Monday, July 9, 2007

مدونة تحكى حكاية انسان

كل مدونة تدخلها انت لا تقرا بها كلمات ولا سطور لكل مدونة هدف ولكل مدونة حكاية وكل مدونة هى انسان

دخلت عالم التدوين بالصدفة البحته ولم اكن اعلم ما التدوين ولا المدونات

عرفت التدوين بعد قرائتي لبعض التدوينات فى مدونة عبد الكريم نبيل والذى يطلق على نفسه الان اسم كريم ولا اعرف له من الكرم ولا النبالة نصيب ولا حول ولا قوة الا بالله عسي ان يهديه الله

بعد قرائتي لبعض تدويناته وكان منها ما اسماه وداعا شهر النفاق يومها قرأت تلك التدوينات وبعض التدوينات عن التنصير والفتيات المسلمات اللاتى يذهبن ليتنصرن وغيره الكثير يومها لم أستطع أن انام كانت ليلة مليئة بالكوابيس ... حقا ... كانت ليلة شاقه ومرهقة واحساس بالذنب فظيع وبكاء

ليلتها فكرت كم اننى لم افعل شيء لديني كم انا مقصرة كم لم اشكر نعمة الاسلام كم قصرت بذنوبى انا تنصرت تلك الفتيات بذنوبى انا الحد هؤلاء وارتدوا

لا اعرف ولكن احسست بالذنب لاننى لا استطيع ان افعل شيئا بعدها عرفت انه يمكننى ان تكون لى مدونة وبالفعل وقتها قمت بالغاء كل ايميلاتى القديمة وعملت ايميلات جديدة وعملت المدونة ونويت ان اتغير

ولكن ليس دائما التغير يكون للاحسن

شتان بين تلك الفتاة التى عرفت معنى الشوق لله وبين تلك الفتاة التى تسترجى قلبها للحضور فى الصلاة والله يهدي من يشاء

كل مدونة اتعرف عليها جديدا يجدنى اصحابها اعلق على مواضيع قديمة وليس كل مدونة ففى بعض الاحيان اكتفى بقراءة التدوينات دون تعليق ولكن كل مدونة جديدة اتعرف عليها اقرا كل التدوينات الموجودة بها واذا كانت طويلة اقسمها ولكن تقرا كلها حتما

لماذا؟

لان كل مدونة هى تاريخ انسان يسجل حياته على صفحات اليكترونية صحيح ان ليس كل المدونات خواطر او يوميات وليس كلها شخصية ولكن لتفهموننى عليكم قراءة ما بين السطور والكلمات حقا

فى بعض الاحيان وفى تدوينه بعيدة كل البعد عن وصفها شخصية يمكن ان ترى دموع انسان

اجد الناس يتسائلون هل التدوين مهم ؟ هل للمدونات اهمية؟ هل تشكل فارقا ؟

وانا اقول أجل, لماذا؟

لأن المدونات هى حقبة تاريخية تسجل الكثير من الأحداث التاريخية التدوين هو نقل للواقع نقل للتاريخ كل منا يكتب ويتكلم عن عدة من الأشياء ولكن هناك شيء مشترك بين كل المدونين الامل فكلنا اما دفعه امله او رغبته فى التغيير للتدوين حتى من فقد الامل فى نفسه دون متمنيا ان يكون سببا فى تغير الاخرين او حتى ان يتغير هو نفسه فمعظم الذين يدونون ينصحون انفسهم بكلامهم قبل غيرهم وانا من هؤلاء

وايضا فى كل مدونة اقرا الحكاية المكتوبة بين السطور ربما اذا ما قرأت تدوينة تتحدث عن جمال الحياة ربما تجد صاحبها يعتصر ألما وربما اذا قرات تدوينه تحكى عن الهدوء والراحة والجمال ترى فى نفس الكلمات الادخنة الموجودة فى الشوارع وتكاد تسمع ضجيج السيارات

مدونة عايزة أتجوز

لصاحبتها برايد

حقا لا يمكنك الا تضحك مهما حاولت واخبركم الحقيقة ان عيني تدمع حزنا فى نفس الوقت الذى اضحك فيه حتى اننى اسمع رنين ضحكتى فى جدران الغرفة ويكاد قلبى يعتصر الما على صاحبتها فى نفس الوقت وربما انبت نفسي على ضحكتى

مدونتى بهلولة وبهلول

زوجين مصريين تتجسد فيهما حقا خفة الدم المصرية فبكل بساطة وبلكنة مصرية صرف تجد الزوج والزوجة يجسدان بعض ايام حياتيهما معا وربما تجدهما يتحدثان عن مشاكل ومع ذلك ترى فيها ذكريات لم تكون فى وقتها سعيدة ولكن اصحابها عندما يتذكرانها يضحكان عليها ونتعلم نحن منهما الكثير

المدونة العزيزة على قلبى جدا رفقه عمر مدونتها العائشة فى الاحلام

كتبت تدوينات خاصة كثيرة جدا على حد قولها واقول لك وما العيب في ذلك السنا بشر وما نحن الا مجموعة من الخبرات والالام والاحزان ومشاكل وحتى لحظات سعيدة كلها تكسبنا قوة حتى اذا ما ظننا اننا ضعفاء ولكن عندما ياتى الوقت تخرج تلك القوة اليست هذه مدونتك فافعلى ما شئتى بها انت لا تضريننا اذا تحدثتي عن نفسك على العكس وانما كما تحدثين نفسك على صفحات مدونتك تجعلين كل من يقرا لك يتحدث الى نفسه ايضا ويراجعها فى كثير من الاشياء

لا اعرف ولكن اهنئك على جرأة ليست للكثير منا ان تفيدي غيرك بخبراتك الشخصية

كتب استاذى العزيز عصفور المدينة تدوينات رائعة عن الحب فى الله تجعلك تقدر تلك الكلمة و كلمة جزاكم الله خيرا ايضا ورد لها ذكرا بسيطا فى التدوينة ولكنها ادت معناها

كتب بينو فى مدونته عيون

ايضا تدوينة رائعة عن سماع الاغانى وخلافه والتى حقا اتمنى لو انقلها لكل شخص عزيز علي لانها بالفعل صادقة جدا حقا الغناء ينبت النفاق فى القلب فبعد ان كنت لا يمكن ان اخلف كلمة قلتها حتى ولو لم اعد فيها اخلفت وعدا

وابتعدوا عن الصحبة السيئة حقا فيمكن ان يكونوا سببا فى اكتساب ليس فقط صفات المنافقين ولكن اسوا من ذلك فاحذروا وتخيروا اخلائكم

وايضا تمسكوا بالصحبة الخيره وخاصة المتقين فمن هؤلاء تتعلم التقوى وترى اسوا ما فيك وتخرج احسن ما فيك ولكن احذروا ان تكونوا وبالا عليهم فان لم تنفعوا هؤلاء فلا تضروهم واحذروا ان تكونوا شياطين الانس التى تكون سببا فى ضلال من تحبون او حتى بعدهم عن طريق الحق ولو ليس الضلال وليس البعد فلا تكونوا سببا فى انحرافهم حتى ولو انحرافا بسيطا احذروا ان تكونوا شياطين

كتب الدكتور المحارب تدوينات كثيرة رائعة واخرها عن السياسة في الاسلام واصدقكم القول كنت اتمنى ان اعرف اى شيء عن هذا الامر خاصة الخلافة

اطلت عليكم ولربما مللتم ولا اعرف لماذا كتبت كل هذا الكلام ولكن احببت فقط ان اتحدث عن تلك المدونات وعن عالم التدوين واذا ما احببتم التدوين فاعلموا انكم لم تخطئوا فحقا نعم الكلام العظة والتذكير بالدين

وارجو ان تعذروننى فى اطالتى

31 comments:

كرم مسلم said...

السلام عليكم
ممكن نسمى هذا البوست
فضفضة

فاعلموا انكم لم تخطئوا فحقا نعم الكلام العظة والتذكير بالدين

ختمة جميلة

جزاكى الله خيرا

mohand said...

السلام عليكم
احنا متشابهين في بداية دخول عالم التدوين عن طريق المدعو لئيم فاجر
وانا حاسس ان دي الحسنه الوحيده اللي هوه عملها
فتح عيون ناس كتير للي بيحصل في النت من هبل وناس بتتكلم بدون وعي ولا معرفة ولا اي حاجة
عموما انا معاكي ان التدوين مهم بس ليه عيوبة برضه
تحياتي

عصفور المدينة said...

أستاذة جزاك الله خيرا
دخلت عالم التدوين بقرار مثل حضرتك بعد رؤية مدونات شبيهة ومن ضمنها المدونة المذكورة

جزاك الله خيرا على موجز الأنباء بخصوص تدوينتي المذكورة كنت أقصد فعلا كافة الكلمات وليس هذه فقط ومن هنا أنبه إلى أن كلمة جزاك الله خيرا
عدها النبي صلى الله عليه وسلم خير ثواب لمن صنع لك معروفا فلا أعتقد أنها تكون جزاء إلا إذا كانت بقلب

فيه تدوينة موازية لتدوينة حضرتك عند إمام الجيل
http://emamm.blogspot.com/
ولي تعليقات عليها شرفيني بقراءتها

الطائر الحزين said...

استاذة
بارك الله فيك
واشكرك على الاهتمام وقراءة ما سبق من تدويناتى حيث وجدت تعليقك عليها

ولأننى دوما أرجع الى الوراء لأسترجع ما كتبت سابقا فوجدت تعليقك هناك

وبالفعل كنت انوى ان اكتب عن هذا الأمر وهو اننا جميعا نعلق ونكتب على الموضوع الأخير

وش القفص يعنى واخشى ان يكون هذا سطحية منا كما تسطحت معظم الأشياء
تحياتى

الطائر الحزين said...

استاذة
جاء فى تدوينتك
هذه التدوينة للطائر الحزين
عن سماع الاغانى وخلافه والتى حقا اتمنى لو انقلها لكل شخص عزيز علي لانها بالفعل صادقة جدا حقا الغناء ينبت النفاق فى القلب فبعد ان كنت لا يمكن ان اخلف كلمة قلتها حتى ولو لم اعد فيها اخلفت وعدا

لم أكتب تدوينة كهذه ان كان قصدك انى كتبتها أو يمكن يكون هناك طائر حزين غيرى
هذا من باب رد الفضل لأهلة

Dr.khaled said...

جميل جدا ان يعيد الانسان قراءة التدوينات القديمة للمدونين
للتعرف اكثر على منهجهم في الكتابة وعلى اسلوبهم
----------------------
خيرا صدقتي لما تكلمتي عن الباشسمهندس محمد
(عصفور المدينة)
مدون جدع
نحسبه كذلك ولا نزكيه على ربه
وجزاك الله خيرا

بهلوله said...

اختى الحبيبه جدا فتاه الجنه
كان نفسى اكون اول تعليق لكن انتى عارفه بهلول طلباته كتير وامبارح طقت فى دماغه ياكل محشى مخلنيش فضيت
المهم اشكرك على التكرم بنشر تنويه عن مدونه بهلوله

مشروع انسان said...

ما شاء الله تحليل مميز جدا للتدوين وللمدونين كمان بس جميل اوى حكاية تصفحك لمدونة عايزة اتجوز وتداخل الضحك مع البكاء يدل على مشاعر واخلاق نبيلة
تحياتى

ftataljanna said...

كرم مسلم

انا فعلا كنت عايزة اسميه فضفضه بس في الاخر لقيت ان محور الفضفضه دى هو العنوان

ftataljanna said...

مهند

انا لحد النهاردة ماشفتش عيوب للتدوين مش عارفه

ابقى قول بعضها

بس التدوين عامة حاجة خاصه هو صحيح فكر لانسان بيتنشر بس فى الاول وفى الاخر هو فكر خاص بصاحبه مش هايضرنى لو نشره بس هايضرنى فى حاله واحدة بس لو انا اقريت حاجة غلط

وربنا يرحمنا من حاجة زى دى ربنا يهدينا ويرحمنا من الضلال

ftataljanna said...

عصفور المدينة

استاذى العزيز استاذة ايه حضرتك ده انا يعني على ادى خالص ربنا يخليك

صحيح جزاك الله خيرا اكبر رد للمعروف بس الحمد لله عمرى ما قلتها الا وانا حاساها

فى حاجة كمان القلب اناء وكل اناء ينضح بما فيه والالسنة فواضح القلوب

يعني الكلام اللى بيجرى على اللسان بيكون مصدره القلب

فى مرة نازلة من تاكسي جيت اقول له شكرا لقيتنى بدل ما اقول شكرا لا ارادى بقول جزاك الله خيرا

انا عن نفسي بقيس الايمان فى قلبى اول حاجة بالرحمة لان الايمان يرقق القلب وبعد كده بعقلى وكلامى

ادع لى

وجزاك الله خيرا

اه على فكرة انا اتفاجئت لما عرفت ان حضرتك سلفى

مع ان حضرتك مش اول واحد سلفى اعرفه بس على شاكلة حضرتك اتنين بس سلفيين قابلتهم فى حياتى

ياريت كل السلفيين زيكم

ftataljanna said...

الطائر الحزين

اول حاجة بعتذر عن الخطأ هى تدوينة فى مدونة عيون لاخونا بينو بس للاسف اتلخبطت اصل حضرتك وهو والدكتور وبهلولة و برايد كلكوا استنيتوا لما ما دخلتش النت وكتبتوا بوستات جديدة

:)

فللاسف اتلخبطت لانى كنت قريت التدوينات كلها مرة واحدة قبلها بيوم رجاء تقبل اعتذارى


اما عن موضوع وش القفص فايوه انا لاحظت الموضوع ده بس اللى بيخليني اعمل كده واقرا كل التدوينات هو ان برضه انا ليا تدوينات فى اول ما ابتديت وبجد فيها افكار انا بحبها اوى وبحس بييهها لانى كتبتها من قلبى وانا اتغيرت من وقتها للنهاردة فلما بقراها بحس ان انا بتكلمنى :)كنت اتمنى ان حد يقراهم عارف بس علشان يحس مش لمجرد انها تدويناتى وتتقرا

وجزاك الله خيرا

ftataljanna said...

ض/خالد

اهلا بحضرتك مدون محترم

انا بحب كده وبفضل فى معظم الاحيان ما اعلقش على المواضيع الا لما اشوف معظم التدوينات فى المدونة علشان لما اعلق ابقى واثقه المدونة اللى بخرج فيها صوتى

وفعلا استاذى عصفور المدينة انسان اهل للاحترام ولا نزكى على الله احدا

بس هو دكتور ولا مهندس ؟

ftataljanna said...

اختى العزيزة بهلولة

يا حبيبتى شكرا ليكي انتى عالاهتمام
مش مهم التعليق الاول او الاخير المهم انى ابقى عارفه انك موجودة

وبعدين انا مقدرة بس مش عيب تعملى محشي وما تنزليش محشيتين عالبلوج بتاعك اهو ندوق

:D

وربنا يخليكي لبهلول ويخليهولك :)

ftataljanna said...

امام الجيل

اهلا بحضرتك يافندم

مش عارفه هل هو نبيل ولا هل لانى بحط نفسي مكانها فبحس احساسها مش عارفه بس انا دايما بحط نفسي مكان الاخر علشان اشوف وجهة نظرة و ومشاعره وبصراحة بحس بالم شديد اوى لانها ممكن تبقى اختى او بنت عمى او بنت خالتى

وقبل دول كلهم ممكن تبقى انا فى يوم من الايام

وممكن تبقى كل بنت مسلمة بسبب ذنوبى انا وغيرى وبسبب الربا المنتشر ابتلى الله امتنا بالفقر وخلى فقرهم بين اعينهم فتايمت تلكم البنات فى بيوت اهاليها

sakayar said...

اختي فتاة الجنة
الانسان مننا مش محتاج قرار بس في دخول عالم التدوين لكن يحتاج أكتر لقرار في كل عالم يدخله ... حسابات ودراسات ولازم يكون له هدف زي ما حضرتك ذكرتي في إن من وراء الكلام انسان
ومن وراء التدوين هدف
قرأت مرة في مدونة واحد بيقفل بلوجته وبيقول عذرا سيتم اغلاق المدونة لإنها أدت وظيفتها
الجميل في التدوين إن احنا أشخاص بنعرف بعض وشخصياتنا من كلامنا مش علاقات مصالح
بتوصل لعلاقات حب في الله زي ما ذكرتي عن عصفور المدينة اللي يا رب بدعيله دايما بالخير
وأخيرا جزاكم الله خيرا حقا وجعل مسعاكم دائما في الله
تحياتي

BinO said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كم ألمني وجود هذه المدونات
ألمني جرئتهم علي الباطل
تخيلوا أناس تجرؤاوا واعلنوا
وأنا مازلت في غيابات الجهل
لا أعرف أن كنت أخاف أن اتكلم
ام أن لساني هو الذي يخاف الكلام
ام أني لا أعرف أن اتكلم أصلاً

فضفتك جميلة
وتدوينتي عن الغناء معظمها منقول
وجزاكم الله خيراً أختي
وأشكرك علي مجهودك الوافر

Qabbani said...

تحياتي

واخيرا مسكت طرف الخيط للمدونات المصرية :)

التدوني جميل و رائع بس في ادمان خدي بالك اوي من الموضع ده ,

انا بدون من زماان , بي على الورق و بديت الكترونية من سنتين , وفعلا استمتع جدا بقرأء افكار الأخرين و المقتطفات من حياتهم , و بطريقة او اخرى استفيد و انتبه لنفسي في بعض الأخطاء التي يمكن ان اقع فيها , و اتعلم من خبرة غيري

تحاتي لك :) واليوم يوم المدونات المصرية عن اذنك اكمل جولتي , على فكرة اذا بتحطي وصلات لأسماء المدونات يلي زكرتيها مشان انطلع :)
ولك الشكر

عصفور المدينة said...

أختي جزاك الله خيرا على الإطراء الذي أسأل الله أن يجعلني أهلا له
أحسن الله إليك كما أحسنت الظن
والعبد لله مهندس كما صرح المتحدث باسمي وأنا ساعات باشتغل المتحدث باسمه د/خالد
وعندك بقة عصابة المهندسين دي ما شاء الله
http://ahl-aljanna.blogspot.com/
http://ma-3lina.blogspot.com/
http://3yooon.blogspot.com/
http://ahl-aljanna.blogspot.com/
http://muslimengineer.blogspot.com/
http://eldeebs.blogspot.com/
http://aderaa.blogspot.com/
http://farota2.blogspot.com/
http://ctybrd.blogspot.com/
http://ctybrdnews.blogspot.com/

دول اللي فاكرهم دلوقت
وجاملت نفسي خدت سطرين

S H A H said...

فينك مختفية من زمان يا فتاة الجنة
حبيت اسلم عليكي و اشوف اخبارك

ftataljanna said...

اخى sakayer

انا متفقه معاك طبعا فى رايك

بس حكاية ان حد يقفل مدونته حتى بعد ما ادت هدفا

المفروض يسيبها لان اكيد لسه فى ناس جديدة هاتيجي وتستفيد

ftataljanna said...

bino

اما عن الالم فكلنا نالم لما نشوف حاجات زى دى وجراة فى الباطل وهمة لا تعادلها همتنا فى الحق

للاسف

اما عن غيابات الجهل فانا معك فيها سواء وادعو الله بالهداية لي ولك ولكل مسلم اللهم امين

وجزاك الله خيرا عالاطراء الجميل

واما عن موضوعك فانا عارفه انه منقول بس يكفى ان حضرتك تعبت فيه

ftataljanna said...

mqappany

مرحبا بك اخى العزيز

انا كل اللينكات اللى عندى مدونات مصرية كان نفسي الاقى مدونات عربيه تانية بس بصراحة انا عندى نقص فى اللينكات العربيه

واللينكات التانية بتاعت الناس اللى ربنا يهديهم

ftataljanna said...

عصفور المدينة

وجعلك الله اهلا له ورزقك الاخلاص

بس ايه ده ما شاء الله اللهم لا حسد كل دول مهندسين

هو حضرتك عرفت انى كنت عايزة ادخل هندسة فقلت اعقدها ولا ايه

ليه ده انا طيبه وبنت حلال
:D

انا تشرفت بيكم كلكم المهندسين والاطباء وكل فئات المجتمع :)

اسمحلى يا باشمهندس اضيفهم عندى بقى

ftataljanna said...

shah

منورنى يا استاذ شاه

اللى مغيبني بقى يا سيدي النت والكمبيوتر كل حاجة مطلعة عيني ومابقيتش عارفه اعمل ايه

ربنا يسهل وانزل ويندوز جديد قريب

بس هو صحيح يا زمرة المهندسين الاعزاء

هو لما انزل ويندوزين اكس بي و98 مع بعض لازم يضربوا يسقطوا يعني

مفيش امل ربنا ينجحهم مع بعض خالص
:)
اصل انا سمعت كده

عصفور المدينة said...

نسيت علاء أخي وحبيبي
msh-ana.blogspot.com

عصفور المدينة said...

أستاذة شوفي المدونات اللي أنا منتقيها دايما في العنوان ده
www.bloglines.com/public/cleanblogs

ftataljanna said...

عصفور المدينة

لينك الباشمهندس علاء عندى

اما اللينك اللى بعديه ماعرفتش اشوف عليه اي حاجة

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

بارك الله فيكي يا فتاة الجنة

وفعلا كل مدونة هي حياة انسان في سطور

معنى جميل

ftataljanna said...

kasperb4

جزاك الله خيرا

تعالوا said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حقيقى اول مرة ازوركم ولكن شعرت انى فاتنى كتير خصوصا ان النهارده اول يوم تدوين لى وان لم يكن اول يوم قراءة
اتمنى ان اضم مدونتىwww.ta3alo.blogspot.com الى هذه المجموعة الرائعة من المدونين واتشرف بالقراءة لهم واشاركهم افكارى
واللى اولها انى موافق الاستاذة فتاة الجنة فى الرأى ولكنى أقرأ فقط البروفيل الخاص بصاحب المدونة قبل تدويناته
واظن انه كافى!