Friday, July 13, 2007

فضفضه

مش عارفه انا هاكتب الكلام ده ليه بس صدقونى انا محتاجة اقوله

انا مش عارفه ابتدى منين بس هاكتب وابقوا اعذرونى بقى على عدم الترتيب

انا متضايقه اوى وتعبانه اوى من كل حاجة فى حياتى بجد عارفين لما توصلوا لدرجة انكوا مش عايزين تصحوا من النوم بس بتقوم من السرير علشان تصلى

حاسه ان كل حاجة فى حياتى غلط مش حياتي اللى هى انا يعني انا بس لا انا وحياتى دى يعني كل حاجة حواليه

قريت دلوقتى موضوع عند كاسبر بيقول ان احنا قاعدين ننتقد كل حاجة حوالينا ماهو احنا الناس دي واحنا المجتمع ده صحيح فعلا وهو عنده حق

واعذرونى بقيت دايما اتكلم عن مواضيع مدونات تانيه فى تدويناتى بس ده لانى بتاثر بالكلام اللى بيخرج من القلب وبيوصل لى

لما بفكر احنا امتنا دى هاتتصلح ازاى بحس انها حاجة شبه مستحيله بس الغريب انى متاكده انها هاتتغير ازاى ماعرفش

طول الوقت بنتكلم عن سلبيات وعيوب صحيح مش بننكر الايجابيات بس بجد فيه سلبيات كتير اوى ومشاكل كتير اوى

انا مشكلة من المشاكل دى اه والله هاقول لكوا حاجة اقروا تدوينة كل منا امه وهاتفهمونى هاتفهموا يعني ايه انا مشكلة من المشاكل دى

لما بفكر فى ان كل بنت فى مجتمعنا حاليا مافيش حاجة فى حياتها اسمها امة المسلمين بجد مفيش واحدة بتفكر فى فلسطين والعراق ولا البوسنه ولا حد لسه فاكر البوسنه اصلا الظاهر ان كل المسلمين بقى عندهم زهايمر مش انا بس

لما كنت اتكلم مع واحدة من اخواتى وهما ماشاء الله عندهم اولاد وكده بقول لهم ربوا اولادكم على حب الشهادة والجهاد فى سبيل الله واحدة فيهم قالت لى جهاد ايه قولى يطلع لعيب كورة :)

والتانية تقول لى شهادة ايه وانا هاربى الواد علشان يتهف فى عقله ويسافر فلسطين ويروح يموت وتروح قايله لى هو محمد جوزى عايز يربيه على كده اصل محمد ده طيب ويعرف ربنا :)

اما بقى صحباتى البنات بتوع ثانوى اللى هما ماتعدوش كونهم زميلات كان اهم حاجة عندهم يتكلموا عن كل الناس وعن اى حاجة كدب او صدق واللبس والماكياج والعرسان والكابلز وبس علشان كده ماكانش ليا اصحاب فى ثانوى وماكنتش بتكلم مع حد كانت لما واحدة تحب تيجي تفضفض لى وانصحها وخلاص اصلى كنت متدينة اياميها الله يرحم الذى مضى بقى

واما صديقاتى فى الجامعه فربنا يبارك فيهم محترمات ومتدينات الحمد لله بس عمرى ما هانسي المرة اللى كانوا هايضربونى فيها وقالوا لى والله لو ما بطلتى تتكلمى فى الموضوع ده هانسيبك ونمشي عارفين كنت بتكلم عن ايه عن فلسطين :) ما تزعلوش يا بنات بس ده حصل فعلا ماليش دعوة :)

اخويا بقى ربنا يخليه ليا يارب هو الوحيد اللى بحس ان عنيه بتبقى مبسوطة بيا بجد عارفين اخويا ده ظابط من اللى بتسالوا طول الوقت فى التاجات بيبقى احساسك ايه لما تشوف واحد منهم فى الشارع عارفين كان هايموت فى مرة او بمعنى اصح كان هايتشرح واكبر حته فيه كانت هاتبقى زى البفتيك كده ده للستات اللى بيعرفوا يطبخوا هايفهمونى وهو كان بيقبض على تاجر مخدرات بيحكي لى اللى حصل بيقول لى عارفة لما رجعت القسم كان كلهم مبسوطين ومش عارفه ايه اتارى اللى هو كان رايح يقبض عليه ده كان حاجة كده ماحدش عارف يجيبه وايه قبض عليه فى مولد والصعايدة بقى مايقبلوش حد يقرب لهم حتى ولو غلطان ماهم مش عارفين هايبقى بيتهيالهم ان ده ظابط ابن ....... وبيغلس على قريبهم وخلاص

ماهو ده ظابط من اللى بتسالوا عن احساس اللى بيشوفهم يعني هاحس بايه بجد السؤال ده بالذات ببقى مستنيه اجابة كل واحد عليه

ليه ازدواجية المعايير فى واحد رد وقال احنا صحيح بنلعن ..... بس اول ما بنتسرق بنجرى عليهم

ومش هاقول كلهم كويسين انا نفسي بخاف منهم وانا ماشيه فى الجامعه مش هاكدب ومن غير ما اعمل حاجة بس لمجرد انهم مستقدرين

اكوام المهملات اللى ماليه الشارع اللى مش عايزة اقول لكوا كنت مضطرة لحاجة من اتنين في مرة علشان اعرف اعدى الشارع يا اما العب اكروبات يا اما الف لفه طويله عريضه علشان اشوف ملف اعدى منه وطبعا لعبت اكروبات :) ماهو مش هاروح لاخر الشارع

الاعلانات اللى زى الزفت اللى ماليه التليفزيون بالذات واحد فيهم بيموتنى الاعلان بتاع ادينا بنفرفش ورانا ايه ورانا ايه ادينا بندردش ورانا ايه ورانا ايه قلت يا سلام لا ماوراناش حاجة ولا ورانا شباب مش لاقى شغل ولا بنات مش عارفه تتجوز علشان الشباب الفقرانه ولا ورانا حاجة خالص ولا ورانا ثانوسخه عامة (سورى فى اللفظ يعني بس انا مسمياها كده ) ولا ورانا تنسيق ولا حاجة خالص

كمان بفكر فى الحياة الزوجية فى مجتمعنا زى بهلولة وبهلول ومش عارفه بهلول مابقاش بيكتب ليه وزيهم كتير مش هما بس

اهل الجنة كتب عن التهديف كل حاجة وليها هدف حتى الزواج فى الاسلام دلوقتى صدقونى ومن على ارض الواقع بقول لكوا مفيش شاب بيتجوز فتاة وهدفهم كل هدفهم انهم يخرجوا اسرة مسلمة بجد والله انا اعرف ناس مخطوبين كتييييييييييييير ومفيش حد منهم سمعته جاب سيرة ربنا ولا ان هدفه يخلف طفل يربيه على طاعة الله ولا على الاسلام الحقيقى وهو فى اسلام مش حقيقى على الاسلام يعني معلش اصل فى اسلام تانى فى الاعلام بقى كلكوا عارفينه

عارفين انا دلوقتى لما ببص للدنيا كده وهاقول لكم تشبيه مقرف حبتين واعذرونى حد فيكم راح يصطاد قبل كده ومعاه علبه فيها الطعم انتوا طبعا عارفين الطعم ده ايه بلاش قرف يعني تخيلوا بقى بجد الدنيا شكلها زى العلبه دى حاجات عماله تتحرك بس من غير هدف يعععععععع عارفه بس محدش يقول الله يقرفك مش ناقصه اكتر من كده بقول لكوا اهو اصل هاخد كرسي واطلع اقعد على سطح البيت (اللى هو الروف يعني :) واقول ان شالله هما ان شالله هما :) )

انا اتخنقت من كل حاجة انا يوم 28 هايبقى عندى 18 سنه لو هانقول انى هاتحاسب عليهم يبقى داخله جهنم راكبة اير جيت سوبر سونيك ده انا بيتهيالى والله يا جماعة ما عملتش حاجة عدله فى حياتى لن اتالى على الله واقول مش هايغفر لى انا ظنى فى ربنا خير الحمد لله

انا زيي زي كل شاب وبنت دلوقتى ايه الفرق بيني وبينهم كلنا دماغنا فاضيه وعايشين حياتنا ومش بنفكر غير في نفسنا

هاقول لكم حاجة غريبه الفكرة دى بالذات بتيجي فى بالى وانا بصلى

وانا بصلى بسرح زى ناس كتير وبفكر فى حاجات دنيوية ساعات بيبقى نفسي اوى امد ايدي جوه دماغى اطلع منها الافكار دى علشان اعرف اصلى وفى الوقت ده بالذات بفتكر اهل سقر يقال انهم بيخبطوا رؤوسهم فى الصخر فى جهنم حتى تتفتت ولما تلتئم يرجعوا يعملوا كده تانى ببقى هاتجنن لمجرد فكرة انى ممكن ابقى فى سقر

انا عايزة اتغير عمرى فى حياتى ماكان عندى القدرة على انى اتغير بس الحمد لله ربنا بعت لى هدية على طبق الماس مش فضه هى اللى خلتنى اتغير الهدية دى كانت سبب في اني افتكر نفسي او مش نفسي افتكر قلبى اللى خرب ايام ماكان عامر صحيح الهدية دى بعدت بس ما خرجتش من قلبى ولا حياتى وان شاء الله ربنا يجمعنى بيها تانى

مش عارفه هل الكلام اللى انا قلته ده ينفع يتقال ولا لا كله كلام خاص جدا وشخصي جدا جدا بس صدقونى انا كنت محتاجة اقول الكلام ده اوى لانى بجد تعبت اوى اوى وصدقونى انا عايزة ارتاح حتى ولو هاموت بس ارتاح

15 comments:

Mohamed said...

السلام عليكم
والله بجد موضوع كويس رغم انك متضايقة ومحخنوقة بس كويس انك بتفكري كدا صح جدا...واعتقد ان اهم حاجه في موضوعك دا ان كل حاجه بتتعمل صح لازم يكون وراها هدف سليم ..مفيش حاجه بتتعمل كدا وتطلع صح عشوائي ومفيش حاجه اسمها حظ ...عشان كدا اي واحد بيدرس مثلا وينجح اكيد كان له هدف ورا نجاحه دا و طبعا بتوفيق من ربنا..وعلى كدا بأه كل الموضوع اللى كنتي بتتكلمي فيه دا قايم على المبدأ دا ...قولتي الامه ضاعت و مفيش حد حامل هم حد ..كله بيفكر في نفسه وياريته بيفكر في نفسه صح ..الا كله ماشي كدا مع الهبل دوبل..الا من رحم ربي ..عشان للاسف ملهومش هدف او هدفهم ضعيف فبيقرروا يعيشوا ويموتوا زي اللى قبلهم وخلاص.. مش عارفين انهم بيغلطو اكبر غلط في حياتهم اللى هيعيشوها مرة واحدة بس
تخيلي انتي بأه لو كل واحد حط في دماغة اعلى هدف انه يدخل الجنة ويرضي ربنا ..
وبجد احساسك ان فيه حاجه غلط في حياتك دا كويس عشان تصلحي كل السلبيات اللى عندك او معظمها وتبدأي تعيدي ترتيب افكارك تاني
وكويس بردو انك كتبتي تاريخ ميلاديك
عشان اهنيكي واجهزلك الهدية...بس كنت عايز اقولك حاجه انك بتبصي على عمرك اللى فات على انه كله غلط وانك معملتيش حاجه في حياتك صح دا كدا مش صح اوي زي ما تبصي على عمرك الجاي وتفكري وتشوفي هتعملي ايه صح في عمرك اللى جاي ...متقوليش بأه ان الواحد كله ذنوب ومعاصي ..بعد كدا انتي ممكن تيأسي زي مانتي قولتي والواحد يتخيل انه في جهنم وبئس المصير بعد الشر...لأ افتكري بردو ان ممكن ربنا يديكي عمر قد عمرك دا اضعاف فانتي لو مفكرتيش في اللى جاي هيضيع زي اللى فات !!
وبس بأه انا كتبت comment كبير اوي كفايه كدا مع اني مقولتش كل حاجه
وكمان انا مليش بلوج..كفاية عليا الcomments دي
Regards ,
Mohamed

ftataljanna said...

mohamed

جزاك الله خيرا

عصفور المدينة said...

طيب أقول لك إيه سبحان الله
الأخ محمد قال كلام جميل
بس مبدئيا كدة هو تأثير الأفكار دي عليك سلبي ولا إيجابي؟
سعدت جدا بقولك عن زميلات الثانوية أنهن لم يتعدين كونهن زميلات
وأبشرك بحديث عن أهل الجنة يقولون لربنا سبحانه
فارقنا الناس أحوج ما كنا إليهم
ومش عارف انت قرأت هذه التدوينة أم لا
http://ctybrd.blogspot.com/2007/06/blog-post_13.html
واللي بعديها طبعا

عليك بدعاء الكرب

ftataljanna said...

استاذى هصفور المدينة

سلبي او ايجابي مش عارفه

انا حاسه انى حزينة

بس

Unknown said...

اختى وحبيبتى فى الله .. فتاة الجنة

حاسة بيكى جدا وبكل كلمة قولتيها لانى مريت بنفس الاحاسيس دى وانا فى سنك .. حاسة انى انا اللى قولت البوست مش انتى
:D
لا بجد بوست جميل واصبرى وادعى ربنا كتير انه يستخدمك ولا يستبدلك وانه يجعل نهضة الامة على ايدينا
واوعى بجد تحيدى عن الطريق
اللى حادوا تعبوا اوي بجد

البنات والستات مافيش اكتر من الكلام العجيب اللى حتسمعيه منهم بالذات

جهاد ايه قولى يطلع لعيب كورة
ههههههههههههههههههههههههه
صباح الخيييييييير

كبرى دمااااااااغك من الحاجات دى بجد عشان لو دققتى حتتعبى اوىىىىى
ركزى فى هدفك وفى طريقك ومايهميكش الناس
حتلاقى ناس تتريأ كتيييييير وحتلاقى معترضين اكتر وناس تقلل منك و و و و
اهم حاجة تلتزمى بالأهداف اللى انتى عايزة تحققيها والدعاء اكيد اهم حاجة

ربنا يارب يوفقك ويعينك ع الدنيا اللى احنا فيها
------------------------

البوست اللى قبل ده عجبنى جداااااااااااا
فعلا كل بلوج بتتكلم عن بنى آدم بالبيئة بتاعته بتربيته بتاريخه بشخصيته بإسلوبه بكل حاجة
فى مدون يتكلم فى موضوع معين ومدون تانى يتكسف مثلا

فى مدون ممكن يهزر وفى واحد تانى جد اوى

وفى البنات كمان على كل لون حتلاقى

المدونات دى بجد بحس لما اتجول فيها انى ببص فى وشوش المصريين وبدخل بيوتهم واعرف ايه اللى تاعبهم او حتى مفرحهم

شوية كدة بيبقى ليكى كام مدونة كدة دايما بتابعيهم وعلى طول تعلقى عندهم

مع الوقت حتحسى اننا كلنا عيلة واحدة او كالجسد الواحد اذا اشتكى منه عضو

حد يبقى عنده مناسبة سعيدة او يتعب لا قدر الله او حالة وفاة او حد يبطل يكتب لفترة
تلاقى الناس كلها عنده وبيسأله عليه وهو لا يعرفه فى الحقيقة ولا حاجة سبحان الله

تصدقى انا زيك كدة احب افر فى القديم لانه تاريخ
ولما الاقى نفسى مضايقة شوية امسك المدونة بتاعتى واقعد افر فيها
سعات اضحك ع بوست يضحك واقول لنفسى ايه اللى انا كاتباه ده

وسعات اضايق من معنى مؤلم كنت عايشاه

وسعات افرح لما افتكر بوست اتنشرلى فى الجرنال

وسعات اقعد اقرا التعليقات ع البوستات القديمة من تانى واقرا ردودى عليها كمان .. واشوف مين اللى كان دايما يعلق واختفى واروح اشوف لعل المانع خير

اشترك معاكى فى حب اختى وحبيبتى فى الله رفقة ... وفى الألم لحال برايد ولكتيييييييييير زيها للأسف

ياااااااااااااه
لو اتكلمت عن المدونات مش حبطل يابنتى

الخلاصة انى سعيدة انى عرفت مدونتك بجد
ربنا يكرمك ويعزك ويبارك فيكى وتبقى اجدع منى وتلتزمى بهدفك جاااااااامد
وربنا يعينى ويعينك ويعين الجميع ع الدنيا دى وتحقيق اهدافنا فيها

اللهم امييييييين

سلامى وحبى لكى

إنى احبك فى الله
:)

ftataljanna said...

انسانه

بجد كلامك اسعدنى

قلتى اللى حادوا تعبوا اوى
ماهو انا تعبانه دلوقتى زيهم
المشكله ان اللى بيبعد بيتعب اوى علشان يرجع تانى
بجد

انا سعيدة اوى بيكي وبمرورك عندى

احبك الذى احببتنى فيه

الطائر الحزين said...

السلام عليكم

عارفة هذا حالنا كلنا
كلنا ننقض ونحاول ان نصلح على قدر طاقتنا حتى ولو بالحزن داخلنا حتى ولو بمصمصة الشفايف والاستنكار وبقولنا حسبنا الله ونعم الوكيل

ان حزنك اصدق دليل على انك تريدى التغيير لنا كلنا للأفضل ماهو مش طبيعى نشوف كل اللى بيحصل حولينا ولا ننحزن
لكن اذا الجزن تغلغل فى القلب ووصلنا لحد اليأس من الاصلاح واليأس من رحمة الله بنا يبقى هنا مش لازم نحزن
يبقى لازم نعرف ازاى نكون معتدلين علشن نعرف نفكر ونغير

خلى بالك من نفسك
والله المستعان
وعليك بدعاء الكرب كما نوه باشمهندس عصفور

جزاك الله خيرا

رفقة عمر said...

فتاه الجنه حبيبتى
ازيك ياقمر ربنا يكرمك على سؤالك وشكرا ليكى على ذكرك ليا على البوست اللى فات انتى عارفه كويس انى انا كمان بحبك وانتى عزيزة عندى كتير
وعايزاكى تفرحى انك جواكى كل الكلام اللى قلتيه فى البوست دة لان دة النفس اللوامه التى تجعل صاحبها يصل باذن الله الى النفس المطمئنه لاتحزنى على شعورك دة شعور صحى لكل واحد منا عرف قدر ربه وعرف مدى تقصيره مع ربه الغفور الرحيم
ربما يكرمك ويثبتك اللهم امين يارب العالمين

Alaa said...

ربنا يفك كربك يا رب آمين بس نصيحتي شوفي حد من الناس اللي بتثقي فيها و فضفضيلها و اكيد هتلاقي منها مساندة و حلول

تحياتي
سلام عليكم

ftataljanna said...

الطائر الحزين

الحمد لله

فى كلمة دايما اقولها
انا بفقد الثقه فى الدنيا وفى نفسي وفي كل حاجة الا فى الله

والحمد لله

حتى فى عز ما ببقى بعيد عن ربنا حتى ولما كنت ابقى بسمع اغانى او بعمل اى حاجة ما ترضيش ربنا وفى وقتها بكون مش قادرة ابطلها

دايما فى كلمة بتتردد فى عقلى لا ارادى ان معى ربى سيهدين من سورة ابراهيم عارفها اكيد لما بتتردد فى بالى بكون عارفه انه ان شاء الله ربنا هايهدينى لما بنساها بخاف

ادع لى

ftataljanna said...

رفقه عمر

ياااااااااااااااااااه

وحشتيني وحشتيني وحشتيني بجد انا كنت متضايقه جدا لانى كنت خايفه انك تبطلى تدوين بجد

الحمد لله انك رجعتى الحمد لله

رفقه انى احبك فى الله

ftataljanna said...

علاء

على فكرة انا كتبت البوست ده ونشرته بعدها بحوالى ساعتين تلاته شيلته تانى ورجعت حطيته تانى يوم

انا مش من النوع الى بيتكلم لما بيتضايق مش بعرف

يعني الحمد لله انى عرفت اكتب البوست ده بس

عالعموم
جزاك الله خيرا

mohand said...

السلام عليكم
مش عيب انك تقولي عن حاجات شخصيه
ومتنسيش ان محدش يعرف شخصيتك الحقيقية
اقصد عنوانك وكده يعني
----------------
كلامك عن الظباط صح جدا
انا من رأيك ده
وبقوله كتير مش معني ان في ميلون وحشين من اصل خمسه ميلون يبقي الخمسه ميلون وحشين
مينفعش نجمع علي ناس كتير صفة فرديه

حاجه كمان
الظباط واللي بيعملوه دا نتاج للبيئه اللي حوليهم والناس والاهل علموهم كده من الاول
علموهم ان لما تشوف ظابط امشي جنب الحيط
ولازم علشان تبقي ظابط يكون معاك وعندك واسطه وبتاع
حسسوهم ان الشرطه دي شئ كبير قوي
مع انهم بيحمونا مش مفروض يخوفونا

---------------
فلسطين هترجع
بس هي مسالة وقت
واللي مش واخدين باللهم دلوقتي ومش هاننهم الموضوع
هياخدوا بالهم لما الكارثه تقترب منهم بس هيكون فات الاوان

--------------------
احتفظي بالشئ الجميل اللي ملي حياتك
حتي لو هتحتفظي بيه في قلبك بس
دا لوحده يكفيكي ويشجعك


تحياتي

ftataljanna said...

مهند

جزاك الله خيرا

اكيد هاحتفظ بالحاجة دى

وفلسطين ان شاء الله هاترجع بس ادعي ان انا مانكونش استبدلنا

اللهم استخدمنا ولا تستبدلنا

Crimson Love said...

السلام عليكم اولا .
طبعا انتي هتعرفيني و معلش ان انا بكتب متاخر جدا جدا جدااااااااااااا
المهم :
كل الكلام اللي انتي قولتيه دا بيتلخص تحت كلمة واحدة (فلسـفة الحياة ) .
فلسفة الحياة دا موضوع بجد و الموضوع دا كبير جدا فانا هحاول بايجاز شرح الموضوع دا بس هو موضوع معقد شويا فهحاول بردو ابسطه......

ـــــــــــــــــــــــ

الموضوع كله في فكرة عبارة عن دواير
دايرة جوة دايرة جوة دايرة جوة دايرة وهكذا لعدد مالا نهاية هى دي فكرة الحياة .... طبعا العملية كدا ......
طيب اوضح الصورة شوية
يعني حياتنا كلنا كبشر عبارة عن عدد من الدواير ، بس في النهاية احنا في دايرة واحدة كبييييييييييييييييييييييييييييييييييرة جدااااااااااااااااااااا
اللي هى الدنيا و المقصود بيها هنا الفترة الانتقالية او بمعنى اصح الامتحان ...
طيب الدواير التانية ؟؟؟
دي الحياة يعني الحياة في الدنيا و بكدا دي اول دايرة او نقدر نقول الاطار الخارجي
بعد كدا بنلأي دواير صغييرة خالص و دي بقى اصغر الدواير وهى حياة كل واحد فينا
من هنا بتيجي صعوبة التغير ... يعني لو في حد عايزينه يتغير يبقى لازم نغير دايرته او حياته و دا صعب من الغير لكن الانسان ممكن يغير حياته بايده مش بأيد حد تاني .
عشان كدا كل واحد مشغول في دايرته و بيقول وانا مالي و كل واحد بيشكلها زي ماهو عايز .
كــــل دا مش مهم يعني كل اللي انا قولته دا مش مهم.. لييــــــة ؟؟؟
لان احنا كدا مهتمين بالدواير اللي جوة... اللي هينجح في الامتحان هو اللي عينه على الاطار العام او الاطار الخارجي اللي هى الحقيقة الاخرة دا اللي نجح او ان صح التعبير هينجح
طيب هتسألي احنا ليــة مبنحطش الدايرة الكبيرة دي كهدف قدمنا ؟؟
الاجابة بسيطة جدا لان زي ماقولت كل واحد له دايرة خاصة بيه بس في نفس الوقت انتي مش عايشة في عزلة يعني انتي مش عايشة لوحدك في الدنيا فبالطبع في دواير تانية بتاثر فيكي وفي دواير بتشدك لحاجة معينة و حجات تانية كتيير كل دا بيخلي الانسان مايخدش باله من الدايرة الكبيرة اللي احنا في الاصل عايشين فيها ..

انا اسف لو طولت بس انا كنت عايز أقولك راي في الموضوع و كالعادة
Miracle