تنبع أسئله الشخص من ثقافته

فالجاهل لا يسأل عن تركيب الذره مثلاً

و الأخ العسقلاني ليس له معلومات عن شخصيته يمكن الرجوع إليها و لا أي شئ

فقط يدخل ليفجر تعليقا ثم يذهب بعيد

أخير و أعتذر للإطاله خبرات التواصل علي الإنترنت قد تترك لدي الشخص نمطاً مختلفا عما يمكن أن ينهجه في حياته العامه

فمثلا ليس ضرورياً أن يكون هذا هو أسلوبي في الحياه العامه

و لكن النت مرتع لكل متكلم و كل متخفي ليفسد في الأرض لذلك قد يأتي الرد به بعض العنف أحياناً

و أعلم أن هذا قد يكون خطأً

عذراً و السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

Qabbani said...

جزاكي الله كل خير :)
طرح جميل , عندي كم تعليق

كلامك مزبوط و حلو , بالنسبة للمدونات يلي ذكرتيها

انتي لسة ما شفتي شي , هي المدونات بسيطة جدا

والناساستخدمت المدونات لتعبر عن رئيها و تحصل على الدعم لأفكارها , في مدونة رجل مثلي , تلاقي التعليقات عنده كلها دعم و تعبير عن الرأي و مشاركة !!؟
يمكن تستغربي

سؤال , مش كل دول بإدرو يحذفو المسبات والشتايم ؟؟ طيب بتركوها ليه ؟

يعني انا سبني فلان , اخلي كل الناس تتفرج على انه فلان سبني


على كل حال , عندي قناعة شخصية انه يلي بوصل لمرحلة اعلان الغلط يلي هو في بشكل واضح و صريح يبقى وصل لمرحلة متقدمه جدا وعلى قناعة تامة انه صحيح مش رح يتقبل فكرة انه غلط

حاولت اتكلم مع واحد من المثليين على مدونتة , وكانت النتيجة انه غير مؤمن بالدين اصلا و حاسس انه في ظلم و مفكر يطلع السويد لأنه تدعم افكاره

على العموم الله يقويكي و يإدرك على فعل الخير , :)

بس برأي انك تعملي حاجة تحرز وئتك

"إن الله يهدي من يشاء"يعني يهدي من يريد الهادية
و اذا هم نفسهم مش عايزين
:)

الطائر الحزين said...

جزاك الله خيرا

تطرقت لاكثر من موضوع
اولا المثليات وما فيها
ثانيا الدعوة
ثالثا اسلوب الدعوة

الموضوع الاول انا اعد له ان شاء الله وارجو منكم المساندة
ويارب يوفقنى فى اختيار صياغة مناسبة نبصر بها اخواننا ونكون سببا فى هاية غيرنا

بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

ftataljanna said...

مسلم

اخى الكريم

اولا نحن واياكم

ثانيا

انا مش قصدي من الكلام تخطيء حضرتك ابدا والله وربنا يعلم

انا كان قصدي بس مجرد تنويه

اخى

انا مش مهتمه بالناس دي اد ما انا مهتمه بالناس اللي هاتدخل تقرا كلامهم

يعني ابن حجر العسقلانى ده مثلا

انا مش عايزاك ترد عليه في هدوء وبدون حده لاننه يستاهل الرفق لا
انا قصدي انك ترد عليه بهدوء وبدون حده علشان اللى يدخل يقرا التعليقات يفهم الصح من الغلط

كمان الراجل بتاع جيفارا ده

انا مش عايزاك ترد عليه رد واضح ومن العلم والتاريخ الا علشان لما حد يقرا الردود برضه يفهم

انا كل قصدي ان مدونتك امانه تبقى عارف ان كل حد هايدخل عليها هايتاثر فانا كل همى ان الناس تفهم كده مدونتك امانه وانت مسؤول عن كل كلمة فيها حتى التعليقات لازم لما تعليق ما يرضيش ربنا يتحط لازم تراعى ان يكون عليه رد يوضح الصح من الغلط

الناس دي شغلتها السفسطة وتحوير الكلام والخداع اللغوى

فمهمة صاحب المدونة هى فى انه يوضح معالك الطريق يظبط الاشارات

خد بالك انت كده ماشى صح وكده ماشى غلط

مش من وجهة نظره لا من الكتاب والسنه

وجزاك الله خيرا

ftataljanna said...

mqappany

اولا نحن واياكم

اما عن ان الناس دي مش بتشيل السب و الشتائم فده لانه هما عايزين المسلمين يظهروا على انهم همجيين

علشان كده مش بيشيلوا الشتائم والسب

اما عن ان اللى بيوصل للمرحلة دى بيكون مقتنع بنفسه انه صح

انا مش بثول نديهم لاننا عايزينهم يتغيروا الناس دي لو ماتوا ودخلوا جهنم بكرة لن يضرونا فى شيء

احنا بندعيهم لان احنا ربنا امرنا بالامر بالمعروف والنهى عن المنكر

هما لو ماتوا واحنا مادعيناهمش هانتحاسب عليهم

ftataljanna said...

الطائر الحزين

اولا جزاك الله خيرا واعانك الله

انا كمان زى ما نوهت عن الموضوع انى ناوية اكتب عن لناس دي

عالعموم انا تحت امر حضرتك فى اى حاجة تحتاجها

الباشمهندس عصفور المدينة كتب هنا لينك لسايت ينفع فى البحث عن الأحاديث

واما القرآن والتفاسير فمن على الجووجل ممكن تلاقى كل اللى عايزة

فيه سايت اسمه الامام كويس جدا اكتب القرآن الكريم على جووجل وهاتلاقيه فى نتايج البحث

وانا مع حضرتك

Anonymous said...

السلام عليكم

جزاكم الله خيرا

ftataljanna said...

anonymous

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نحن واياكم ان شاء الله

رفقة عمر said...

كل كلمه فى البوست عندك متفقه عليها تماما تماما
انا كمان مش بحب انهر حد ولا احب من يتبع اسلوب الشتيمه او التجريح
لا احب الكبر على اهل المعاصى
ربنا قال ولقد كنتم من قبل فمن الله عليكم
ليه الكبر هل فيه حد يامن مكر الله حد يضمن خاتمته ابدا والله كلنا على خط والله وحدة اعلم بنفوسنا ومن منا الصالح ومن منا الطالح
االرفق فى كل شئ مطلوب
خصوصا مع الناس اللى لسه بعيد جدا
بس انا لا احب اذهب الى تلك المدونات شوفى العلم والشيوخ فى كل مكان هى اللى لازم تبحث عن الحق العلم يؤتى اليه ولا يؤيتيى لاحد
انتى مهما رحتى واتكلمتى ولا هاياثر فيها حاجه
يكفى مدونتك اتكلمى فيها وقولى اللى انتى عايزاه لو هى حبت هاتبحث حتى ينير الله قلبها
لكن لا تجاديلها لو هى سالتك جوبيها لو جاءت مدونتك حاوريها لكنى لا اشجع دخول مدونتهم
الرسول صلى الله عليه وسلم وجد سيدنا عمر يقرأ فى التوراه فغضب غضبا شديد
وقال لسيدنا عمر اما زلت تشك ياعمر
وخشى عليه من قراه شئ يغير من عقيدته
احنا مازلنا ضعاف ولا نامن على انفسنا من الفتن
بس كفايه كدة كتبت لك بوست اهو مش تعليق
بجد احييك على البوست الجميل بجد لو كنت كتبته عمرى ما كنت هاكتب زيك كدة
ربنا يكرمك يارب وينجحكو يثبتك اللهم امين يارب العالمين

ftataljanna said...

رفقه عمر

ازيك يا رفقتى

انا كمان متفقه معاكى فى اللى قلتيه احنا فعلا ما نامنش على نفسنا من الفتن وبمرواحى هناك كانى بطلب بلاء

ياللا

ادعى لى يا رفقه بجد من قلبك ربنا يهديني ويلحقنى بالصالحين ويرزقنى بالصبر اذا ما رزقنى بالبلاء

ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم

mohand said...

طيب اقول السلام عليكم
وبعد كده اتكلم بما اني من مرتادي المدونات دي ومن فتره طويله
بدأتها بالاطلاع فقط
ومعرفة بعضهم من خلال بوستاته دون التعليق او التنبيه انني اقراء
حتي وصلت الي فهم كل واحد علي حدا حتي ابدأ في مناقشته
ولكن اختلف معكي في بعض الاشيباء
كما ذكر احدي اخوتي وكما ذكرت مسبقا في مدونمة الراقص مع الذءئاب لا يمكن علاج شخص لا يؤمن انه مريض من الاصل
ولا يمكن هداية انسان لا يؤمن انه عاص من الاصل
ثانيا :- يجب ان تكوني علي درايه واطلاع حتي تتحدثي مع هؤلاء لانهم لديهم ثقافة عاليه وغالبا لا يتحدثون بالدين ولكن بالمنطق
وللعلم المنطق يسقط كل ما يدعون ولكن يجب مناقشتهم بشكل يشعرون معه انهم الاقوي في البداية
ثالثا : انهم يحذفون التعليقات العقلانيه والتي تسقط حجتهم بالمنطق وهذا الكلام لا اقوله ادعاء ولكنه حدث معي في بعض مدوناتهم التي تركت التعليق فيها بعد ان تاكدت ان هذا الشخص غير مغيب انما يفعل ما يفعل وهو علي علم انه عاص وعلي خطأ
رابعا :- بعضهم يعرف انه علي خطأ وانه يجب ان يرجع عن ما هو فيه بل علي العكس يبدأ في مهاجمة ذوية مثلما فعل المدون الشفافية ويهاجم الفكر المثلي بعد ان كان مثليا .
خامسا :- لا اعتقد ان محاولات العلمانين وغيرهم لجذب هذه الفئه سيقلل من شأن الاسلام والمسلمين ولكن يمكنك ان تنصحي ( بعلم ) ولكن اذا رايتي عدم استجابة فلتتوقفي افضل
سادسا :- احذري من تضليلهم للحقائق فهناكم من يحاول اظهار انه يملك من العلم الكثير وياتي باشياء واراء غير حقيقية ودون التنويه عن المصدر
سابعا :- بالنسبه للملحدين الذين يشككون في الاسلام اعلمي جيدا انهم يعلمون ان حججهم واهيه ولكنهم يسالون المسلمين في اشياء لا يعلمها الكثيرين حتي يشككوهم في دينهم ومثل هؤلاء لا يجدي معهم النصح ولكن التجاهل الا اذا كان يتحدث بشكل عقلاني وبسند صحيح
فانني رايت احدهم في مدونة حب مصر ياتي باقوال دخيله علي الاسلام ولم اراها مطلقا ويقول انه سمعها من شيوخ
اجبته عنها فما كان منه الا انه تجاهلني واتي باسئلة مشابهه علي سبيل الاختلاف
فتركته كما تتركي الغصن المعوج فان حاولتي تقويمه انكسر منك وان تركتيه سيسقط علي الارض بعد فترة

تحياتي وأأسف للاطاله

كرم مسلم said...

السلام عليكم

من هدى المصطفى صلى الله عليه وسلمفى التعامل مع المخطئين

1 عدم البحث عن الزلات
2 الحلم
3 التبين والتثبت
4 سلامة الصدر
5 حسن الظن
6 التماس الأعذار وقبولها

قال النبى صلى الله عليه وسلم
كل بنى آدم خطاء وخير الخطائين التوابون
صحيح مسلم

اللهم أجعلنا من التوابين
جزاكم الله خيرا

ftataljanna said...

mohanad

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اما عن اولا

انا قلت انه الناس دي لو ما اهتدوش فخلاص نعرض عن الجاهلين

انا بقول مش الناس اللى مش عايزين يهتدوا هما الاهم انا بقول اللى بيدخلوا عنهم اهم يعني لازم لو حد دخل عندهم وايمانه مش قوي ومش ثابت يلاقى حاجة تثبته

واما عن ثانيا

انا ماقلتش اننا نفتح مناقشه لان لو حضرتك قريت الردود انا قلت ان الناس دي اساتذة فى السفسطة وعلم الكلام

انا قلت اننا نعمل اللى ربنا امرنا بيه وبس نامر بالمعروف وننهى عن لمنكر ونعرض عن الجاهلين نقول اللى عندنا لو هما ما سمعوش غيرهم هايسمع

مش عايزاهم ياخدونا فى مناقشات عقيمه ولا هاتودى ولا هاتجيب علشان يشغلونا عن الهدف الاصلى وهو الدعوة

واما عن ثالثا

احنا بنطيع امر وبس يعنى ربنا امرنا ندعى مادام عملنا اللى علينا لله خلاص مافيش حق علينا فهمت يعني احنا ربنا امرنا ندعو وربنا لو كاتب انه يهدي حد بسبب كلمة قلناها اللى مكتوب له يهتدى هايقرا الكلمة دى

مش مهم انهم يحذفوا المهم اننا نطيع الامر ونرد وحتى لو حذفوا مش جايز جدا قبل ما يتحذف حد قراه واهتدى

مش الله اعلم برضه

اما عن رابعا بقى

يعني الراجل بتاع الشفافية ده تاب ولا ايه مافهمتش ؟

واما عن خامسا

انا ما قلتش انهم بيقللوا من شأن الاسلام والمسلمين انا بقول نفكر فى اهدافهم من وراء اللى بيعملوه هما عارفين ان دول مجاهرين فبيشجعوهم لانهم ممن يحبون ان تشيع الفاحشة فى الذين آمنوا

واما عن سادسا

انا لحد دلوقتى ما حاولتش اتناقش مع حد فيهم لانى اصلا ماعرفش حاجة عن حد فيهم
غير كده انا مش من النوع اللى بدعى المعرفة ومش بحاول احط نفسي في مكان انا مش اده
انا عارفه قدراتى لحد فين :)

اما عن ان لما احاول ادعى حد وما يستجيبش ابطل احسن فمنهج سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ماكانش كده على عكس دي النون يونس عليه السلام وطبعا عارفين حصل له ايه

اما عن سابعا

فالرد على الملحدين صدقنى مش محتاج علم كل اللى محتاجه هو فطرة نقيه وسليمه

بس

وجزاك الله خيرا على الرد والنقد

ftataljanna said...

كرم مسلم

جزاك الله خيرا اخى الكريم

ربنا يهدينا اللهم امين ويغفر للمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات وما ذلك على الله بعزيز

mohand said...

السلام عليكم
اشكرك علي الرد
والتوضيح
ولكن ما اردت ان اقوله بالنسبه لموضوع تركهم والتوقف
اعتقد ان هناك فرق بين المجادلة والجدال
وهذا مقصدي انك ستضيعين وقتك في النهاية
وطبعا انا ممكن اكون مخطئ

بالنسبه للشفافية
اه ربنا هداه ودلوقتي بيتكلم بان ربنا منع الفعله دي يبقي لازم نتبع ربنا
والحمد لله الذي هداه
ويهدينا اجمعين

تحياتي
واشكرك

mohand said...

اه بالنسبه للردك علي سادسا
مش شايف التشابه بينه وبين النقطه

انا بقولك انهم بيجيبوا مواضيع علي اساس انها علمية بس بدون ادله
فبحذر من كده مش اكتر
مش بقول انك بتدعي العلم ولا المعرفة
انا بتكلم عنهم هما
مش عنك
السلام عليكم

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

السلام عليكم

محتاج دعائكم بضهر الغيب بجد يا جماعة
ياريت تدعولي


وان شاء الله ليا عودة للتعليق على الموضوع

جزاك الله خيرا

ftataljanna said...

mohanad

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حضرتك انا كنت بوضح بس انا ليه مش بحاول ادخل فى مناقشات ومجادلات مع الناس دي

لكن ماقلتش ان حضرتك كان قصدك انى مدعيه

حضرتك فهمت قصدي غلط

اعذرنى لو كان السبب خطأى فى التعبير

:)

اما عن الشفافية فانا شفت مدونته

وكنت سعيدة جدا

لان وجودة اصلا فى يعتبر اكبر دليل على ان الناس دي تقدر تمتنع لو عايزين

وبعدين بيتكلم بالعل بالطريقة اللى هما ممكن يفهموا بيها

وردوده عليهم ما شاء الله يعني مش بيعرفوا يردوا عليه خالص

بيحجهم

انا كنت سعيدة بمدونته

ftataljanna said...

kasperb4

فرج الله همك

ربنا ينجحك يارب

ان شاء الله ندعى لك

ان الله قريب يجيب دعوة الداع

بس افتكر

اذا دعااااااااه

ادع
واحنا ان شاء الله هاندعى لك

شاب نفسة يحقق حلمة said...

بعد السلامو عليكو
احب الاول اشكرك علي الزياره لدونتي
اولا انتي مش طولتي لان الموضوع مهم
ثانيا
اسالك الدعاء لاني فعلا محتاح هذا الدعاء
تحياتي ليكي
طارق الزمالكاوي
اه نسيت انا بعد اذنك ضفت مدونتك عندي لو مكنش يضايقك يعني
سلام اخر

صاحب البوابــة said...

اعتذر عن التحليق خارج السرب

لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي

بعنوان

شكــر وإعتــذار

تحياتي

مشروع انسان said...

لالالالالالا مفيش طوب ولا حاجة
سبحان الله انا كتبت موضوع عن هذا الامر من فترة وكان رايى موافق لراى حضرتك وكنت دخلت مدونة واحدة مثلية قدرا ومقدرتش انى مردش على كلامها لانى استغربت اوى من كلامها وان ده حاجة عادية اوى بالنسبة لها المهم انها سعدت ان حد بيكلمها بكلام محترم ومش شتيمة يعنى نقد بناء علقت عندها مرتين تلاتة وسبت المدونة عشان الواحد يبعد عن اشبهات اكمنها بنت يعنى عامة ربنا يكرمك وتكملى معاهم وفيه منهم بيرد على التعليقات المحترمة بس احذرى منهن وادعيلهم كمان بس اللى كلمتها كانت بترفض تتكلم فى الدين تماما حتى ظننت انها غير مسلمة هى كانت طبيبة اسنان واسم مدونتها اجندة حمرا اذا حضرتك حبيتى تتواصلى معاها واكيد يعنى سيدنا موسى دعوته لفرعون وهو من هو قال له الله ( فقولا له قولا لينا لعله يتذكر او ان يخشى) سبحان الله فما بالنا بمثل هؤلاء المرضى وليس مذنبون وحسب الحمد لله على السلامة ووفقك الله

ftataljanna said...

شاب نفسه يحقق حلمه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله ياريت كل الأمة تدعى لكل الأمة

يعني انا كمان محتاجة الدعاء جدا

:)

وكنت ناوية اقول لكل الناس برضه يدعولى
:9

ربنا يفرج همك اللهم آمين
وينجحك يارب

وان شاء الله ندعى لك برضه :)

بس انت ادع لنفسك كمان

ftataljanna said...

شاب نفسه يحقق حلمه

دى حاجة تسعدنى طبعا انك تضيف مدونتى :)

ftataljanna said...

صاحب البوابة

حاضر

:)

ftataljanna said...

امام الجيل

مش عارفه حضرتك اول حد يشجعنى على انى ارد فى مدوناتهم

بصراحه انا لسه خايفه

لانى عمرى ما كلمت حد يعني كدعوة فاهم

مش عارفه

ادع لى

ان شاء الله بعد لما انزل البوست عندى هنا ابقى اقرر هل هاكتب عندهم ردود ولا لا

بهلوله said...

وحشانى موت
ومتشكره قوى على وقوفك بقوه معى
وانتى عارفه انا لسه عمله عمليه مش هاقدر اقراء كل البوست ده
لكن حبيت اسلم عليكى واقولك وحشتينى قوووووووووووووووى

ftataljanna said...

بهلوله

وانتى كمان وحشتيني اوى ردى عندك

mohand said...

السلام عليكم
دعوة مجانيه مني
لو عايزه تخليني طرف معاكي في الحوار معاهم
انا مستعد ولن ارفض
بس مدونة مين فيهم وانا ممكن اساندك
مش اقصد ان موقفك ضعيف
بس ممكن سقوط منك اصلحه
وطبعا ممكن سقوط مني تصلحيه برضه
ونتعاون علي البر والتقوي
افضل يعني
وزي ما هما لما حد مننا يعلق عندهم تلاقيهم كلهم اتكلموا وردو
لازم احنا كمان نساند بعض
يمكن يكون فيه هدايه

دي دعوة مجانيه
اما بالنسبه باللي برد عندهم اوقات فهما
روز ايجبت واجندا حمراء ولوف
الاخير دا مثلي مش مثلية
تحياتي

ftataljanna said...

mohanad

حضرتك يافندم الطائر الحزين محتاج كل مساعدة ممكنه من حضرتك ومن كل المدونين

ياريت تقرأ موضوعه الأخير وبيتهيالى هو مفيش عنده مانع بالمرة ان شاء الله

اما عنى

فانا ماقررتش هل هارد عندهم ولا لا بس على اى حال ان شاء الله هانزل بوست قريب

مجهول said...

بارك الله فيك وفي رجاحة عقلك
اول زيارة لمدونتك وعرفتها عن طريق مدونة استراحة الدكتور

موضوعك هادف ورائع

لا يحتاج لتعليق غير كما قال عنوانه

ادع الي سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة
..........
دمتي بخير
السلام عليكم

ftataljanna said...

مجهول

اهلا بحضرتك فى المدونة

وبارك فيك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله
جزاكى الله خيرا على أسلوبك الهادئ فى المناقشة.. لكن أنا عايز اقول كلمتين
1- الواقع اللى احنا عايشين فيه سئ جدا
2- لما الواحد حب يغير حالته و حالة اللى حواليه للأفضل بالتأكيد هايلجأ للدين
3-فى محاولة لفهم تفاصيل المشاكل الحياتية برزت أمامى كميات كبيرة من الأسئلة
4- بمجهود فردى (استمر حوالى 3 سنوات و مازال مستمرا) حاولت أجاوب على الأسئلة عند الناس الأعلام المشهورة فى مجال الدعوة و غيرها فى مصر و خارج مصر عن طريق قراءة أعمالهم
5- لم أصل حتى الآن لنتائج قاطعة فى أمور كثيرة نتيجة اختلاف فى الآراء بين ناس كبيرة لها شأن عالى فى أمور الدين و الحياة
6- وجدت من يتكلم عن الحل الإسلامى فى المدونات
7- قمت بطرح أسئلتى
8- تم اتهامى بإثارة البلبلة و التشويش و السفسطة و سوء الأدب مع العلماء و ربما التشيع و مين عارف ربما العمالة للقوى العلمانية أو بإجادة علم الكلام و المجادلة بغير حق و مش بعيد بالزندقة
9- لم أحصل على إجابة حتى الآن
10- يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم.. الآية
11- فيما معنى الحديث: لا يكن أحد منكم إمعة.. إذا أحسن الناس أحسن.. و إذا أساء الناس أساء

مش عارف هاتردوا عليا و لا لأ عشان أنا اتأخرت فى قرائة المدونة و جاء ردى متأخرا

أنا أعتذر لأى شخص أنا وجهت له كلمة أساءت إليه

و جزاكى الله خيرا مرة أخرى على هذه المدونة الهادئة

Anonymous said...

يا خبر أبيض يا جدعااااااان
الناس شايفانى أسوأ حالا من امرأة مثلية ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
لا حول و لا قوة إلا بالله
كم هو أمر مهين !!!
أمن جاهر بالسوء كمن جاهر بالسؤال ؟؟
أمن سعى لشهوة الفرج كمن سعى لشهوة المعرفة؟؟؟
الناس شايفانى من "أشد أعداء الإسلام" و "من المفسدين فى الأرض" لا حول و لا قوة إلا بالله

و بافتراض إن نيتى سيئة (فى حين إن نيتى حسنة والله شاهد عليها).. ذلك أمر باطنى ليس لآحد الحق فى محاسبتى عليه إلا الله عز و جل و على الناس أن تأخذ بظاهر الأمر كما أوصى النبى صلى الله عليه و سلم

أأكون غير مسلم و اسمى الحقيقى هو محمد ناهيكم عن اسماء آبائى و أجدادى ؟؟؟!!!!

يا أيها الناس .. ان كنت على خطأ.. فبادروا بتوجيهى لإصلاحه فقد أكون غافلا عنه بدلا من معايرتى به
و جزاكم الله خيرا

ftataljanna said...

بن حجر العسقلانى

اولا اهلا بيك فى المدونة

ثانيا بقى

بص يا سيدي

حضرتك بتقول انك بقى لك اكتر من تلات سنين بتبحث بمجهود فردى علشان تتوصل لحلول لنقاط اختلف فيها علماء كبار وسببت لك بلبله او ايا كان

طيب حضرتك ديننا ده من ايسر الاديان وده واحد من اكتر الاسباب اللى بتخليهم يسلموا لله

ديننا من اليسر انك تاخده من القرآن والسنه دون الاتفات لاى بلبلات او عراقيل

حضرتك سهل جدا تتعلم الدين من القرآن لانه قرآن عربى مبين ولقد يسره الله للذكر

يعني الحمد لله لغة القرآن سهله وبسيطه ومفهومه

جايز يكون مثلا فى بعض المفردات غريبه علينا او ايا كان

ممكن تعرف كل حاجة من التفاسير ومتوفره جدا فى كل مكان

كمان السنه ممكن تاخدها من صحيح البخارى ومسلم

بعد كده لو مشيت على دول هاتلاقى كل شيء ميسر لان بعدهم كل شيء هايتصلح لان فطرتك نفسها هاتكون اتصلحت فلما تستشير قلبك هايشور عليك صح

فاهمنى

يتبع

Anonymous said...

جزاكى الله خيرا
فى انتظار متابعاتك

ftataljanna said...

بص يا بن حجر

الحياة الاسلامية اسهل ما يمكن انك تكون عليها علشان التفاصيل الحياتيه اللى سببت لك حيرة دى

الحياة الاسلامية

انك تقول ربى الله ثم تستقم

الاستقامه هى البعد عن كل شيء مخالف للدين

يعني الذنوب والآثام

ودى تتعرف ازاى هى كل ما وقر فى القلب وتخاف ان يطلع عليه الناس

يعني اى حاجة فى قلبك تخاف ان الناس تشوفها دى تبقى اثم

وده للناس اللى لسه على الفطرة طبعا

اما اللى فقدوا حيائهم فدول بنقول لهم
ان لم تستح فافعل ما شئت

اما فى حالة حضرتك اللى هى حال شباب كتير فى اول لما بيحاول يلتزم

فدى انا بس حابه اقول لك انت ابتديت مش عايزة اقول غلط بس مش صح

يعني ايه

يعنى حضرتك تبتدي تبحث لما يكون الايمان فى قلبك قوى

لان مش كل المرجعيات الدينيه فى حياتنا حاليا امينه

زى اخر افتاء مثلا بتاعت تحريم الختان دى

وماما سمعت الامام فى المسجد فى الخطبه بيقول ان سيدنا ادم لما كان بيحتضر قال للسيدة حواء ابعدى عنى انتى اللى خرجتيني من الجنة

وبعدين يا اخى فى الله

احنا مرجعيتنا الدينيه الاسوة اللى ربنا قالنا نقتدى بيها هو رسول الله صلى الله عليه وسلم

يبقى ليه تبحث فى كتب دعاة وغيره

يا اخى فى الله

اول لما تبتدي تطلع على شيء يبقى تقرأ القرآن الكريم بتدبر

وكل لما تيجي تقرا فيه

استحضر النية ان دى رسالة جايه لك من رب العالمين بيكلمك انت

لما يقول جل وعلا يا ايها المؤمنين

تروح قايل في نفسك

انا منهم يحدثنى ربى بجد اسمع واقرا كان الكلام ليك وهو فعلا ليك ان شاء الله

والسنة ممكن مادام حضرتك ميسر لك البحث وكده ممكن جدا انك تجيب الكتب الصحاح البخارى ومسلم

يعني الدين يسر

واما عن الاختلاف بتاع الدعاة وخلافه

فيا اخي مش دول اللى تقف على اختلافاتهم لانهم فى الاول او فى الآخر بشر وزي ما بيقولوا كل يسمع منه ويرد عادى يعني

الا رسول الله طبعا صلى الله عليه وسلم

واما عن اختلاف الائمة الاربعه ابن حنبل والمالكى والشافعى وابو حنيفه

فيا سيدي يقال ان فى اختلافهم رحمة يعني خد برخصة اى حد فيهم مش هاتفرق

ftataljanna said...

اما بقى عن اتهامك بالسفسطه واهانة العلماء وكده
فده اسمه فن الحوار

يعني ازاى تعرف تفهم اللى قدامك قصدك وتستفيد من معرفته على اد ما تقدر

دون اى خطا فى الفهم

يعني تعرف ازاى تسال سؤال ما ينفعش غير انه يتجاوب عليه

بتفرق من الاسلوب يا اخى

غير كده

حضرتك زى ما بتقول ان بعد الظن اثم وده كلام ربنا مفيش بعده طبعا

فرسول الله صلى الله عليه وسلم بيقول فيما معناه

جد لاخيك بضعا وسبعين عذرا فان لم تجد له عذرا فظن ان له عذرا

طبعا الحديث مفهوم

واخونا مسلم صدقنى عنده عذر

لان المدونات والتدوين ياما بتشوف فيها فعلا

ناس كل همها انها تظهر الاسلام بمظهر سيء كل همها تخطيء الاسلام

وبيعملوا كده بطرق ملتوية وطرق فعلا تخلى الانسان ممكن يوصل لدرجة انه يكره النت

بجد

طرق متعبه ومرهقه فكريا وناس تحس انها مش على الفطرة فكل مقاييس الكون بما فيها التفكير والفهم ووالتحليل اتشقلبت

فالتمس له العذر

غير كده واحد من احسن الصحابه واحبهم لينا كمسلمين

وهو الزبير وكان زوج اسماء بنت ابى بكر كان دايما يقول على نفسه انا مؤمن الحلم كافر الغضب

يعني فى من المسلمين على كل الانواع الحليم والصبور واللى يا عيني من كتر ما بيشوف بيبقى بيتنرفز من كتر البلاوى اللى على النت

فالتمس له العذر

وبعدين بينى وبينك فى ناس برضه بتبقى عايزة الشدة شوية علشان يرتدعوا

ftataljanna said...

يتبع

ftataljanna said...

ابن حجر العسقلانى

اما بقى فى رد حضرتك التانى

فاكيد عندك حق ان زى ما امرنا نترك النيه للخالق

بس كمان انت قلت خدوا الامور على ظاهرها

مش ملاحظ ان هو ده اللى حصل فعلا

يعني حضرتك لما رديت انت وعيون مصر الراجل بتاع جيفارا

وقتها

شيء طبيعي انه يتهياله بقى ان كل اللى داخلين بيقولوا حاجات غريبه هما من نوعية جيفارا

وبعدين حضرتك برضه سالت اساله كتير يعنى :)

وعلى اى حال

اللى عايز يلتزم بالدين اخى الكريم يتمسك بالاصل مش يروح يشوف الفروع ويقول الفرع ده مكسور ليه ولا الورقة دى وقعت ليه

خليك مع الجذور اخى الكرم خليك مع الاساس

سيبك من الفتن والكلام اللى مالوش لازمة وانشغل بالاصل

الباحث عن الحقيقة said...

اقرا كلامك اصدقك (رغم انه طويل ) واشوف بروفايلك استغرب واقول ياما لسه نشوف يا عين يا ليل

Anonymous said...

أعان الله الجميع على ما فيه الخير
جزاكى الله خيرا أختاه على مجهودك المخلص
أعتقد أن هناك أمورا و تفاصيل كثيرة قد تظهر إذا ما تم فتح باب المناقشة لإحدى القضايا التى قمت بعرضها سابقا (أو غيرها) على مدونة أهل الجنة
أنا فى انتظار تدويناتكم و جزاكم الله جميعا خيرا

ftataljanna said...

الباحث عن الحقيقه

ماله بروفتيلى ؟

انا بعد ما قريت ردك دخلت عليه وحبيت اشوف ماله

هو ماله بقى ؟

غير كده

ايه يا عين يا ليل؟

بلاش الطريقه التهكمية دى
يعني حضرتك لو مركز فى الموضوع اللى انت حطيت ردك فيه هاتلاقى ماينفعش خالص الطريقة دى

انا اللى لقيته فى البروفايل ممكن يضايض حضرتك

هو الافلام

مالها بقى

انا اتعلمت الانجليزي من التليفزيون غير كده ناس كتير من اللى بيتفرجوا عالافلام دى الاجنبى يعني بيتفرجوا عليها بعين ناقده يعني هما عايزين يوصلوا لينا فكرة ايه

وعلى اى حال

لو كنت شايف ان فى حاجة المفروض تتغير

كان واجبك كمسلم ملتزم مش الاستهزاء والسخرية

كان واجبك تقول ده حرام لانه كذا
يعني تنهى عن المنكر ده لو كان فيه منكر يعني وتامر بالمعروف

وربنا يهدينا جميعا

ftataljanna said...

بن حجر العسقلانى

اتمنى ان حضرتك تكون اخدت كلامى بعين الاعتبار

وجزاك الله خيرا على سعة صدرك

الباحث عن الحقيقة said...

أقدم اعتذارى عن اسلوبى

واسف للشكل الذى ظهر به

كان غرضى النصح

ولكنى اخطأت اختيار الاسلوب

اعتذر منك

واعتذر الى ربى

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فأعف عنا

الباحث عن الحقيقة said...

الاخ الفاضل / ابن حجر العسقلانى

يسعدنى توجية اسئلتك لى فى مدونتى

واتمنى من الله ان يعيننى فى الاجابة عليها

اختى الفاضله / فتاة الجنة

لا يمكن لشخص عادى ان يستنبط الاحكام وان يفهم مقصود الايات من مجرد قراءة القرآن الكريم او حتى كتب التفاسير او كتب الحديث

جزاكم الله خيرا

ftataljanna said...

الباحث عن الحقيقه

حصل خير

اما عن ردك التانى

انا ما قلتش استنباط الاحكام لان مفيش حد فينا اهل لكده

خير القرون قرنى ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم

لو هو حابب يعرف الاحكام فده من التابعين والثقات وهما الائمة الاربعة زى ما وضحت قبل كده واختلافهم رحمة و ياخذ باى رخصه منهم ويحتكم لاى حكم عندهم

وانا وضحت ده فى كلامى

Anonymous said...

الأستاذة فتاة الجنة..
طبعا أخذت ما قلتيه بعين الإعتبار.. لكن هناك تفاصيل لا يصلح المقام الآن لنتكلم فيها.. قد نتكلم فيها فى كل قضية بعينها.. لذا أرجو أن يتم اقتراح قضية ما مما عرضتهم (أو غيرهم) للمناقشة عسى أن نصل إلى جديد لأن الكثير مما طرحته من أسئلة لا يوجد عليها جواب صريح عند الأئمة الأربعة

------------------------

الأستاذ الفاضل الباحث عن الحقيقة..
يشرفنى طبعا أن تتناول أى قضية مما تم التساؤل عنها بالمناقشة فى مدونتك.. و أنا فى انتظارك و فى انتظار ردود الجميع
و إن كنت أرجو أن تقرأ تعليقاتى على البوست الثانى و الثالث على مدونة اهل الجنة
ahl-aljanna.blogspot.com
ففيهم الكثير عما تساءلت عنه.. فأنا لا أريد أن أعيد الأسئلة هنا مرة أخرى لكى لا آخذ مساحة تعليق كبيرة
و ستجدنى فى مدونتك ان شاء الله

ftataljanna said...

ابن حجر العسقلانى

حضرتك انا مش فاهمه

يعني قصدك انى اطرح القضايا دي هنا ولا ايه

فى التعليقات وكده

ولا انا اكتب عن المواضيع دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

الأستاذة فتاة الجنة
أنا بالتأكيد لا أطلب منك تحديدا طرح الأمور التى تكلمت عنها لا فى بوستات مستقلة و لا فى ساحة التعليقات.. فهذه المدونة ملكا خاصا لك و اختيار مواضيعها يخضع بالتأكيد لاعتبارات معينة خاصة بك و ليس لأحد حق فى مثل هذا الطلب.. كل ما أريد أن أقوله أننا حينما نلتزم بالجذور و نترك الفروع و حين نعتمد على الكتاب و السنة و الأئمة الأربعة قد يكون غير سهل لنا لأن نستنبط منهم حكما قطعيا بخصوص قضية معينة بفرض أننا مؤهلون لاستنباط هذه الأحكام.. يعنى إيه؟؟
مثلا مسألة ثروات الأمة.. سيدنا أبو بكر و سيدنا على ساويا بين الناس فى العطاء. سيدنا عمر و سيدنا عثمان ميزا بين الناس فى العطاء كل على حسب فضله و قدره.. فحينما أسأل عن سياسة توزيع ثروات الأمة فذلك أمر استنباط حكم فيه من الأصول الدينية لدينا(الكتاب و سنة النبى و الصحابة و الأئمة الأربعة) يعتبر أمرا صعبا و محيرا
معلش.. انا ما كنتش عايز أتكلم كتير لكن خلاصة اللى عايز أقوله إن هناك تفاصيل كتير مش هاتظهر إلا بمناقشة كل موضوع على حدة...سواء فى مدونتك الهادئة و الجميلة أو فى غيرها
الأستاذ الباحث عن الحقيقة قال أنه ينوى التكلم عن بعض هذه القضايا.. فأنا أرجو عندما يكتب بوست عن هذه المواضيع أرجو أن نسمع رأيك و رأى الأستاذ مسلم و رأى الجميع عسى أن تلفتوا الانتباه لشىء كنا غافلين عنه
و بالفعل أشكرك بشدة على الاهتمام و طول البال.. و عذرا للإطالة و الإزعاج